De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Ikea biedt gratis laden aan in heel Europa, in vrijwel alle landen buiten Nederland. In Nederland is een reguliere Nederlandse laadpas benodigd en wordt er een kleine vergoeding gevraagd. In Frankrijk gebruik je de KiWhi laadpas.
Thuis opladen is altijd het voordeligst. Wanneer je je auto thuis aan de stekker legt, betaal je namelijk alleen het vaste tarief van jouw energiecontract. Gemiddeld is dat zo'n 22 cent per kWh (uitgaand van een vast energiecontract). Een openbare laadpaal of een snellaadpunt brengen nog andere kosten in rekening.
Ga je jouw EV thuis opladen, dan ben je momenteel zo'n 0,40 euro kwijt per kWh. Een volle accu kost je dan 30 euro. Dat is dus meer dan de helft goedkoper! Daarentegen moet je thuis langer wachten voordat je accu is opgeladen.
Kosten elektrisch laden in de praktijk
In de praktijk zul je de verschillende oplaadmogelijkheden combineren. Wij gaan daarom uit van een combinatie van 60 procent thuisladen à € 0,46 per kWh, 30 procent openbaar laden à € 0,65 en 10 procent snelladen à € 0,85. De gemiddelde kWh-prijs is dan € 0,56.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
Het opladen is helmaal gratis. De oplaadpunten herken je op de plaats gemarkeerd met "Plug & Charge" op elke IKEA parking. Iedereen kan er zijn elektrische auto of fiets opladen. Steek je kabel gewoon in het oplaadpunt en het opladen begint automatisch.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Laden bij Ikea, gratis én betaald
Bij die in Delft staan 3,7 kW-laders van de ANWB: gratis te gebruiken. Om aan te haken aan de overige oplaadpunten heb je een eigen laadpas nodig. De kosten voor het opladen zijn € 0,22 per kWh zonder starttarief (exclusief eventuele gebruikerskosten van je laadpasaanbieder).
Je hebt niet altijd een laadpas nodig om je elektrische auto op te laden. In veel gevallen kun je een mobiele app gebruiken die gekoppeld is aan je bankrekening of creditcard. Het is dus niet zo dat je even de bankpas of creditcard langs de paal swiped en dan met laden kan beginnen.
Supermarktketen Lidl. En dat is gelijk minder goed nieuws voor de elektrische rijders onder ons. Het heeft namelijk te maken met hun gratis laadservice.
Dat kan! Bij elke IKEA vestiging vind je minimaal vier oplaadpunten voor elektrische en hybride voertuigen. In sommige vestigingen zelfs meer. We zijn blij met jouw vervoerskeuze.
Vroeger kon u in veel Nederlandse steden uw elektrische auto gratis parkeren bij een openbare laadpaal. Maar dit is nu helaas niet meer toegestaan.
De goedkopere laadpassen zonder abonnement zijn vooral de E-Flux laadpas, ENGIE laadpas & Maingau. De laatste is vooral voordelig voor snelladen in het buitenland. Laad je veel op en ben je al klant bij Vandebron? Dan kan de Vandebron laadpas voordelig zijn wegens hun klantkorting.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
In het kort. Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
Openbare laadtarieven liggen tussen de € 0,30 en € 0,40 per kWh en snelladen kost ongeveer € 0,60 tot € 0,80 per kWh. Dit was altijd aanzienlijk duurder dan de gemiddelde thuislaadtarieven.
Als u uw elektrische auto thuis oplaadt, dan kan de werkgever de kosten voor dit laden thuis vergoeden. U dient als gebruiker van de zakelijke auto dan wel het verbruik in kWh en het geldende tarief middels een specificatie te overleggen aan de werkgever.
Er zijn pakketleveringen vanaf €2,99 of leveringen met de vrachtwagen vanaf €29,90. Wij laten je weten welk type levering mogelijk is op basis van je bestelling en postcode. Bij een levering met de vrachtwagen kan je kiezen uit een levering aan de voordeur, een levering in een ruimte naar keuze of een expresslevering.
Om te kunnen laden heb je wel een laadpas nodig, maar er worden geen kosten in rekening gebracht.
De prijs van het Basic pakket is inclusief btw € 4.912,- en voor het Plus pakket ook inclusief btw € 5.381,-. Deze prijs voor Ikea zonnepanelen geldt voor klanten die geen Ikea Family lid zijn. Heeft u wel een Family lidmaatschap bij Ikea, dan krijgt u op de prijs 15% korting.
Heb je zonnepanelen én de mogelijkheid om je elektrische auto op eigen terrein op te laden? Dan wordt elektrisch rijden – afhankelijk van het aantal panelen en de juiste laadpaal – wel heel erg duurzaam. En vanzelfsprekend laad je dan ook een stuk goedkoper. Niet iedereen kan een privélaadpaal installeren.
Wanneer je de auto met je eigen elektriciteit oplaadt, kost dit ongeveer € 1.020,- per jaar (met een energieprijs van € 0,40 per kWh). Stel dat je dezelfde kilometers in een benzine auto rijdt met een gemiddeld verbruik van 1 op 15, dan kost dit zo'n € 2.000,- per jaar (met een benzineprijs van € 2,- per liter).