Op kruispunten geldt: bestuurders van rechts gaan voor. -
Buiten de bebouwde kom mag je in Vlaanderen en Brussel maximaal 70 km/u, in Wallonië is dat 90 km/u. Op autosnelwegen en wegen met minimaal 2 rijstroken in elke richting gescheiden door een middenberm mag je maximaal 120 km/u.
Wanneer je binnen de bebouwde kom bent, weet je ook bij het passeren van dit bord dat de maximum snelheid 50 km/u is. Binnen een erf of een 30 km/u weg of zone mag er namelijk geen voorrangsweg zijn. Als je echter buiten de bebouwde kom bent, weet je gelijk dat er voor die weg een maximumsnelheid van 80 km/u geldt.
Je mag hier niet sneller rijden dan 70 km/h. Deze maximumsnelheid geldt voor een weg binnen de bebouwde kom met een verkeersfunctie. De kruisingen zijn altijd vormgegeven met verkeerslichten. Rijd niet sneller dan 70 km/h, ondanks dat u hier twee rijbanen per richting heeft en u gevoelsmatig sneller kunt rijden.
Een gelijkwaardig kruispunt is een kruising zonder verkeerslichten, -borden of -tekens. Hier gelden altijd de algemene verkeersregels. Komt er een bestuurder van rechts, dan moet je die voorrang verlenen. Op een ongelijkwaardig kruispunt moet je je houden aan de verkeersborden, -tekens en -lichten.
Op gebiedsontsluitingswegen onderling zijn er drie typen kruispunten mogelijk: een rotonde, een kruispunt met een voorrangsregeling en een kruispunt met verkeerslichten.
Ook bij een t-splitsing geldt dat verkeer van rechts voorrang heeft.
Ook te veel gas geven bij het optrekken, het rondrijden met een sportuitlaat of een kapotte uitlaat en een flinke dot gas geven (het zogenaamde revven) kan een boete opleveren. Hetzelfde geldt voor optrekken met piepende banden en het spelen met koppeling en gas om aandacht te trekken.
Vanaf vandaag kan je een GAS-boete krijgen voor driften en overdreven optrekken met je wagen in Balen, Dessel en Mol. Dat is een onderdeel van het aangepaste reglement van GAS-boetes dat vandaag in werking treedt. Ook het bezit en verkoop van lachgas is sinds vandaag strikt verboden.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Stopbord stoppen sowieso 2 seconde, stopbord en haaientanden dezelfde betekenis, alleen bij haaientanden niet stoppen als je geen verkeer ziet naderen op kruisende weg, echter bij stopbord ook 2 seconde stoppen ook als je geen verkeer ziet naderen (ook al ben je alleen op de wereld bij wijze van spreken).
Indien spijkerbanden worden gebruikt, moeten deze op alle assen en op elke aanhangwagen worden gemonteerd, tenzij de aanhangwagen minder dan 500 kg weegt. Op de rijkswegen en autosnelwegen is de maximumsnelheid met spijkerbanden 90 km/u en op de overige wegen 60 km/u.
Haaientanden betekenen: de bestuurder moet voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. Is dat niet zo, dan geldt de regel: rechts gaat voor.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Aangezien Duitsland bekend staat om de Autobahn, is het misschien geen verrassing dat Duitsland wordt genoemd als 's werelds snelste land voor automobilisten. En natuurlijk helpt de afwezigheid van een snelheidslimiet om de Numbeo-score op te drijven.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.
Bij een 4-takt kun je alleen de prestaties verbeteren door de huidige cilinder te vervangen voor een cilinder met een grotere diameter. Bij deze aanpassing is een andere uitlaat niet nodig.
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt.
Zuinig rijden begint met rustig optrekken. Als je optrekt, kost dat energie. Snel optrekken kost je al snel 16% meer energie. En dat zie je terug aan je brandstofmeter.
5 km/h: € 36. 10 km/h: € 77. 15 km/h: € 148. 20 km/h: € 209.
Bij 15 km/u of 20 km/u zit u onder de tweehonderd euro en bij 25 km/u of 30 km/u is dit tussen de tweehonderd en driehonderdvijftig euro. Het boetebedrag verschilt binnen en buiten de bebouwde kom, waarbij een boete voor te hard rijden in de bebouwde kom duurder is.
Het beste antwoord. Het komt er in het kort op neer, dat men zowel binnen als buiten de bebouwde kom niet harder mag rijden dan 20 km/h te hard. Op de snelwegen geldt 40 Km/h.
Wie als automobilist een uitrit verlaat, verricht zoals dat heet een 'bijzondere manoeuvre', juridisch gezien, waarbij je al het kruisende verkeer voorrang moet verlenen, ook voetgangers.
Op een kruispunt komen wegen samen en heeft het verkeer de mogelijkheid om van richting te veranderen. In tegenstelling tot kruisingen is een kruispunt dus altijd gelijkvloers. Een kruising is soms ongelijkvloers en u kunt er nooit van richting veranderen.
De belangrijkste regel op een gelijkwaardige kruising gelijkwaardig kruispunt is dat alle bestuurders die van rechts komen voorrang hebben.