Oordeelt de belastinginspecteur dat je onterecht geen bijtelling hebt betaald voor de zakelijke auto? Dan krijg je een verzuimboete opgelegd. In 2022 is dat 80% van het wettelijk maximum van € 5.514.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
Het antwoord is ja; het is mogelijk om bijtelling halverwege te stoppen of juist te starten. Dit kan alleen bij wisseling van werkgever, bij de start van een nieuw kalenderjaar op 1 januari of als u de auto korter dan een jaar gebruikt.
Ja, bijtelling is verplicht, mits u kunt aantonen dat u per kalenderjaar minder dan 500 privékilometer rijdt in een zakelijk voertuig. U moet dan een 'Verklaring geen privégebruik zakelijke auto' hebben ingediend bij de Belastingdienst.
Vanaf 1 januari 2006 moet de werkgever loonbelasting inhouden over de bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak. De werkgever is er verantwoordelijk voor dat het juiste bedrag aan loonbelasting wordt afgedragen.
Rijdt niet meer dan 500 kilometer privé per jaar
Een onderdeel van de Verklaring geen privégebruik auto is dat de werknemer middels een sluitende rittenregistratie kan aantonen dat er niet meer dan 500 kilometer privé per jaar in de auto van de zaak wordt gereden. Dan hoeft er geen bijtelling te worden betaald.
Bijtelling auto staat voor vijf jaar vast
Hierbij wordt niet gekeken naar het wisselen van eigenaar. Lease je een auto die in 2021 in gebruik is genomen, dan betaal je tot en met 2025 het bijtellingstarief uit 2021. Daarna geldt het bijtellingstarief uit 2026.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Nieuwe auto's die in 2023 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 16% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%. * Voor elektrische auto's geldt sinds 2019 een bijtelling tot een bepaalde cataloguswaarde (cap). Daarboven geldt de standaard bijtelling van 22%.
Na 60 maanden vervalt dit voordeel, maar je krijgt nog wel 6% korting op het toen geldende standaardtarief uit 2018 over de eerste €30.000. Oftewel, in 2023 heb je 22% - 6% is 16% bijtelling over de eerste € 30.000 en 22% over de rest van de fiscale waarde van de auto.
Het bijtellingspercentage dat geldt op de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld, blijft 60 maanden geldig. Gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname.
De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij.
Waarom word ik gecontroleerd? Wij controleren álle 12 miljoen aangiftes die elk jaar bij ons binnenkomen. Controleren behoort namelijk tot onze kerntaak. Door dat zorgvuldig te doen, zorgen we ervoor dat we juist en volledig belastingen kunnen heffen.
Kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in een auto van de zaak? Bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie? Dan telt uw werkgever niets bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik. U hebt dan geen bijtelling.
De werkgever is immers verantwoordelijk voor toepassing van het juiste bijtellingspercentage, de correcte fiscale waarde en de juiste periode. Als werkgever kan je de werknemer ook vragen bij de Belastingdienst een 'verklaring geen privégebruik auto' op te vragen.
Nadelen van een auto van de zaak
Bij verkoop van de auto realiseert uw onderneming mogelijk een belaste winst. Het kan echter ook dat u een aftrekbaar verlies realiseert. Als u de auto van de zaak ook privé gebruikt, krijgt u in de meeste gevallen te maken met een bijtelling privégebruik auto.
minder dan 500 privékilometers rijdt. wanneer de bijtelling lager is dan de werkelijke autokosten die je maakt. Zijn je werkelijke autokosten lager dan de bijtelling, dan is het in veel gevallen interessanter om de auto privé te rijden en € 0,21 per zakelijk gereden kilometer op te voeren als zakelijke kosten.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Het privégebruik wordt, zoals bij een eenmanszaak, op een vast bedrag gewaardeerd (de beruchte bijtelling). De hoogte van de bijtelling bedraagt 4/15/21/25 procent van de cataloguswaarde en wordt als loon in natura voor de loon- en inkomstenbelasting in aanmerking genomen.
De kosten van een zakelijke leaseauto liggen tussen een paar honderd tot duizenden euro's per maand. Wat dat maandbedrag wordt hangt ten eerste af van het type auto dat u gaat leasen. Andere kosten die komen kijken bij het zakelijk leasen van een auto bestaan uit: Leasekosten die zijn opgenomen in het leasecontract.
Hoe kan ik mijn bijtelling berekenen? De bijtelling voor jouw lease auto wordt als volgt berekend: percentage bijtelling x cataloguswaarde van de auto. Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vervolgens vermenigvuldigd met het tarief inkomstenbelasting dat van toepassing is voor jou.
Als u minder dan 500 kilometer privé met uw auto van de zaak heeft gereden, heeft u geen last van de bijtelling (0%, 4%, 8%, 14% of 22% van de cataloguswaarde en bij oldtimers 35% van de actuele waarde). Sinds enkele jaren heeft u bij een elektrische auto van de zaak een bijtelling van 0%, in 2020 is deze 8%.
Bij auto's die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer. Let op!
De belasting telt jaarlijks 22% van de waarde van de auto bij je inkomen op. Het gaat om 22% van de nieuwprijs van de auto (inclusief accessoires, inclusief btw en bpm) op de datum dat deel 1 van het kenteken is afgegeven.