Een fiets trapt door als er sprake is van een kapotte naaf. Ook dit is een verschijnsel dat een oorzaak vormt voor het doortrappen van de fiets. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen bij kracht zetten op de pedalen, zoals in de situatie, waarbij uit stilstand kracht wordt gezet op de trappers om snel vooruit te komen.
Als je zadel te laag staat, trapt de fiets veel zwaarder. Je hebt hem op de juiste hoogte staan, als je been licht gebogen is als de trapper op zijn laagst staat (hoeveel dat aan Watt kost, kan TestKees helaas niet meten). Zet je stuur lager.
Een fietsketting kan ook zomaar breken. En zonder ketting zul je niet vooruit komen. De oorzaken zijn meestal: een wisselende druk op de schakels of een ketting van slechte kwaliteit. Zorg ervoor dat je de juiste spullen bij je hebt om in ieder geval een gebroken schakel te kunnen repareren.
extra uitleg
Als je achterwiel vaak ronddraait als je je trappers één keer rond trapt leg je dus ook meer afstand af dan dan als je achterwiel niet vaak ronddraait en ga je dus sneller. Wist je dat als je twee tandwielen in elkaar laat draaien, ze allebei een andere kant op draaien.
De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit is met de vinger te meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan is het spannen van de fietsketting nodig.
Onderhoud en spannen van de ketting kost gemiddeld een tientje. Als je een kettingkast vervangen wilt hebben, dan ben je doorgaans 40 euro kwijt.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30.
Bij het terugschakelen is het ook geen probleem
Ook hier geldt: doe je het te lomp (en zonder tussengas) dan slijten de synchromesh-ringen harder. De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast.
Voor het frame van een stadsfiets werd vroeger staal gebruikt, maar tegenwoordig zijn de meeste stadsfietsen van aluminium. Dat materiaal is lichter en stijver, waardoor de fiets lichter rijdt. Stadsfietsen zijn er in heren- en damesmodellen, waarbij ook speciale stadsfietsen met een lage instap aangeboden worden.
Een veel gemaakte beginnersfout: WD40 gebruiken. Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting. Het trekt niet alleen veel vuil aan, het komt ook op allemaal plekken waar het niet hoort te zitten. Daarnaast zorgt WD40 ervoor dat onderdelen sneller kunnen gaan roesten.
De 3000-kilometer-regel.
Hoe vaak moet ik mijn fietsketting smeren? Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Het ligt er namelijk maar net aan in wat voor omstandigheden je vaak fietst. Wanneer je vaak in droge weersomstandigheden fietst blijft je fietsketting beter gesmeerd dan wanneer je vaker in de regen de weg op gaat.
Je hebt dan een draaiend wiel aan het linker uiteinde van de as vast, de zwaartekacht trekt het rechter uiteinde naar beneden. Toch valt het wiel niet om, maar blijft rechtop. Alleen de wielas begint naar je toe te draaien. Het wiel kantelt dus niet, maar begint om haar verticale as te draaien.
Wel zeker, een fiets overbelasten is niet zo moeilijk. Neem een fiets met MTT van 130 kg: het gemiddelde maximum van veel e-bikes. Weeg je zelf 85 kilo en de fiets 25 kg, dan houd je nog 20 kg over voor bagage. Toerfietsen met zware tassen of twee volle 'big shoppers' met boodschappen?
Hier is ook een naam voor: het gyroscoop-effect. Maar de échte reden voor het niet omvallen van een fiets is dat een fiets kan slingeren. Het stuur zorgt ervoor dat je niet omvalt. Met het stuur kun je namelijk corrigeren.
Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Met de soepele benzinemotoren van tegenwoordig kun je gemakkelijk van 3 naar 5. Maar doe dat vooral niet, want het kan je duur komen te staan. Steeds minder nieuwe auto's hebben een handgeschakelde versnellingsbak. Een automaat is wel zo comfortabel, zeker in druk verkeer of in de file.
Wie een handmatig geschakelde auto rijdt, vindt het doorgaans fijn om tijdens het schakelen zijn hand te laten rusten op het pookje. Lijkt onschuldig, maar het blijkt dat deze gewoonte spanning kan veroorzaken in de tandwielen van de transmissie, waardoor deze eerder aan vervanging toe is.
'In volle voorbereiding op de klassiekers rijd ik dan ongeveer 800 km per week. Op een doordeweekse trainingsrit haal ik een gemiddelde van rond de 33 km/u. Maar dat hangt natuurlijk van verschillende factoren af. 'Tijdens het seizoen hebben de renners soms ook halve vakantieperiodes.
Gemiddelde wielrenner: 22-25 kilometer per uur. Tour-renner: 35-38 kilometer per uur. De soigneurs van een wielerploeg maken de lunch voor alle teamleden, inclusief al het ondersteunende personeel.
Een Tour de France prof heeft ongeveer een FTP tussen de 5,5 Watt/kg en 6,5 Watt/kg (voor de klassementswinnaar). Een ongetraind iemand zit meestal tussen de 1,5 tot 2 Watt/kg bij mannen en 1,3 tot 1,7 Watt/kg bij vrouwen.
spannen bij: 500 en 1000 km. daarna moet ie (bij goed gesmeerd houden) het 25 à 35.000 km uithouden zonder spannen. Als je weer moet beginnen te spannen is ie eigenlijk al versleten en zal je steeds vaker moeten spannen; eerst opnieuw na zo'n 500 km, daarna 300 enz..
Controleer of nog alle O-ringen van de ketting aanwezig zijn. Als er O-ringen ontbreken, moet de ketting worden vervangen. Als je de ketting achter meer dan 3 mm van het kettingwiel kunt optillen, is de ketting versleten. Ook een ongelijk opgerekte ketting moet worden vervangen.
Hoe vaak je de motorketting moet smeren hangt voornamelijk af van de omstandigheden waarin je rijdt. Wij raden aan om elke 500 km de ketting te voorzien van een verse laag smeermiddel. Als je vaak in de regen rijdt, dan is het verstandig om je ketting vaker in te smeren.