Het makkelijkste is om je verhuizing bij de gemeente en overheid door te geven via DigiD. Dit doe je door naar de website van je (nieuwe) gemeente te gaan. Op de website van de gemeente kun je je verhuizing doorgeven. Ook kun je via mijn.overheid.nl je adreswijziging doorgeven.
U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.
Heeft u een vraag over uw gegevens? Verandert uw situatie of kloppen uw gegevens niet? U kunt uw gegevens op MijnOverheid en in de MijnGegevens app niet zelf wijzigen. Neem daarvoor contact op met de organisatie waar uw gegevens geregistreerd staan.
De aangifte van een adreswijziging is gratis.
Het is mogelijk om je adreswijziging door te geven aan de gemeente vanaf 4 weken vóór je verhuisdatum tot maximaal 5 dagen na je verhuizing. Het is van groot belang om dit tijdig te doen, aangezien je anders een boete kunt riskeren.
Na de verhuisdatum wordt uw adreswijziging binnen 5 werkdagen verwerkt. Als er bijzonderheden zijn kan dit langer duren. Na de verhuisdatum wordt uw adreswijziging vaak al binnen 24 uur verwerkt.
De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
U moet toestemming geven voordat iemand zich kan inschrijven op uw adres.
Online uw gegevens bekijken via MijnOverheid.nl
Via MijnOverheid kunt u controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de BRP. U kunt inloggen met uw DigiD. Na het inloggen klikt u op Identiteit. Vervolgens klikt u door naar uw persoonsgegevens.
In theorie is zoiets niet mogelijk, want het domicilie is de woonplaats, en is er een verschil tussen iemands woonplaats en zijn verblijfplaats. Een woonplaats (of domicilie) is volgens de wet de plaats waar iemand zijn hoofdverblijfplaats heeft en waar hij is ingeschreven in het bevolkingsregister.
Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets bij een (semi)overheidsorganisatie wilt regelen. Of dat nou bij de belastingdienst is, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Met uw DigiD kunt u makkelijk en veilig inloggen bij sites van de overheid.
Als u verhuist kunt u een nieuwe energieleverancier kiezen. Dat hoeft niet. U kunt uw contract ook meenemen.
Wij krijgen vanzelf uw nieuwe adres als u dat doorgeeft aan uw gemeente. Ook als u verhuist naar het buitenland of in Nederland komt wonen geeft u dat door aan de gemeente. Aan ons hoeft u niets door te geven.
Zelf adresregistratie controleren of wijziging doorgeven
U kunt uw eigen adresregistratie controleren via MijnOverheid. Hiervoor moet u gebruik maken van DigiD. Een wijziging kunt u doorgeven aan de gemeente waar u woont.
Nee, dat is niet mogelijk. DigiD stuurt de brief met de activeringscode automatisch naar het adres waarop u geregistreerd staat in de Basisregistratie Personen (BRP).
Jouw DigiD is strikt persoonlijk. Je kunt met jouw DigiD veel verschillende zaken online regelen. Eventueel misbruik hoeft daarom niet beperkt te blijven tot één organisatie. Iemand die kwaad wil met jouw inloggegevens kan bij meerdere organisaties inloggen en daar misbruik van maken.
Is het verplicht om een DigiD te hebben? Je bent niet wettelijk verplicht een DigiD te gebruiken. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kan je vaak niet van deze digitale dienstverlening gebruikmaken.
Kan de wijkinspecteur u niet aantreffen? Dan zal hij of zij u nog op andere tijdstippen proberen thuis te vinden. U kunt steeds informatief doorgeven wanneer u wel of niet thuis bent. Dit kan de wijkinspecteur helpen de bezoeken te plannen.
De algemene reglementering inzake bevolking voorziet dat elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op het adres waar hij effectief verblijft gedurende het grootste deel van het jaar.
Na de aanmelding bij de bevolkingsdienst volgt een bezoek door de wijkagent. Hij controleert of het nieuwe adres wel degelijk je hoofdverblijfplaats is, dus of je er wel degelijk woont, alleen of met je gezin.
Nee, u kunt geen overzicht krijgen van wie er ingeschreven staan op uw adres. De gemeente geeft geen informatie over particulieren.