Verder beschikt elke leidinggevende best over vaardigheden als inlevingsvermogen, stressbestendigheid, prioriteiten kunnen stellen, zelfkennis en zelfkritisch vermogen, netwerken, samenwerken en klantgerichtheid.
Leiderschapskwaliteiten zijn de vaardigheden, het gereedschap, het vermogen en gedrag noodzakelijk om anderen succesvol te motiveren en sturen. En toch bevat leiderschap meer. De bekwaamheid mensen te laten groeien door gebruik te maken van hun vaardigheden en competenties.
Wat zijn de 3 belangrijkste taken van een leidinggevende?
Wat zijn de drie belangrijkste taken van een leidinggevende? Belangrijke taken van een leidinggevende zijn het aansturen van een team of afdeling, het opstellen van doelstellingen en het zorgen voor goede werkomstandigheden.
Niet alleen voor de bühne maar oprecht en vaak zonder het woord ooit zelf te noemen. Vrijheid; ruimte aan mensen om zichzelf vrij te bewegen om werk naar eigen inzichten binnen aangegeven bandbreedtes succesvol in te vullen. Verantwoordelijkheid voor eigen handelen en verwacht dat ook van anderen.
Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten.
Je laat leiderschap zien wanneer je verantwoordelijkheid neemt voor het veranderen van je omgeving vanuit de overtuiging dat het anders kan of moet. Het is jouw verhaal. Over uitdagingen die zich aandienen, over je streven naar een hoger belang, een andere toekomst.
Wat zijn professionele vaardigheden of professionele competenties? Professionele vaardigheden zijn overkoepelende vaardigheden die nodig zijn op de werkvloer. Bijvoorbeeld adviseren, besluiten nemen, overtuigen en timemanagement.
Harde vaardigheden zijn de dingen die u hebt geleerd te doen of te gebruiken, zoals tools, technologieën of bekwaamheden. Zachte vaardigheden zijn intermenselijke vaardigheden die u in de loop der tijd hebt ontwikkeld, zoals effectieve communicatie, betrouwbaarheid of gulheid.
Een competentie is het vermogen om in (arbeids)situaties adequaat te handelen. Je bent geschikt en bevoegd om een bepaalde taak uit te voeren. Als je competent bent, heb je de juiste combinatie van persoonlijke eigenschappen, houding, kennis en vaardigheden die leiden tot succesvol gedrag in specifieke situaties.
De definitie van een competentie is te omschrijven als 'een in gedrag waarneembare combinatie van kennis, vaardigheden, houding en/of persoonskenmerken (persoonlijke kwaliteiten) waarmee in een arbeidssituatie bepaalde doelen worden bereikt'.
Om te beginnen een definitie van een leidinggevende: 'Een leidinggevende is iemand die ervoor zorgt dat een groep mensen op een zodanige manier kan samenwerken dat het werk dat zij afleveren voldoet aan de doelstellingen van het bedrijf.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.