Vergeet je meer dan 3 keer per kalenderjaar om uit te checken? Neem dan contact op met de vervoerder zelf. Let op: de vervoerder heeft niet altijd zicht op welke kosten (ritprijs, correctietarief) in rekening zijn gebracht. Controleer de bedragen dus altijd zelf in Mijn NS.
Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis. Als je twaalf keer niet uitcheckt, blokkeert het systeem je OV-chipkaart. Om zo'n blokkering op te heffen, kun je terecht bij een RET-Servicepunt.
Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen. Daarna kan dit alleen via NS Klantenservice.
Vergeten in of uit te checken
Soms vergeet je wel eens in of uit te checken. Geen zorgen; meld je bij onze conducteur bij een vergeten incheck. Vergeten uit te checken? Je kunt binnen 6 uur na je incheck alsnog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS.
De overstaptijd op de OV-chipkaart gaat in op het moment dat je uitcheckt. Je hebt dan 35 minuten de tijd om in te checken in de volgende bus, tram of metro. Als je binnen de 35 minuten weer incheckt, betaal je niet opnieuw het basistarief. Wil je alleen iemand uitzwaaien?
Inchecken en uitchecken binnen 20 minuten
Je krijgt het volledige instaptarief teruggeboekt op je OV-chipkaart. Er zijn uitzonderingen: Bij NS heb je meer tijd om iemand uit te zwaaien. Daar worden geen kosten in rekening gebracht als je binnen 60 minuten weer uitcheckt.
Aan het eind van de reis check je op dezelfde manier weer uit. Je hoort dan 2 piepjes. Uitchecken kan tot 6 uur na je reis. Hierna kun je niet meer uitchecken en begint een nieuwe rit.
Bij een gemiste check-in of check-uit houdt de vervoerder namelijk het instaptarief in. Op www.uitcheckgemist.nl vraag je in drie simpele stappen je saldo terug. Maak je reis compleet door het ontbrekende vertrek- of aankomststation in te vullen. Tip: meld je aan voor de Uitcheck Gemist Alert.
3.5. Wat gebeurt er als u in- en uitcheckt op hetzelfde station? Als u (op dezelfde dag) binnen zestig minuten uitcheckt op hetzelfde station als waar u heeft ingecheckt gaat NS ervan uit dat u geen reis heeft gemaakt. Het volledige Instaptarief wordt dan teruggestort op de OV-chipkaart.
Bij de NS is dit bijvoorbeeld € 20 en € 10 euro wanneer je reist met een kortingsproduct. Bij metro-, tram- of busvervoerders gaat het om een standaard bedrag van € 4 (2020), ongeacht of je een kortingsabonnement hebt. Wanneer je weer uitcheckt dan wordt het te veel betaalde weer teruggestort op je OV-chipkaart.
Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6) Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50.
Vergeten uit te checken? Je kunt binnen 6 uur na je incheck alsnog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS.
Dat kun je doen in drie simpele stappen op www.uitcheckgemist.nl. Het saldo wordt vervolgens klaargezet bij een oplaadpunt en kan daar worden opgehaald met de OV-chipkaart. Heb je met NS gereisd en vraag je voor die reis je saldo terug, dan hoef je niet meer langs een ophaalautomaat.
Ga voor teruggave van het te veel betaalde bedrag naar de landelijke webpagina Uitcheck Gemist. Op deze website vraag je in drie simpele stappen saldo terug. Dit kan als je niet hebt in- of uitgecheckt in bus, trein, tram en metro. Je vult in bij welke halte of op welk station je bent in- en uitgestapt.
Hoe werkt de controle door de conducteur? Dit werkt hetzelfde als met een OV-chipkaart. Een conducteur scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens zoals saldo.
Als een conducteur in de bus, tram, metro of trein de kaartjes komt controleren, wordt jouw bankpas gescand. De controleur kan dan alleen zien of en waar je bent ingecheckt. Ook kan de controleur zien wat de recente check-ins of check-uit zijn.
Recent ontdekte ik dat je van de NS niet langer dan 60 minuten in een station mag verblijven wil je in hetzelfde station weer gratis kunnen uitchecken. Kom je over de 60 minuten, dan schrijft de NS 10 euro van je OV-chipkaart af bij het uitchecken.
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
U kunt niet inchecken bij de conducteur of in de trein.
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren. Je kan meteen op deze manier reizen. Haal de pas waarmee je wilt reizen bij het in- en uitchecken uit je portemonnee. Of gebruik de betaalpas op je mobiel.
Reis je met het openbaar vervoer, dan heb je een geldig vervoerbewijs nodig. Jouw OV-chipkaart is pas geldig als je bent ingecheckt. Dus ook als je scholier, student of forens bent en je een abonnement hebt moet je altijd in- én uitchecken!
Op veel Nederlandse stations staan inmiddels poortjes die niet open gaan als een reiziger niet in- of uitcheckt, maar er zijn ook nog genoeg stations zonder poortjes. Op die plekken wordt het uitchecken sneller vergeten, wat reizigers geld kan kosten. In principe heeft iedere NS-reiziger 6 uur om alsnog uit te checken.
"Als u vergeten bent uit te checken, kunt u in ieder geval op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog uitchecken op uw bestemmingsstation. " Het is dus afhankelijk van de tijd van inchecken.
Zorg dat er minimaal € 20,00 saldo op je OV-chipkaart staat om te kunnen reizen.
De prijs van de reis is gelijk aan reizen op saldo met een OV-chipkaart. Heb je een abonnement, kortingskaart of studentenreisproduct? Dan reis je voorlopig nog met je OV-chipkaart. Let op: haal je pas uit je portemonnee om in te checken.