Heb je altijd recht op retour?

Bij veel winkels mag u een aankoop binnen een bepaalde tijd ruilen. Maar dit mag niet altijd. In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Is geld retour verplicht?

Online shoppen: geld retour

De webwinkel is wettelijk verplicht om het product aan te nemen, mits er geen schade is toegebracht aan het product. Hoewel veel webwinkels de eis stellen dat het product in de originele, onbeschadigde verpakking moet zitten, is dit wettelijk niet een vereiste.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op legalbaas.nl

Wat moet je doen als je je geld niet terugkrijgt?

Krijgt u uw geld niet terug? Maak dan duidelijke afspraken over terugbetalen, bijvoorbeeld een betalingsregeling. Soms kunt u via de rechter uw geld terugvragen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Heb je altijd bedenktijd?

Consumenten hebben meestal bedenktijd als u iets op een bepaalde manier verkoopt, zoals online of per telefoon. Zij mogen tot en met 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract is bevestigd van de koop af. Dat mag zonder reden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op acm.nl

Hoeveel dagen retour recht?

Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webwinkelkeur.nl

Nederlanders sturen bijna helft van hun online gekochte kleding weer terug

22 related questions found

Hoeveel retour is normaal?

Als het retourpercentage van jouw webshop dus rond de 20% ligt, dan is dat normaal. Dat een vijfde van online aankopen teruggestuurd wordt heeft natuurlijk wel een grote impact op jouw bedrijf. Al is het wel zo dat er nog aardig wat verschil zit tussen de retourpercentages van verschillende soorten producten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op returnista.nl

Wat zijn je rechten als consument?

Rechten bij een koopovereenkomst

een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Kan een webshop een retour weigeren?

In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Hoe werkt recht van retour?

Als u binnen de bedenktijd het product retourneert, heeft u recht op kosteloze teruggave van de aankoopsom als u die al heeft betaald. U moet het geld zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 14 dagen na de ontbinding van de koopovereenkomst terugkrijgen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Kan ik nog van de koop af?

Indien u een koop op afstand heeft gedaan - bijvoorbeeld via internet, via de telefoon, of van een verkoper aan de deur - heeft u recht op een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De wettelijke bedenktijd houdt in dat u binnen 14 dagen mag afzien van uw aankoop zonder dat u daarvoor een reden hoeft te geven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtstelefoon.nl

Heb je recht op teruggave aanbetaling?

Een aanbetaling is wettelijk niet verplicht, terugbetaling ook niet. Het hangt af van wat partijen hebben afgesproken, wat er in algemene voorwaarden staat en wat redelijk en billijk is. Als een aanbetaling altijd terugbetaald zou moeten worden voegt het gebruik ervan niet veel toe.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtswinkel.nl

Kan je een betaling terug halen?

Kan ik het nog annuleren? Het versturen zelf kan je niet meer ongedaan maken. Maar je kan wel een betaalverzoek annuleren via het menu 'Betaalverzoeken'. Een betaalverzoek kan ook door de ontvanger zelf verwijderd worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op payconiq.be

Hoe geld terug eisen van iemand?

Dit doet u door een brief (ingebrekestelling) te sturen waarin u laat weten dat u het geleende geld terug wilt vorderen. In deze brief geeft u een termijn (bijvoorbeeld 4 weken) wanneer het uitgeleende bedrag (en eventueel de rente) terugbetaald moet zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op invorderingsbedrijf.nl

Wie is er verantwoordelijk voor retour?

Wie is verantwoordelijk? 'Het retour zenden van een op afstand gekochte product komt voor risico van de consument. Het is daarom verstandig om op een manier te verzenden dat er bewijs is dat iets ter verzending is aangeboden. Indien een pakket onverhoopt niet aankomt, dan is de consument zelf aansprakelijk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radar.avrotros.nl

Hoe krijg je je geld terug?

Hoe kan ik een automatische incasso terugboeken?
  1. Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
  2. Is de automatische incasso onterecht? Dan heeft u 13 maanden om het bedrag terug te boeken. Dit doet u via de bank.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat is de reden van retour?

Betekenis: Retourneren

Retourneren is het terugbrengen van gekochte producten naar de winkel of leverancier. Dit kan meerdere redenen hebben. Bijvoorbeeld dat het product niet bevalt, niet blijkt te passen of een mankement vertoont. Bij het terugnemen van artikelen door de verkoper wordt de koop ongedaan gemaakt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onlinemarketingagency.nl

Is een winkel verplicht om te ruilen?

Er bestaat geen wettelijk recht op ruilen. Veel winkels hebben een eigen beleid ('ruilen binnen dertig dagen op vertoon van uw kassabon'), maar dit is in feite een gunst van de winkelier. Een winkel is dus in het algemeen niet verplicht om een product van u terug te nemen als het product u niet bevalt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op judex.nl

Wat houdt retour in?

Retourneren staat voor het terugbrengen of terugsturen van aangekochte goederen naar de leverancier of winkel die deze producten heeft verkocht aan de klant. Dit kan zijn omdat het product niet werkt zoals aangeboden, of dat de koper zich bedenkt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op doublesmart.nl

Wat kan ik doen als webshop niet terugbetaald?

  1. Neem telefonisch contact op met de webshop. Heeft u een product volgens procedure retour gestuurd en heeft u na veertien dagen uw geld nog niet ontvangen? ...
  2. Stuur de webwinkel een (schriftelijke)betalingsherinnering. ...
  3. Klacht indienen. ...
  4. Doe aangifte bij oplichting. ...
  5. Schakel een incassobureau in. ...
  6. Daag de webwinkel voor de rechter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op billincasso.nl

Wat te doen als een webshop niet terugbetaald?

Betaalt de webwinkel het aankoopbedrag niet terug, stuur dan een betalingsherinnering. Een voorbeeld van een betalingsherinnering kunt u hieronder downloaden. Hierin geeft u aan het bedrag per direct terug te willen. Doet de winkel dat niet, dan geeft u de vordering aan ons uit handen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op invorderingsbedrijf.nl

Wat moet je doen als je geen geld terug krijgt van een webshop?

Als u mij niet op tijd terugbetaalt, dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of rechter, dan kunt u deze zin toevoegen:] En ik ga met mijn klacht naar [maak een keuze: De Geschillencommissie / de rechter].

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Welke rechten heb je als klant?

  • Wat is consumentenrecht? Als een klant iets koopt, dan is dit een mondelinge of schriftelijke afspraak tussen u en de koper. ...
  • Garantie geven. ...
  • Bedenktijd geven. ...
  • Betalingstermijn bepalen. ...
  • Verkopen buiten een winkel. ...
  • Abonnementen verkopen. ...
  • Reizen, vakanties of timesharing verkopen. ...
  • Persoonsgegevens beschermen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Welke verplichtingen heeft de verkoper?

7:9 BW heeft de verkoper twee hoofdverplichtingen. De verkoper dient de zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en hij dient de zaak aan de koper af te leveren. Een aanvullend vereiste staat in art. 7:17 BW: de verkochte zaak moet conform zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op viajuridica.nl

Wat te doen bij een miskoop?

Wat kan ik doen bij een miskoop via Marktplaats?
  1. Controleer de advertentie. Het product moet eruit zien en werken zoals in de advertentie staat. Staat in de advertentie dat het een 'nieuw' product is? ...
  2. Overleg met de verkoper. Laat de verkoper weten wat er mis is met uw aankoop, bijvoorbeeld: ...
  3. Stap 4. Start een rechtszaak.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Wat gebeurt er met geretourneerde producten?

Een geretourneerd product moet worden gecontroleerd op verkoopbaarheid en dan opnieuw worden verpakt, ingevoerd in het systeem en teruggeplaatst in het magazijn. De (menselijke) handelingen die dat proces vereist kosten vaak meer dan het oplevert om ze opnieuw te verkopen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op volkskrant.nl