De Mont Blanctunnel is een tunnel die Frankrijk en Italië door de Alpen met elkaar verbindt. De tunnel is 11,6 km lang (8,6 m breed), met een reistijd van 17 minuten en een hoogte van 1274 m aan de Franse kant en 1381 m aan de Italiaanse kant.
De Tunnel du Mont-Blanc is 11.611 meter lang en verloopt rechtuit. De tunnel ligt in een flauwe verticale boog, het Franse portaal ligt op 1274 meter, het hoogste punt op 1395,5 meter en het Italiaanse portaal op 1381 meter.
Het is een lange, dure en vaak overvolle route, maar toch een van de meest directe routes naar Noord-Italië. Voor veel automobilisten is de Mont Blanc-tunnel een bijzonder pijnlijk obstakel. Met zijn unieke tunnellengte van bijna 12 km is het een van de langste wegtunnels ter wereld.
Hoewel deze route geen hoge moeilijkheidsgraad heeft, is de tocht niet zonder risico's. Jaarlijks vallen er zo'n 15 dodelijke slachtoffers en talloze andere gekwetsten. Dat maakt van de Mont Blanc een van de dodelijkste bergen ter wereld…
Hee veel korte tunnels, maar ook de allerlangste autotunnel ter wereld vind je in Noorwegen. De Laerdaltunnel is een overweldigende 24,5 kilometer lang en de bouw van de tunnel heeft meer dan 130 miljoen dollar gekost. Dat komt neer op meer dan 5000 dollar per meter.
+10.4°C bij de top van de Mont Blanc.
De eerste Mont Blanc beklimming vond plaats in 1786: een historische beklimming die de geschiedenisboeken in is gegaan als de start van het alpinisme. Dankzij de hedendaagse kennis, materiaal en voorzieningen is een beklimming van de top ook voor mensen zonder ervaring een mogelijkheid.
8.848,86 meter hoog, of 86 centimeter hoger dan het vorige officiële cijfer. Zo hoog is de Mount Everest volgens de laatste metingen.
Bovendien wordt hij veel gebruikt waardoor er vaak files staan en kost een doorrit liefst 46,5 euro, nadat je al 50 euro aan péage hebt betaald als je er vanuit België of Luxemburg naartoe rijdt. De rit door de tunnel is dus duur en vervelend.
Jaarlijks doen 17.000 à 20.000 mensen een poging om de top te beklimmen. Dat zijn niet allemaal ervaren alpinisten. Je kunt de Mont Blanc ook zonder noemenswaardige bergsport ervaring beklimmen, maar daarvoor dien je wél aan een aantal randvoorwaarden te doen.
De Tunnel du Fréjus is een tolweg. In 2023 bedroegen de tolkosten aan Franse zijde € 51,50 voor een personenauto enkele reis en € 64,20 retour. Vrachtwagens betalen € 375,60 enkele reis. De toltarieven liggen aan Italiaanse zijde iets hoger vanwege de hogere btw.
In 1999 begon Zwitserland aan de bouw van de langste tunnel ter wereld, de Gotthardbasistunnel, die nu eindelijk in gebruik wordt genomen. Op een diepte van 2300 meter leggen hogesnelheidstreinen het 57-kilometer lange traject door de Zwitserse Alpen af.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië. Veel verkeer was er niet - de tunnel was een particuliere verbinding tussen de stad Babylon en het koninklijk paleis.
Een ticket kost €67 per persoon. Met dit ticket kun je heen en weer van het centrum van Chamonix naar de top van Aiguille du Midi.
De doorgang door de Mont Blanctunnel kost (2023*) € 52,30 voor een enkele rit of € 65,30 voor een heen-en-terugrit met een geldigheidsduur van 7 dagen in de richting Italië-Frankrijk.
Drie dagen, drie landen, 320 kilometer en bijna 9.000 hoogtemeters: de Tour du Mont Blanc is een werkelijk schitterende fietsroute.
Zonneschijn. Parijs is een redelijk zonnige bestemming. Het aantal zonuren ligt op jaarbasis gemiddeld rond de 1650-1700 uur. De maanden juli en augustus zijn het zonnigste, gevolgd door juni.
De Mont Blanc staat met een hoogte van 4808 meter bekend als de hoogste berg van Europa. Als echte Europeanen zullen de meesten van ons deze berg blijven erkennen met deze mooie titel.
De Maastunnel in Rotterdam is de oudste tunnel van Nederland. De tunnel onder de Nieuwe Maas werd op 14 februari 1942, in de 2e Wereld Oorlog, geopend. Het ontwerp is van J.P. van Bruggen en A.J. van der Steur.
Diep in de tunnel lopen de temperaturen vaak hoog op, tussen 30 en 40 graden Celsius. Dit komt door de aardwarmte, hoe meer berg er boven de tunnel zit, hoe hoger de temperatuur stijgt. In de basistunnel (spoortunnel) komen zelfs temperaturen tussen 40 en 50 graden Celsius voor.
Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.