Woordjes leer je het beste door elke dag even te leren. Om een woordje voor de eerste keer te leren helpt het bedenken van een ezelsbruggetje. Overhoor daarna de woordjes regelmatig. Om de woordjes het meest efficiënt te leren moet je ze overhoren vlak voordat je ze bent vergeten (dit heet: gespreide herhaling).
Maak ezelsbruggetjes
Misschien moet je dan proberen om verbanden te leggen tussen een woordje dat je al kent en een nieuw woord. Zo kan je bijvoorbeeld het Latijnse woordje magnum, wat 'groot' betekent associëren met een groot ijsje. Wat ook kan helpen is om woorden te ontleden.
Lezen is dus niet automatisch onthouden wat je leest. Als je reflexen nog storen en je ogen niet optimaal samenwerken met je hersenen is het lezen al lastig genoeg! Je hersenen hebben geen energie en capaciteit meer over om nog meer te doen, zoals begrijpen en onthouden!
Het antwoord was overduidelijk: je onthoudt 77% van de informatie wanneer je deze hardop voorleest. Wat je vooral niet moet doen? Nieuwe informatie in stilletjes in je hoofd lezen. Je onthoudt dan slechts 65%.
Als je leest zit je brein vol met prikkels, terwijl deze activiteit op korte en lange termijn veel voordelen oplevert. Het vermindert bijvoorbeeld stress, verbetert de slaapkwaliteit, vergroot je woordenschat en geheugen en het leidt zelfs tot meer intelligentie.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren. Je voorbereiding tijdens het semester is hierbij cruciaal.
Gebruik ezelsbruggetjes en zorg dat je de woordjes op verschillende manieren leert. Zo pak je het woordjes stampen goed gestructureerd aan. Zorg ervoor dat je je goed kan concentreren: Zet je telefoon op vliegtuigstand en ga alleen op een kamer aan een bureau zitten achter de computer.
Probeer gewoon rustig te leren en niet te lang achter elkaar. Neem vooral pauzes tussen het leren door. Het is ook handig om te kijken wat je echt nog heel moeilijk vind en niet nog vamen gaat kijken naar wat je als snapt.
Je kind gaat gesprekken nadoen door klanken na te zeggen. Dit zijn vaak nog geen bestaande woorden, maar stukjes ervan, of iets wat erop lijkt. Je kind gaat steeds meer echte woorden gebruiken, tussen zijn gebrabbel door. De meeste kinderen zeggen hun eerste woorden wanneer zij één tot anderhalf jaar oud zijn.
WRTS is volledig gratis voor zowel leerlingen als docenten. Als docent kun je een onbeperkt aantal groepen aanmaken, je leerlingen hiervoor uitnodigen en kun je altijd de voortgang van jouw leerlingen volgen. Voor leerlingen is er naast het uitgebreide gratis Basis pakket ook een Plus pakket beschikbaar.
Als iemand een vol hoofd heeft, kan dat diverse oorzaken hebben. Vaak is het niet alleen maar stress, een hoge werkdruk of afhankelijk van de intelligentie van iemand. Een hoofd kan ook vol zitten met emotionele blokkades en belemmeringen. Het één heeft vaak invloed op het ander.
Door te lezen leer je je inleven in anderen; je krijgt empathie en je traint jezelf in denken en reflecteren. Lezen is dan ook uiterst belangrijk voor de ontwikkeling en ontplooiing van jongeren en voor hun persoonlijke groei. Jelle Jolles, emeritus hoogleraar neuropsychologie, geeft tien redenen waarom dat zo is.
Al hoewel typen sneller is, zorgt de mindere snelheid van schrijven én het feit dat je dan met je met je handen (motorisch) bezig bent, er voor dat je er meer bewust mee bezig bent en je hersenen meer activeert. Je moet meer nadenken en dus onthoud het beter.
Langzaam lezen komt doordat onze ogen de neiging hebben terug te springen naar woorden die ze net gelezen hebben. Deze automatische terugsprongetjes verbeteren het tekstbegrip niet en vertragen de snelheid van lezen enorm. Lees daarom met een pen of vinger!
Lester verwijst in zijn artikel naar de Amerikaanse psycholoog Jerome Bruner; die 'onderzoek citeert waaruit blijkt dat mensen slechts tien procent onthouden van wat ze horen, dertig procent van wat ze lezen en ongeveer tachtig procent van wat ze zien en doen.
Het antwoord op de vraag “hoe onthoud je dingen beter” is: “Door het hardop tegen jezelf te zeggen.” Gebruik je alleen je interne stem, dus door wat stilletjes in je hoofd te zeggen wat je leest of wil onthouden, dan komt er weinig van dat onthouden terecht.
Kun je het geheugen trainen? Ja! Onze hersenen zijn bijzonder 'trainbaar' en dat blijven ze tot op hoge leeftijd. Hoe jonger je begint met hersenen trainen, hoe meer reserve je hebt om op latere leeftijd de gevolgen van ouderdom en eventueel dementie / alzheimer op te vangen.