De moslima's die in het openbaar een hoofddoek (hijab of hidjaab of jilbab) dragen, doen dit veelal omdat zij dit als een islamitisch voorschrift zien. Zij baseren zich daarbij op ayaat uit de Koran, Soera Het Licht 31, Soera De Partijscharen 59.
Allah zegt ook: 'En zij moeten hun khimaar over hun boezems dragen. ' De khimaar is een kledingstuk waarmee de vrouw haar hoofd bedekt. Ook wordt zij opgedragen om deze khimaar over haar boezems te slaan, zodat niets van haar hals zichtbaar blijft.
'Zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun aantrekkelijkheden niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is, en zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen. ' Zo luidt een van de regels in het heilige boek van de moslims, de Koran, over vrouwelijke bedekking.
Allah zegt hier dat de gelovige vrouwen hun gimaars – wat een kledingstuk is waarmee je je hoofd bedekt – over hun kragen heen dienen te slaan. De aanleiding hiervoor was dat de vrouwen in het pre-islamitische tijdperk hun gimaars naar achteren sloegen, waardoor hun halzen en kettingen zichtbaar waren.
De Koran zegt dat een hijab het lichaam moet bedekken, behalve het gezicht en de handen. Een moslima hoort zich bescheiden te kleden. Over het bedekken van het haar wordt niets vermeld. Het is niet de bedoeling je schoonheid aan iedereen te tonen.
Alles wat haram is, kunnen moslims niet eten of doen. Bijvoorbeeld: varkensvlees, alcoholische dranken en niet-ritueel geslachte vleesproducten. producten afgeleid van varkens, zoals gelatine uit varkensbeenmerg.
Volgens de sharia mag een moslim-man wel trouwen met een christelijke of joodse vrouw, maar het omgekeerde, een huwelijk van een moslimvrouw met een christelijke of joodse man, is niet toegestaan.
De straf om in het openbaar gezien te worden zonder hoofddoek omvat arrestatie, een gevangenisstraf, geseling of een boete - dit alles voor de "misdaad" van het uitoefenen van hun recht om te kiezen wat te dragen.
De hijab wordt bij ons beschouwd als een hoofddoek, beschikbaar in een variëteit van kleuren en printjes, en door vrouwen op verschillende manieren gedragen, zolang hun haren maar bedekt zijn. De khimar is een lange, capevormige doek die groot genoeg is om nek, schouders en borst te bedekken, maar het gezicht vrijlaat.
Inna Lillahi wa inna Ilayhi Radji3oen: (Wij behoren tot Allâh en tot hem keren wij terug)Dit zegt men wanneer ons een ramp treft, zoals bijvoorbeeldbij het stervern van een broeder of zuster. Dus wanneer men condoleert.
De moslima's die in het openbaar een hoofddoek (hijab of hidjaab of jilbab) dragen, doen dit veelal omdat zij dit als een islamitisch voorschrift zien. Zij baseren zich daarbij op ayaat uit de Koran, Soera Het Licht 31, Soera De Partijscharen 59.
Een werkgever mag het dragen van een hoofddoek door werknemers alleen verbieden, als alle zichtbare religieuze, levensbeschouwelijke of spirituele tekens worden verboden. Dat is het oordeel van het Europese Hof van Justitie geantwoord op een vraag van de Franstalige arbeidsrechtbank in Brussel.
Doorgaans wordt aangenomen dat meisjes ergens tussen hun 7de en 12de een hoofddoek zouden moeten gaan dragen. Anderen (een zeer kleine minderheid) vinden dat dat pas na het huwelijk zou moeten. Zo is er ook een kleine groep die vindt dat oudere vrouwen geen hoofddoek meer zouden hoeven dragen.
Respect voor de koran
De koran is een heilig boek en wordt daarom met heel veel eerbied behandeld; een ongelovige mag hem niet aanraken.
Dat betekent het in praktijk brengen van de juiste klanken en eigenschappen van de letters zodat daarin geen verandering in betekenis noch grammatica plaatsvindt.
De Koran gaat ervan uit dat een afvallige zichzelf misschien naar de ondergang leidt, maar de islam geen schade kan toebrengen. De plaatsen in de Koran die aangeven dat moslims bij bepaalde overtredingen hun leven op het spel zetten, zijn duidelijk genoeg.
Redenen zijn: neutraliteit, en jongeren beschermen tegen onderlinge druk om de hoofddoek te dragen.
De boerka (ook burka of burqa) (Arabisch : برقع) is een kledingstuk, dat vooral door (streng) islamitische vrouwen gedragen wordt. De boerka bedekt het gehele lichaam; ook de ogen zijn niet zichtbaar. De boerka is de Afghaanse variant van de chador, maar de chador laat het gezicht vrij.
De keffiyeh (Arabisch: كوفية / kufiyya) is hoofdbedekking die voornamelijk door mannen in Arabische landen in de Levant, de Golfstaten en Irak wordt gedragen.
Allah heeft de hoofddoek tot een symbool van aanbidding, kuisheid en deugd gemaakt. Met het dragen van de hoofddoek, vervult de vrouw een grootse daad van aanbidding. Ook geeft zij daarmee een sterk signaal af aan iedereen met onkuise bedoelingen.
Als je geen hoofddoek draagt maar je bidt wel, gelden deze gebeden dan? Het niet dragen van een hoofddoek buiten het gebed maakt het gebed niet ongeldig. Door het treffen van zondes verminderen de goede daden, vooral als het gaat om een duurzame zonde, of een zonde die men zijn hele dag treft.
Sinds de Iraanse Revolutie in 1979 is de hoofddoek een verplicht kledingstuk voor Iraanse vrouwen en meisjes vanaf 9 jaar. Ook moeten ze hun lichaam zo veel mogelijk verhullen in wijde kleding. Wie zich niet aan deze regels houdt, loopt het risico op een arrestatie of een geldboete.
Man en vrouw horen met elkaar te communiceren op de huwelijksnacht en de tijd te nemen voor de daad. Als het echtpaar, de man of de vrouw, te zenuwachtig is, is het raadzaam het contact uit te stellen en te wachten tot beiden eraan toe zijn.
En hoe dienen de man en de vrouw zich te gedragen tijdens de huwelijksnacht? Antwoord: Alle lof zij Allah. Ik adviseer degene die wil trouwen om een vrouw uit te zoeken die omschreven is door de Profeet, met zijn woorden: “Huwt de Wadoed (de liefdevolle vrouw), de Waloed (de vruchtbare vrouw).”
Scheiden volgens Islamitisch recht
In de Islam heeft een vrouw het recht om een scheiding aan te vragen als daar een geldige reden toe is. Als er geen geldige reden is, dient de echtgenoot toestemming te geven, maar kan hij financiële compensatie daarvoor vragen (bijvoorbeeld de bruidsschat).