Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. U als koper en ontvanger niet.
Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden. Vermeldt de advertentie dat je het artikel moet ophalen en vraag je als koper toch om het op te sturen, dan is dit voor eigen risico.
De verzender heeft de post aan u gestuurd
Alleen de verzender kan aan het postbedrijf vragen om uw post te zoeken. Als ontvanger kunt u geen vervolgstappen nemen. Bijvoorbeeld naar de Geschillencommissie of naar de rechter. U kunt wel klagen bij het postbedrijf.
Zoals gemeld is de webshop je aanspreekpunt. Na melding kan de webwinkelier zelf besluiten om je geld terug te storten of bijvoorbeeld een nieuwe verzendpoging wagen. Je kunt ook besluiten om zelf de koop te ontbinden en geld terug te vragen door een brief of mailtje te sturen naar de webwinkel.
Ook als de post of het pakket is kwijtgeraakt door grof nalatig of opzettelijk handelen van PostNL kan PostNL aansprakelijk zijn voor het kwijtgeraakte poststuk of pakket.
Als het niet aankomt, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper en niet van de koper.
Hoe kan ik een klacht indienen over postbezorging? U kunt een klacht over postbezorging indienen bij het postbedrijf. U kunt het beste eerst contact opnemen met het bedrijf zelf.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf.
Niet het bezorgbedrijf, maar de webwinkel is verantwoordelijk. Het maakt niet uit waar het pakketje is kwijtgeraakt Jij hebt het in ieder geval nooit ontvangen. "Blijkt het pakketje nergens te bekennen? Dan is de winkelier verplicht om de aankoopprijs terug te betalen, ook als je buurman het pakketje verbergt.
Jaarlijks verdwijnen tienduizenden postpakketten in het niets. Ze raken kwijt of worden gestolen. Met de explosieve groei van het online shoppen groeit ook het aantal verdwenen pakketen snel.
Als je pakket onderweg is beschadigd of zoekgeraakt, meld dit dan zo snel mogelijk bij ons via chat. Voor een pakket geldt standaard een vergoeding van €3,40 per kilo.
De hoofdregel is dat het risico voor de koper is 'van de aflevering af' (art. 7:10 BW). Dit betekent doorgaans dat de verkoper het risico draagt tot aan het moment van bezorging, ofwel het moment dat de koper de zaak feitelijk in zijn bezit krijgt.
Bij verkoop van bedrijf aan consument is het simpel: de verkoper is aansprakelijk, dat staat letterlijk in de wet (art. 7:11 BW). Maar bij verkoop tussen consumenten onderling (art. 7:9 BW) staat er niet meer dan dat de verkoper moet zorgen dat de gekochte zaak wordt afgeleverd bij de koper.
Als artikelen retour gezonden worden gebeurt dat in opdracht van de consument, op een door de consument zelf te bepalen plaats en tijd. De verantwoordelijkheid voor de administratieve afhandeling van de retourzending ligt daarmee geheel bij de consument.
Controleer de status van je pakket of post met track & trace
Of open de PostNL-app op je telefoon. Meestal krijg je de track & trace-code van de afzender, bijvoorbeeld via een bevestigingse-mail. Ben jij de afzender? Dan vind je de track & trace-code op het verzendbewijs dat je krijgt van het PostNL-punt.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Klacht indienen als ontvanger post
En heeft u die niet of te laat ontvangen? Vraag de verzender dan om een klacht in te dienen bij het postbedrijf. U kunt ook zelf een klacht indienen bij het postbedrijf. Hiervoor kunt u gebruik maken van de voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als ontvanger op Consuwijzer.nl.
Toezicht op postbezorging
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op de naleving van de Postwet 2009. Dat geldt voor alle postvervoerbedrijven die actief zijn op de postmarkt. De ACM controleert bijvoorbeeld of postvervoerders het briefgeheim naleven. En of zij een klachtenregeling hebben.
De afzender heeft de zending al bij ons aangemeld, maar nog niet bij ons afgeleverd óf we hebben hem zelf nog niet gesorteerd. Vaak zie je in track & trace al wel het verwachte bezorgmoment. Houd er rekening mee dat dit nog kan opschuiven!
Online handelsplatform Marktplaats is per direct gestopt met de Gelijk Oversteken-functie. Deze functie was bedoeld om consumenten meer veiligheidsgaranties te bieden, omdat verkopers hun geld pas krijgen als de koper het bestelde object heeft ontvangen.
De eerste is dat de misleidende partij een valse naam of identiteit gebruikt. Daarnaast wordt je opgelicht als de andere partij “listige kunstgrepen” gebruikt om je geld of goederen af te laten geven. Denk hierbij aan listige trucjes zoals het versturen van een valse Tikkie.
2021•Knowledge. Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt.
In de wet is geregeld dat de producent verantwoordelijk is voor een deugdelijk product. Om te weten of je aansprakelijk bent, is het belangrijk om te bepalen of je volgens de wet als ondernemer 'producent' bent. De producent is juridisch gezien namelijk niet altijd de fabrikant van het product.
Tijdens de onderhandeling kan de verkoper doorgaan met andere bezichtigingen van de woning. Zolang het koopcontract nog niet is ondertekend, mag een particuliere verkoper zich bedenken. Hij kan de woning dan aan iemand verkopen die meer wil betalen.
Termijn verborgen gebreken melden
Heb je langer nodig om de exacte omvang van de problematiek te bepalen, zorg dan dat je de verkoper alvast (schriftelijk) op de hoogte stelt. Een verkoper blijft gedurende twee jaar, na het melden ervan, aansprakelijk voor gebreken aan een woning.