Veel videogames zijn sociaal van aard. De meest populaire pc- en console-games onder jongeren zijn bijna allemaal spellen die samen met anderen gespeeld worden (Tuijnman & van Rooij, 2021).
Is er een verband tussen veel gamen en hoe sociaal je bent? Nee, het aantal uren dat je speelt heeft geen effect op je hoe goed je je voelt en of je veel contact met anderen hebt. “Hoe lang je gamet maakt niet uit. Wel van invloed is hoe je speelt, welke motivatie je hebt en met wie je het doet”, aldus Verheijen.
Kinderen kunnen veel verbeteren door te gamen: hun oog-handcoördinatie, kleine motoriek, maar ook cognitieve functies als werken in een team, hun werkgeheugen, geduld, probleemoplossend vermogen, enzovoorts." Nog een reden om je kind te laten gamen: hun algemene kennis wordt bijgespijkerd.
Door veel gamen is er vaak minder tijd voor sociale contacten buiten de gamewereld. Gamers zitten dan veel op hun kamer en hebben weinig contact met hun gezin of vrienden. Hierdoor kunnen ze problemen krijgen in (familie)relaties. Bijvoorbeeld onderlinge ruzies en spanningen.
Gemiddeld gaan experts uit van ongeveer maximaal 3 uur beeldschermtijd vanaf 12 jaar. Dat is inclusief telefoon, tv en andere schermen. Elke dag 4 tot 5 uur gamen per dag wordt als 'niet normaal' gezien. Er bestaat dan een kans dat je een gameverslaving hebt.
Gamen kan zorgen voor gedragsproblemen, een minder sociaal leven, een slechte slaapkwaliteit of in het ergste geval tot gameverslaving. Maar, dat geldt alleen als er meer dan 8 á 9 uur per week wordt gegamed. Wat problematisch gamegedrag is, verschilt bovendien per kind en hangt af van meerdere factoren.
Gamen onder scholieren
Driekwart van de scholieren van 12 t/m 16 jaar gamet wel eens (75%). Ruim een kwart (27%) doet dit bijna dagelijks. Dit blijkt uit ons Peilstationsonderzoek Scholieren 2019. In 2021 gamet 13% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs intensief.
Een belangrijk voordeel van gamen is dat het plezier geeft. Het spelen van korte puzzelgames (zoals Angry Birds en Bejeweled) kan de stemming al verbeteren. Ook kan het zorgen voor ontspanning, het verminderen van stress 10. en het ervaren van flow.
Tijdens het gamen maakt je brein veel stofjes aan, waaronder deze drie: adrenaline, endorfine en dopamine. Endorfine en dopamine horen bij het beloningssysteem in de hersenen. Deze stofjes hebben een verslavende en aantrekkende werking. Te veel gamen kan dus leiden tot een gameverslaving.
De positieve effecten van games
Probleemoplossend denken, je reactievermogen, je ruimtelijk en strategisch inzicht en zelfs je sociale vaardigheden: games kunnen je helpen om specifieke vaardigheden te verfijnen. Sommige games zijn echt een creatieve uitlaatklep.
Behalve ontspanning is ook bewezen dat games het ruimtelijk inzicht, de oog-handcoördinatie en het reactievermogen bevorderen. Het spelen van games kun je samen met anderen doen en het is een stuk interactiever dan bijvoorbeeld het lezen van een boek of het kijken naar televisie.
Tijdens het gamen kijken de ogen van jouw kind steeds naar het scherm, waarbij ze vaak ook te dicht op het scherm zitten. Daarnaast knipperen de ogen tijdens het gamen aanzienlijk minder en worden de ogen vaker samengeknepen. Te veel van dichtbij kijken is niet goed voor de ogen.
Gamen gaat ten koste van de nachtrust. Gamen gaat ten koste van school, (huis)werk, vrienden en hobby's. De gamer wordt agressief en geïrriteerd als er niet gegamed kan worden of als er beperkingen opgelegd worden. De gamer denkt vaak aan gamen.
"In games moet je vaak samenwerken en heb je veel interactie. Daar kunnen kinderen veel van leren, bijvoorbeeld hoe je met anderen moet communiceren. Ook leren ze samenwerken en hoe ze moeten omgaan met winnen en verliezen. Gamen is een positieve stimulans om dit soort vaardigheden te leren", legt Enthoven uit.
Naast bediener van scheepssluizen werd ook professionele gamer als officieel beroep erkend.
Verbreek het contact met vrienden in de gamewereld en zoek vrienden die jou helpen met afkicken. Zorg dat je andere dingen hebt om je mee te vermaken (sporten, wandelen, vrienden opzoeken etc) als je de drang voelt om te gamen. Bel of app een vertrouwenspersoon als je op het punt staat weer de fout in te gaan.
Een eerste stap kan zijn het weghalen van game consoles, pc's en televisies uit de kamer van je kind zijn. Aan te raden is ook om computers en consoles uit te zetten op het moment dat er niet gespeeld wordt en zeker tijdens sociale activiteiten, zoals tijdens het eten.
Je denkt veel aan gamen waardoor je je niet meer kunt concentreren. Lichamelijke gevolgen kunnen zijn: droge, vermoeide of geïrriteerde ogen, hoofdpijn, rugpijn, RSI, overgewicht, gebrek aan lichaamsbeweging. Teveel gamen kan zorgen dat je je verdrietig, boos of eenzaam gaat voelen omdat andere dingen slecht gaan.
Andere vaardigheden die gamers nagenoeg vanzelf ontwikkelen zijn multitasken, kritisch denken en besluitvaardigheid. Het spelen van Fortnite scoorde het allerhoogst (met zes vaardigheden die getraind worden), gevolgd door Warzone en League of Legends (allebei vijf).
angstig, prikkelbaar of humeurig zijn als men niet kan gamen. afspraken over gamen steeds moeilijker naleven. het dag- en nachtritme vervaagt door bijvoorbeeld 's avonds laat te spelen of 's morgens extra vroeg op te staan om te spelen. steeds minder behoefte aan sociale activiteiten met vrienden of familie.
6-8 jaar: maximaal 1 uur per dag, hoogstens 30 minuten per keer; 8 tot 10 jaar: maximaal 1,5 uur per dag; 10 tot 12 jaar: maximaal 2 uur per dag; vanaf 12 jaar: maximaal 3 uur per dag beeldschermtijd.
Vrouwen gamen bijna net zoveel als mannen. Dat blijkt uit onderzoek naar de gamesmarkt in dertig landen door het Nederlands-Amerikaanse bureau Newzoo. Wereldwijd zijn er ruim een miljard vrouwelijke gamers, daarmee vormen zij 46 procent van het totaal.
Er bestaat geen advies dat aangeeft vanaf welke leeftijd kinderen mogen gamen. Ook voor jonge kinderen kan gamen al heel leuk en leerzaam zijn. Het is een vorm van (digitaal) spelen en hoort bij de huidige tijd.