De overstaptijd op de OV-chipkaart gaat in op het moment dat je uitcheckt. Je hebt dan 35 minuten de tijd om in te checken in de volgende bus, tram of metro. Als je binnen de 35 minuten weer incheckt, betaal je niet opnieuw het basistarief.
Wanneer je dus incheckt tijdens de daluren, blijft dit tarief gelden. Ook als je overstapt en het intussen spits is geworden. Tussentijds in- en uitchecken, bijvoorbeeld om een broodje te kopen, heeft ook geen effect op de prijs van de reis. Je dient wel binnen 35 minuten in te checken voor het vervolg van je reis.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
Staat er op je OV-chipkaart een negatief saldo (minder dan € 0,00), dan kun je niet reizen. Dat komt omdat er bij het reizen op saldo bij het inchecken een vast instapbedrag van € 4,00 wordt afgeschreven.
Overstappen. Als je overstapt moet je meestal uitchecken en weer inchecken. Alleen als je overstapt van een trein naar een trein van hetzelfde OV-bedrijf hoeft dat niet.
U bent wel uitgecheckt maar niet ingecheckt. Daar kan fraude mee worden gepleegd en u laadt daarmee een verdenking op zich, ook al is het ten onrechte. Veelal krijgt u uw geld terug overigens.
Op veel Nederlandse stations staan inmiddels poortjes die niet open gaan als een reiziger niet in- of uitcheckt, maar er zijn ook nog genoeg stations zonder poortjes. Op die plekken wordt het uitchecken sneller vergeten, wat reizigers geld kan kosten. In principe heeft iedere NS-reiziger 6 uur om alsnog uit te checken.
Vergeten in of uit te checken: € 20.
Als u voor 16.05 incheckt, reist u met korting. U mag dan rustig wachten tot 16.15, een half uur mag ook nog. Checkt u dan uit bij Syntus en weer in bij een andere vervoerder, tijdens de spits bijvoorbeeld bij NS, dan betaalt u vol tarief.
U mag inchecken tot net voor 09.05 en vanaf 18.25. Het is altijd vijf minuten in uw voordeel. Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05. Dan wel net na 08.55 en 18.25.
Zoals gezegd starten de daluren op doordeweekse dagen om 9.00 uur (en om 18.30 uur). Technisch gezien is het echter sinds de invoering van de OV-chipkaart mogelijk om vanaf 8.55 uur (en 18.25 uur) in te checken tegen het daltarief.
Als er genoeg saldo (€ 10 of € 20) op je OV-chipkaart staat, kan door de gesloten poortjes op een station. Als je binnen 60 minuten in- en uitcheckt, betaal je niets. Dit geldt ook voor de NS-Business Card.
Waarom moet je in- en uitchecken? Reis je met een OV-chipkaart op saldo (geldbedrag)? Dan wordt met in- en uitchecken automatisch het juiste bedrag voor de reis van je saldo ingehouden.
De vraag van TS is, hoe lang men "volgens de regels" op het station mag verblijven, bijvoorbeeld tussen een overstap. Volgens de regels van NS mag dat maximaal 35 minuten zijn.
Vergeet je meer dan 3 keer per kalenderjaar om uit te checken? Neem dan contact op met de vervoerder zelf. Let op: de vervoerder heeft niet altijd zicht op welke kosten (ritprijs, correctietarief) in rekening zijn gebracht. Controleer de bedragen dus altijd zelf in Mijn NS.
U kunt niet inchecken bij de conducteur of in de trein.
Je scant gewoon je pinpas en de paal reageert eigenlijk hetzelfde als bij de OV-chipkaart. Hetzelfde geldt voor in de trein: is er controle, dan scant de conducteur met zijn apparaat je pinpas om te zien waar je bent ingecheckt.
Hoe werkt de controle door de conducteur? Dit werkt hetzelfde als met een OV-chipkaart. Een conducteur scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens zoals saldo.
De kaartlezer geeft de foutmelding “saldo te laag”. Je moet dan eerst jouw kaart opladen bij een automaat. Pas dan kun je weer uitchecken.
De gemiddelde tijd voor over te stappen van het ene naar het andere vliegtuig is minstens tussen de 45 en de 90 minuten. Zo hoef je dus niet te rennen tussen beide vliegtuigen om op tijd te zijn voor je volgende vlucht.
Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen. Daarna kan dit alleen via NS Klantenservice.
Reis je zonder abonnement? Zorg dat er minimaal € 20,00 saldo op je OV-chipkaart staat om te kunnen reizen. Heb je een NS-abonnement waarmee je op saldo reist (geen NS Flex)? Dan moet je minimaal € 10 op je OV-chipkaart hebben staan.
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren. Je kan meteen op deze manier reizen.