Bij een aanrijding bij het inhalen is de inhalende auto aansprakelijk voor de schade. Bij inhalen wissel je van rijbaan. Wisselen van rijbaan is een bijzondere manoeuvre in de zin van artikel 54 RVV. Bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre verleent een bestuur voorrang aan al het overige verkeer.
Wie is aansprakelijk voor mijn verkeersongeluk? De persoon die het ongeluk veroorzaakt, moet de schade betalen. Hebben meer mensen schuld aan het ongeluk, dan betalen zij elk een deel van de schade. Voor fietsers, voetgangers en kinderen gelden bijzondere regels.
Inhalen en afslaan zijn géén bijzondere manoeuvres en worden daarom ook apart in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) behandeld.
Bij een achteraanrijding is het achterste voertuig meestal schuldig. Dit is anders als het voorste voertuig zonder noodzaak plotseling remt; Een dier op de weg is in principe geen noodzaak op plotseling op de rem te gaan staan; De snelheid waarmee voertuigen rijden is altijd belangrijk.
Een achterop rijder is altijd aansprakelijk voor de schade van de voorligger. De algemene opvatting is dat wanneer er sprake is van een kop-staart botsing de bestuurder van het achterop komende voertuig dan ook aansprakelijk is voor de schade van de voorligger.
Uiteraard zijn er pechvogels die vaker een ongeluk krijgen in een jaar, maar de kans op een auto ongeluk of beter een verkeersongeluk is dus 2,5%.
De hellingproef
En tot slot, de gevreesde hellingproef! Dit is één van, zo niet dé moeilijkste bijzondere verrichting die er is. Gelukkig heb je hem daarom ook al meerdere malen geoefend tijdens je rijlessen. Blijf rustig en raak niet in paniek dan moet alles helemaal goedkomen.
Verkeersbord F01
Als u dit bord passeert is het niet toegestaan andere motorvoertuigen in te halen. Het verkeersbord F1 wordt meestal geplaatst op plaatsen waar inhalen niet mogelijk is.
Als twee auto's van rijbaan wisselen of een auto invoegt en een andere auto gelijkertijd uitvoegt, moeten beide bestuurders voorrang verlenen. De wet bepaalt niet welke auto voorrang heeft. De ANWB adviseert uitvoegende auto's voorrang te verlenen, maar dit is geen rechtsregel.
"Kan je niet invoegen, stop dan nooit op de invoegstrook, maar rij door over de vluchtstrook. Besef daarbij wel dat je waarschijnlijk een inschattingsfout hebt gemaakt bij het zoeken naar vrije ruimte."
Als een auto links heeft voorgesorteerd en aangeeft naar links te willen afslaan, mag je die rechts inhalen. Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. Dit kom je vaak tegen bij uitvoegstroken of weefvakken. Een auto die rechts van zo'n blokmarkering rijdt mag een automobilist die er links van rijdt inhalen.
Voor schade als gevolg van ongevallen in de privésituatie van de werknemer, is de werknemer zelf verantwoordelijk. Maar ook weer niet altijd. Bijvoorbeeld als hij gewond raakt door een skiongeval en het skiën onderdeel is van een verplicht bedrijfsuitstapje.
U bent als eigenaar verantwoordelijk voor uw auto en alles wat er met uw auto gebeurt. Dus schade, een eigen risico en eventuele boetes komen voor úw rekening. De verzekeraar zal een schadegeval altijd behandelen alsof u zelf de achter het stuur zat op het moment van het ongeval. Ook als u er niet bij was.
Iemand is aansprakelijk voor jouw schade als hij onrechtmatig tegenover jou heeft gehandeld (“onrechtmatige daad”). Van een onrechtmatige daad is ondermeer sprake als de dader een fout heeft gemaakt die hem kan worden verweten, bijvoorbeeld bij een onzorgvuldige handeling of bij grove nalatigheid of onoplettendheid.
Op bijzondere verrichtingen kun je niet zakken, zolang je maar kijkt bij wat je doet, dus beter een slechte uitvoering en goed kijkgedrag dan goeie uitvoering en slecht kijkgedrag. Uiteindelijk kom je terug, het examen zit erop, je loopt samen met de examinator terug naar het examencentrum.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren moeten het overige verkeer voor laten gaan. De bijzondere manoeuvre is een handeling die we eigenlijk vooraf niet hadden voorzien te moeten doen en waarvoor niets verder is geregeld in de wet.
Voor een tussentijdse toets kun je niet slagen of zakken zoals op het rijexamen. Wél kun je vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen in het rijexamen dat volgt op de toets. Dat is een mooi voordeel voor het afrijden.
In normale omstandigheden is het bestuurders op de snelweg niet toegestaan om rechts in te halen. Hiervoor kan een boete worden opgelegd. Ook de bestuurder die onnodig links blijft rijden kan worden beboet.
Op kruispunten waar je voorrang moet verlenen, is het links inhalen van: een gespan; of een voertuig op meer dan twee wielen; of een tweewielig motorvoertuig verboden.
Artikel 11. U mag alleen links inhalen. Als een medeweggebruiker links voorgesorteerd staat en duidelijk aangeeft dat hij links af wil slaan, haalt u rechts in. Op de fiets haalt u andere fietsers links in, andere bestuurders mag u als fietser rechts inhalen.
Wie naar de cijfers kijkt ziet dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar relatief veel ernstige ongelukken veroorzaken waarbij doden vallen. Bij 25-plussers gaat dat aantal drastisch naar beneden, maar vanaf de 65 jaar neemt het aantal ernstige ongelukken weer toe.
Statistisch gezien is de kans op een verkeersongeval met een dodelijke afloop het grootst op een vrijdag in de maand oktober tussen 12 en 15 uur.
50 tot 100% van uw schade wordt vergoed. Valt u niets te verwijten, dan wordt uw volledige schade vergoed. Bent u als bestuurder van een motorvoertuig aangereden door een auto, dan zult u moeten bewijzen dat de ander schuldig is.