Of het nu gaat om die lange vakantierit of de file onderweg naar huis: lang achter elkaar rijden is erg vermoeiend. En gevaarlijk, want maar liefst 1 op de 5 ernstige verkeersongelukken wordt veroorzaakt door vermoeidheid.
Wanneer je reist met het vliegtuig, de trein of de auto heb je te maken met een tekort aan zuurstof. Grote kans dat je de zuurstof moet delen met anderen. Vandaar dat je niet veel energie hebt na de reis en vermoeid aankomt. Zelfs wanneer je je reis energiek begint word je op een gegeven moment duf en sloom.
Vermoeidheidsherkenning houdt het rijgedrag van de bestuurder in de gaten. Zodra dat tekenen van vermoeidheid vertoont, adviseert de Driver Activity Assistant de bestuurder om een pauze te nemen. Er verschijnt een melding in het instrumentarium en er klinkt een geluidssignaal in de auto.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Voel je je slaperig en heb je nog een lange rit voor de boeg? Stop dan even voor een dutje. Het is bewezen dat een powernap van maximaal 30 minuten het meest effectief is, dus zet de wekker en probeer te slapen. Doe na je dutje wat rek en strek oefeningen en maak een korte wandeling.
In een stilstaande wagen mag je niet slapen
De wegcode is onverbiddelijk: in een geparkeerde wagen mag je niet slapen. Dat wordt immers aanzien als kamperen.
Door Van een onzer verslaggevers
Dat is door de bestuurscommissie Centrum bekendgemaakt. De boete voor een illegale overnachting in een geparkeerde auto bedraagt 140 euro.
Bij het maken van lange autoritten wordt geadviseerd: twee uur rijden, een kwartiertje rust. Om de twee uur even 15 minuten pauze nemen bevordert de verkeersveiligheid. Zo blijven bestuurders scherp en geconcentreerd en veroorzaken ze minder ongevallen.
Tips om vermoeidheid tegen te gaan. Je slaapgewoontes verbeteren, stress verminderen en je levensstijl aanpassen kunnen helpen om je vermoeidheid weg te werken. Vermijd bijvoorbeeld schermen een uur voor je gaat slapen en neem dagelijks bewust tijd voor ontspanning.
Vermoeidheid kan verschillende oorzaken hebben. Voorbeelden zijn: structureel te weinig slapen, te veel stress, bloedarmoede, schildklierproblemen, of een depressieve stoornis. Bijkomende symptomen van vermoeidheid kunnen zijn: vermoeide ogen, geheugenproblemen, een futloos gevoel en hoofdpijn.
Een vermoeid uiterlijk is vaak het resultaat van slaaptekort, een te korte of slechte nachtrust, een superactieve week of een periode van algemene vermoeidheid, lagere immuniteit of ziekte. Een eenvoudige oplossing is eens lekker uitslapen (een schoonheidsslaapje).
Uit onderzoek van onder andere Christine Hoehner van de Washington University School of Medicine is gebleken dat mensen die lang in de auto zitten vaker een hoge bloeddruk, een grotere middelomtrek en een hogere BMI (Body Mass Index) hebben en daarnaast minder sporten.
Autorijden heeft voor een grote groep alle kenmerken van sterke gewenning, zo niet verslaving.
Vermoeidheid > Als uw ogen vermoeid zijn, kunt u wazig gaan zien. Dit heet ook wel visuele vermoeidheid.
De rijtijd overschrijden mag dus alleen in situaties waardoor het voor jou plotseling onmogelijk is geworden om je aan de regels te houden. Je werkgever mag dan ook niet van tevoren met je afspreken dat je de afwijking moet gebruiken op een bepaalde route. Ook dat is geen onverwachte omstandigheid.
Als werkgever moet u er rekening mee houden dat uw personeel niet langer dan 9 uur per dag achter het stuur mag zitten. U kunt de dagelijkse rijtijd verlengen tot maximaal 10 uur, maar niet meer dan tweemaal per week. Uw chauffeurs mogen per week maximaal 56 uur rijden en per twee weken maximaal 90 uur rijden.
Wanneer je een lang traject aflegt, neem je best om de twee uur een kwartier pauze. Deze rustmomenten zijn zowel voor de chauffeur als de passagiers essentieel.
De dagelijkse rust moet minimaal 11 uur achter elkaar zijn. Tussen twee voldoende wekelijkse rusttijden mag u drie maal de dagelijkse rusttijd verkorten tot 9 uur. Deze verkorting hoeft u niet op een ander moment in te halen. U mag de dagelijkse rust ook in twee delen nemen.
Er zijn twee soorten wekelijkse rust: Een normale wekelijkse rusttijd chauffeur: Dit is een rust die tenminste 45 uur achterelkaar duurt; Een verkorte wekelijkse rust rusttijd chauffeur: De verkorte wekelijkse rust is korter dan 45 uur, maar tenminste 24 uur achterelkaar.
Rusttijden EU
Minimale wekelijkse rust: 45 uur ononderbroken, mag eenmaal per twee weken worden verkort tot 24 uur; moet voor het einde van de derde week gecompenseerd zijn.
De algemene regel in België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, en Zwitserland, is dat je mag overnachten in de auto, zolang het maar niet op kamperen lijkt. Als er een stoel, tafel of BBQ buiten staat, wordt dit gezien als kamperen.
Want hoewel je volgens de Nederlandse wet in principe overal langs de openbare weg in je auto mag slapen, heeft bijna elke gemeente dit in zijn Algemene Plaatselijke Verordening (APV) verboden.
In Nederland ben je als automobilist niet verplicht om bepaalde veiligheidsartikelen in de auto te hebben. Maar een EHBO-doos, een gevarendriehoek en een veiligheidshesje kun je maar beter wel aan boord hebben.