De aanwezigheid van kinderen met een internationale achtergrond in de klas biedt kansen om aandacht te geven aan wereldburgerschap in je les. Juist in onze steeds meer geïnternationaliseerde wereld is het van belang dat kinderen leren over culturele verschillen en hoe ze daarmee om kunnen gaan.
Diversiteit staat voor diverse factoren binnen bijvoorbeeld het onderwijs. Denk hierbij aan mensen met een beperking, mensen met verschillende seksuele voorkeuren, verschillende culturele en etnische achtergronden. Inclusie gaat meer over het laten werken van deze mix.
Bedrijven met culturele verschillen op de werkvloer: hebben vaak een hogere omzet; hebben betere overlevingskansen; zijn vernieuwender, creatiever en lossen problemen beter op.
Diversiteit verrijkt je als mens en werknemer. Op een werkplek waar iedereen dezelfde inzichten en gedachten heeft, leer je niet zo veel bij. Een divers team daarentegen zorgt ervoor dat je je volop kunt ontwikkelen, niet alleen op gebied van werk maar ook op gebied van kennis, gedrag en omgangsvormen.
Diversiteit en inclusie op de werkplek zorgen ervoor dat werknemers zich gelukkiger, comfortabeler en meer betrokken voelen. Als werknemers het gevoel hebben dat ze in een omgeving zijn waar ze gewaardeerd en welkom zijn, zijn ze meer gemotiveerd om hun volledige potentieel te bereiken.
Inclusief onderwijs is tot slot voor veel leerlingen een onmisbare stap om onafhankelijker te worden, betere sociale vaardigheden te ontwikkelen en meer mogelijkheden te krijgen om deel te nemen aan de economie en de samenleving als geheel.
Vaak wordt gesteld dat diversiteit een meerwaarde kan hebben. Bijvoorbeeld op het werk. Als er meer verschillende soorten mensen met elkaar samenwerken, kun je gemakkelijker verschillende soorten klanten bedienen, nieuwe producten ontwikkelen, en flexibel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.
Cultureel diverse organisaties zijn innovatiever en creatiever. De verschillende invalshoeken binnen teams helpen beter bij het oplossen van problemen. Dat is bij uitstek belangrijk voor een innovatiecentrum als TNO, waar diversiteit wordt omschreven als 'hard nodig om succesvol te kunnen innoveren'.
Diversiteit gaat over de mix van verschillen tussen mensen: demografisch (leeftijd, religie, gender, seksuele diversiteit, cultuur), fysieke mogelijkheden, maar ook over verschil in karakters, opleidingsniveau, vakgebieden, organisatiecultuur, etc. Kortom, diversiteit gaat over alle verschillen tussen mensen.
Geef de OR ruimte om diversiteit te stimuleren door bijvoorbeeld onderwerpen te agenderen en het instemmingsrecht te gebruiken bij sociaal beleid. Geef de OR zijn adviesrecht bij de benoeming van bestuurders en schep ruimte voor het voordrachtrecht van de OR als er een nieuwe commissaris wordt gezocht.
Diversiteit in de klas benutten
Leerlingen verschillen niet alleen in cognitieve capaciteiten, belangstelling en leervoorkeur, maar ook wat betreft etnisch-culturele achtergrond, sociaaleconomische status, religie, thuistaal, migratiegeschiedenis, enzovoort.
Diversiteit is een ander woord voor 'verscheidenheid'. Het betekent dat mensen van elkaar verschillen.
De definitie van diversiteit is simpel: diversiteit gaat over verschil. Mensen verschillen van elkaar en het bij elkaar hebben van die verschillen noemen we diversiteit.
Onder diversiteit worden in de regel alle aspecten waarop mensen van elkaar verschillen verstaan. Daarbij gaat het zowel om zichtbare kenmerken als geslacht, etniciteit en leeftijd, als om niet zichtbare kenmerken, als persoonlijkheidseigenschappen, kwaliteiten en manier van werken.
Diversiteit betekent verscheidenheid en gaat over de mix van verschillen tussen mensen. Dat kunnen zichtbare verschillen zijn zoals leeftijd, sekse, huidskleur, een lichamelijke beperking.
Diversiteit kan de kans op miscommunicatie en conflicten vergroten, maar kan ook zorgen voor meer creativiteit en innovatie. Het ontwikkelen en implementeren van succesvol diversiteitsbeleid en bijbehorende interventies is daarom essentieel voor organisaties.
Waarom is een diversiteitsbeleid belangrijk? Het is belangrijk om een diverse samenstelling binnen je bedrijf te hebben, zodat je personeelsbestand een goede afspiegeling is van de maatschappij. Zo zullen verschillende opinies, inzichten en achtergronden de denkkracht van je bedrijf vergroten.
De onderwijskwaliteit omvat niet alleen het effectief aanleren van kennis en vaardigheden, maar ook het vormen van kinderen tot zelfstandige, zelfverantwoordelijke personen. En dat is niet in cijfers uit te drukken. Het is belangrijk dat de school de onderwijskwaliteit goed bewaakt en probeert te verbeteren.
Naar inclusiever onderwijs
Het streven is een onderwijssysteem waar alle kinderen zoveel mogelijk samen naar dezelfde school gaan. Dus ook leerlingen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, ontwikkelingsachterstanden, gedrags- en emotionele problemen of specifieke leermoeilijkheden.
Het stimuleert de betrokkenheid en een actieve deelname van de leerlingen. Er is veel variatie in werkvormen. De leerlingen leren veel van en met elkaar. Coöperatief leren bevordert ook de sociale vaardigheden en draagt daardoor bij aan een verbeterde sfeer in de groep.
Ook via je didactische aanpak kan je inspelen op de diversiteit bij ouders. Introduceer een grote variatie aan werkvormen en soorten leeractiviteiten in de klas en op school. Stel ouders verschillende soorten bijdragen voor. Zo vergroot de kans dat daar iets tussenzit waar ouders aan willen en kunnen deelnemen.
De gedachte is dat kinderen niet alleen leren van de interactie met de leerkracht, maar ook van de interactie met elkaar. Door samen te werken en daarbij te reflecteren op de eigen inbreng en die van anderen en op het groepsproces, wordt sociaal inzicht groter en ook persoonsvorming is erbij gebaat.
Het stimuleert de betrokkenheid en een actieve deelname van de leerlingen. Er is veel variatie in werkvormen. De leerlingen leren veel van en met elkaar. Coöperatief leren bevordert ook de sociale vaardigheden en draagt daardoor bij aan een verbeterde sfeer in de groep.
Training van leerkrachten hierop kan helpen. Samenwerken aan een groepstaak zorgt voor sociale cohesie: een gemeenschapsgevoel en vertrouwen, wat weer bijdraagt aan motivatie om te leren. Samenwerkend leren wordt vanuit de cognitieve ontwikkelingstheorieën gezien als effectief voor het leren.