Wie de kosten voor de notaris betaalt, spreekt u af in het koopcontract. Meestal moet u als koper alle notariskosten betalen die horen bij de overdracht van de woning. Maar soms betaalt de verkoper (een deel van) deze kosten.
Het exacte bedrag dat u moet overmaken naar de notaris ziet u op de notariële afrekening die u vóór het passeren van de hypotheek ontvangt. U zorgt er vervolgens voor dat dit geld op tijd op de bankrekening van de notaris staat. Dan heeft die het geld beschikbaar op het moment dat uw aankoop moet passeren.
De belastingen, het ereloon en de dossierkosten moeten altijd vóór de ondertekening van de akte aan de notaris zijn betaald. De notaris moet er immers op toezien dat de belastingen, vaak het grootste onderdeel van de kosten, aan hem zijn betaald, vooraleer de partijen de akte mogen ondertekenen.
De nota van afrekening is de eindafrekening die je van de notaris ontvangt bij een huis kopen– of huis verkopen. Op deze afrekening staan een aantal zaken die je moet controleren. De koper ontvangt een andere nota van afrekening dan de verkoper. Indien er geld overblijft zal de notaris dit na de overdracht overboeken.
In principe ontvang je het geld van de notaris binnen enkele dagen na het passeren van je huis (de juridische levering). Na ondertekening moet de notaris nog een aantal controles uitvoeren, voordat het geld overgemaakt kan worden. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan hypotheken en beslagen.
Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur. Hierbij teken je de leveringsakte en meestal ook de hypotheekakte. Met het tekenen van de leveringsakte, ook wel transportakte genaamd, verandert de woning officieel van eigenaar.
Gemiddeld zit er een maand of 3 tussen de verkoop van een huis en de overdracht bij de notaris. Sneller dan 1 maand komt in de praktijk haast niet voor. Dit komt omdat het tijd kost om de oude hypotheek van de verkoper af te lossen en de nieuwe hypotheek van de koper te regelen.
Het totaal btw-bedrag van het ereloon en de administratieve kosten moet de notaris rechtstreeks overmaken naar de federale overheid. Dit is wettelijk verplicht, wat betekent dat een notaris geen kortingen kan geven of geen hoger ereloon kan rekenen.
Een notaris helpt mensen om tot rechtsgeldige en bindende afspraken te komen. Bijvoorbeeld over de koop of verkoop van uw huis, het opstellen van een samenlevingscontract of zaken rond uw onderneming. De notaris geeft juridisch advies en let op de belangen van alle betrokkenen.
Goed om te weten: de totale notariskosten liggen gemiddeld tussen de € 800 en € 1.900.
De aktekosten schommelen tussen de 700 à € 800 in functie van de concrete gegevens van het dossier. Soms kan het zelfs meer zijn, wanneer bepaalde kosten hoger oplopen.
In werkelijkheid bestaat het grootste deel van de kosten die je betaalt aan de notaris uit belastingen. Hij ontvangt de belastingen en stort die door naar de fiscus. Bovendien zijn een aantal kosten bestemd voor administraties en andere overheidsinstanties.
Het is gebruikelijk dat de makelaar van de verkoper, en als de koper een aankoopmakelaar heeft ingeschakeld, de makelaar van de koper bij die inspectie aanwezig zijn.
U bent volledig vrij om de grootte van het over te schrijven bedrag te kiezen, zonder dat u hiervan 'iets op papier moet zetten'. Echter, de gevolgen van het al dan niet melden van de bancaire gift zijn afhankelijk van het feit of u na de datum van overschrijving nog drie jaar blijft leven of niet.
U kunt bij elke notaris terecht om uw verhaal te doen. Hij zal u gratis advies verlenen (over bouwrecht, gezinsrecht of ondernemingsrecht, testamentsbepalingen ...). Hij zal u maar kosten (voor opzoekingen en registratie) aanrekenen wanneer u bij zijn kantoor een dossier opent.
Wie een onroerend goed koopt, betaalt bovenop de aankoopprijs ook nog een flinke som notariskosten. Dankzij de herstructurering van het notariaat door de federale regering, worden deze notariskosten vanaf 1 januari 2023 fors verlaagd.
Vanaf 2023 zal het om minimum 120 nieuwkomers gaan. Hierdoor wordt het notariaat extra toegankelijk. krijgen vanaf 2024 vragen over drie algemene thema's en een thema dat ze zelf mogen kiezen (familie, vastgoed of vennootschappen).
Alles wat u aan de notaris vertelt is geheim. De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
De officiële overdracht
Als alles volgens plan gaat, vindt de officiële overdracht plaats bij de notaris. Als je het fijn vindt kan de makelaar ook bij de overdracht aanwezig zijn.
Uit onderzoek blijkt dat 28% van alle kopers in 2021 niet tijdig de hypotheek in orde kregen. Een verlengingsverzoek van het financieringsvoorbehoud is dan ook niet heel bijzonder te noemen. Soms komt een tweede verzoek tot verlenging ook voor. Dan is het wellicht nodig om kritisch door te vragen.
Als beide partijen de koopakte hebben ondertekend, is het meestal de verkopende makelaar die de akte naar de notaris stuurt.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
Elke notaris mag zelf het tarief bepalen. Bijvoorbeeld voor het opstellen van een hypotheekakte, de eigendomsoverdracht van een huis, een testament of samenlevingscontract. Vaak kunt u vragen om een eerste gratis gesprek.
Het ereloon van de notaris bedraagt ongeveer 1% van de totale aankoopkosten. Het ligt wettelijk vast. De ene notaris is dus niet duurder dan de andere. Voor de berekening van het ereloon gelden degressieve schijven.