Een racefiets uit de Tour de France kost een dikke 10.000 euro. Een profwaardig frame kost al gauw 5000 euro, de groepset en de wielen beide 2500 euro en de rest gaat op aan zaken als banden, zadels en pedalen.
"De prijs van een Tour-fiets schommelt tussen 10.000 en 15.000 euro", valt Sven Nys meteen met de deur in huis.
De prijs op het moment van schrijven voor deze historische tweewieler van de Nederlandse Giro d'Italia winnaar is: 6000 euro.
De Trek Yoshitomo Nara heeft een waarde van €152.000. Deze prachtige racefiets is ontworpen door de top designer Yoshitomo Nara. Doordat hij gemaakt is van carbon fiber is 'ie vederlicht.
Remco Evenepoel rijdt op een S-Works Tarmac SL7 met Roval's Rapide SLX II wielen. Wie een dergelijk exemplaar wil, moet rekenen op een kostprijs van minstens 14.500 euro.
Filippo Ganna valt werelduurrecord aan op fiets van 75.000 euro: “Eén meter is genoeg, maar ik droom van het record der records” | Het Nieuwsblad Mobile.
Hoeveel kost een racefiets? De prijzen van racefietsen lopen erg uiteen. Sommige racefietsen zijn al te koop voor €700 terwijl anderen gerust €10.000 kosten. Deze prijsverschillen komen door verschillende factoren: het frame, de aandrijving/onderdelen en de overige componenten.
Een racefiets uit de Tour de France kost een dikke 10.000 euro. Een profwaardig frame kost al gauw 5000 euro, de groepset en de wielen beide 2500 euro en de rest gaat op aan zaken als banden, zadels en pedalen.
De uitkomst: het is niet alleen een kwestie van gewicht
In de langere ritten bleek de duurste fiets gemiddeld ongeveer 10 procent sneller dan de fiets van 500 euro. Dat verschil loopt op naar 14 procent als op langere stukken herhaaldelijk moet worden afgeremd, teruggeschakeld en weer opgetrokken.
'Met de kleinste weerstand van alle UCI-conforme racefietsen op de markt is de nieuwe SystemSix gemaakt om rijders moeiteloos sneller te laten rijden.
Het topstuk – de Cervélo S5 (groene vork) fiets van Wout van Aert werd verkocht voor maar liefst € 31.001,-. De opbrengst van deze veiling wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van jong wielertalent in de Team Jumbo-Visma Academy, het Jumbo-Visma Development Team en het landelijke initiatief CyclingClassNL.
1) 24K Gold Extreme Mountain Bike: 900.000 euro
Door al dat goud is de fiets wel zwaar: 24 kilo.
In Nederland verdient een fietsmonteur gemiddeld € 32.774,- per jaar. Omgerekend is dat € 2.320,- per maand. Dit is een gemiddeld bedrag dat kan oplopen door bijvoorbeeld voor een specialisatie te kiezen of jezelf omhoog te werken.
Ongetwijfeld de duurste elektrische fiets op de markt, de PG Bikes BT-01. Voor het luttele bedrag van € 59.500,- ( ja, echt bijna zestigduizend euro) bouwen ze er één voor je.
Je kan wel een gemiddelde nemen. Een prof is rond de 70 kilo en fietst 30.000 kilometer per jaar. Een gemiddelde amateur is een man van 85 kilo. Hij fietst niet het hele jaar door en als hij rijdt, doet hij dat gemiddeld twee keer per week.
Wie in Parijs op het bovenste schavot mag pronken, krijgt bovenop alle eer ook nog een geldpremie van 500.000 euro. De tweede moet tevreden zijn met 200.000 euro, de nummer 3 krijgt 100.000 euro. En dat bedrag gaat systematisch naar beneden. Wie op de 5de plaats afklokt, mag nog 50.000 euro in ontvangst nemen.
De gemiddelde snelheid van een fietser is dus van meerdere aspecten afhankelijk. Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.
Gemiddelde wielrenner: 22-25 kilometer per uur. Tour-renner: 35-38 kilometer per uur.
Een carbon fiets van een minder bekend merk zoals Bulls, Bianchi, Stevens, Sensa etc met Shimano Ultegra 20 speed kost ongeveer €1.250, tweedehands de helft daarvan en bij een dealer in de buurt kost zo'n fiets waarschijnlijk zo'n 20% meer.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.
Populairste racefietsen van 2022
Voorzichtig kunnen we uiteindelijke wel concluderen dat lichtheid boven aero gaat bij. Kijkend naar onze top-3 zien we daar de SuperSix van Cannondale, de Émonda van Trek en de TCR Advanced van Giant. Allemaal fietsen die bij ons in de categorie allrounders & klimfietsen valt.
De Shimano 105 groep is de beste groep als je opzoek bent naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. De Shimano 105 groep is gemaakt voor de niet-veeleisende fietsers: de schakelprestaties zijn direct en soepel maar het gewicht licht bijvoorbeeld wat hoger dan de hogere Shimano Ultegra en Dura Ace groepen.
Er wordt gezegd dat carbon een kortere levensduur heeft dan aluminium, maar bij regelmatig onderhoud gaat het zo'n 10 jaar mee. De reden waarom carbonframes een kortere levensduur hebben dan aluminium, is echter dat carbon van oorsprong een lage duurzaamheid heeft. Omdat koolstof een gestolde hars is.
Door de jaren heen worden de frames lichter en lichter. Racefietsen onder de 6.8 kilo zijn bij de Tour de France rijders niet te vinden. Dit is namelijk het minimale gewicht wat opgelegd is door de Internationale Wielerunie. Iedere renner zal daarom een fiets willen die zo dicht mogelijk op het toegestane limiet zit.
Zo heb je al een degelijk instapmodel racefiets vanaf 400 tot 700 euro. Vanaf 700 euro tot 1100 euro kun je al een volwaardig instapmodel met een zeer degelijke groep aanschaffen. Vergeet niet dat je (als je een voor het eerst een racefiets koopt) je ook fietskleding nodig hebt.