Het menselijk oog kan infrarood niet waarnemen. Het kan dus zijn dat je geflitst bent in het donker zonder dat je iets gezien hebt. Deze palen hebben ook geen filmrolletje meer, dus je overtreding is meteen bekend bij het CJIB. Infrarood moet je overigens niet verwarren met een rode lens.
Wanneer je hier te snel over rijdt of wanneer het licht langer dan één seconde op rood staat, wordt er een verstoring veroorzaakt in dat magnetische veld, waardoor de camera weet dat hij moet flitsen. De roodlichtcamera kan dus ook op snelheid flitsen!
Bij rood, en dus een overtreding, maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt op de eerste lus of doorgereden is en ook de tweede lus heeft bezet.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig.
De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen.
De superflitser heeft een bereik van 200 meter en kan op acht rijbanen tegelijkertijd voertuigen flitsen. Ook kan het toestel detecteren of iemand via de pechstrook een file passeert.
Wilt u weten of de apparatuur waarmee is gemeten wel goed werkt? Of wilt u weten of de opsporingsambtenaar u wel een verkeersboete mocht geven? Ook deze informatie kunt u direct bekijken als u inlogt met uw DigiD.
Wanneer een agent ziet dat iemand door rood rijdt, moet hij de automobilist staande houden en de boete opleggen tenzij hij geen mogelijkheid heeft gehad om u staande te houden. Op uw boete kunt u zien of de boete op basis van een flitsfoto is of op basis van de waarneming van een agent.
Als je tegen een correcte snelheid door het oranje rijdt word je dus niet geflitst door een flitspaal.
De roodlichtcamera flitst wel pas als het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. Heb je niet meer kunnen stoppen voor het oranje licht, dan word je enkel beboet wanneer je dit tegen een te hoge snelheid deed. Laat je dus niet langer misleiden door de naam van deze camera!
Op de vraag of flitspalen altijd aan staan ontvingen we een kort maar duidelijk antwoord. 'Digitale flitspalen staan 24/7 aan', laat een woordvoerder van het CJIB weten aan TopGear. Het maakt dus niet uit of je 's avonds of 's ochtends te hard langs een flitspaal rijdt, je ontvangt gewoon een boete thuis.
Als u echter na een lange periode door rood licht rijdt kan u een dagvaarding ontvangen. De periode waarna dit gebeurt verschilt per arrondissement maar de vuistregel is: Na 3 á 4 seconden door rood rijden heeft een dagvaarding tot gevolg.
Ga naar het Digitaal Loket
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken.
De flexflitser blijft niet op één locatie, zoals de vaste flitspaal. De flexflitsers staan twee maanden op één plek en worden dan verplaatst naar een andere locatie.
Ondergrens voor bekeuren
Er geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond.
Een roodlichtcamera werkt meestal met twee lussen in het wegdek. Op het moment dat je met je auto over de eerste lus rijdt, controleert de computer de stand van het verkeerslicht. Hiermee wordt nagezien of je al dan niet door het rode licht reed.
Geflitst worden met 85 km per uur op een plaats waar je 50 mag, en toch nooit een boete in de bus krijgen: het kan. Het is de tolerantiemarge die een openbaar ministerie in ons land hanteert om een overrompeling aan te versturen verkeersboetes te voorkomen.
Vanaf vandaag kun je geflitst worden als je rijdend een telefoon gebruikt. Speciale camera's zijn namelijk in staat om die handeling op te merken. Het gebruik van een telefoon tijdens het rijden blijkt al jaren levensgevaarlijk.
Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: flitsen mag zowel langs voor als langs achter! Ben je langs voor geflitst, dan is de boete dus perfect geldig. Tenzij er natuurlijk andere fouten in het P.V. zitten.
Maar hoe zien die flitsauto's er eigenlijk uit? De meeste flitsauto's zijn grijze Volkswagen Transporter-busjes, die langs de vluchtstrook staan, schrijft het AD. Vaak verdekt opgesteld bij een oprit, tankstation of een weg die parallel loopt aan de snelweg.
Bij een maximumsnelheid van 50 km dient minimaal 140 meter afstand worden bewaard qua flitser. In bijzonder omstandigheden of bij kruispunten kan dit echter afwijken. Zie voorts de beleidsregels van het Openbaar Ministerie.
"Het is toegestaan om meerdere flitspalen op dezelfde recht doorgaande weg te plaatsen. U kunt niet tweemaal bekeurd worden voor eenzelfde overtreding, maar in dit geval kan gesteld worden dat er twee verschillende overtredingen zijn geconstateerd. "U kunt in bezwaar gaan tegen de boete.