Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Verkoop je een product aan een consument, dan is de verjaring van een factuur al na twee jaar.
Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.
Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.
Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is. 2 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u producten aan particulieren verkoopt. 5 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u diensten aan particulieren verkoopt.
De maximale betalingstermijn voor bedrijven is 60 dagen, behalve voor grootbedrijven aan het mkb en als er iets anders is afgesproken in een contract. Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen mag alleen als u kunt laten zien dat hieraan geen nadelen zitten voor de koper en verkoper.
Zodra een betalingstermijn is verstreken, wacht dan niet langer dan drie tot vijf werkdagen met verzenden van een herinnering of aanmaning. Hanteer voor opvolgende herinneringen of aanmaningen steeds kortere termijnen en verzend niet meer dan drie herinneringen/aanmaningen.
Wanneer u niet akkoord gaat met het gefactureerde bedrag, is het in uw belang om de factuur per aangetekend schrijven te betwisten. Bij de betaling is een onderscheid te maken tussen het niet-betwiste gedeelte en het betwiste gedeelte. De redenen van betwisting moeten voldoende gegrond en gemotiveerd zijn.
De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.
Je kunt een factuur weigeren als je het niet eens bent met de inhoud of de hoeveelheid van de factuur. Het is belangrijk om de redenen waarom je de factuur weigert duidelijk te communiceren aan de leverancier of verkoper.
Bij een consumentenovereenkomst wordt dikwijls een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Het is voor bedrijven toegestaan om de betalingstermijnen zelf te bepalen, mits dit een redelijke termijn is voor een consument om tot betaling van de factuur over te gaan.
Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen.
Als je de uiterste betaaldatum niet haalt, krijg je eerst een herinnering. Daarna ontvang je een betalingsherinnering en worden er kosten aangerekend, maar je krijgt altijd een nieuwe kans om het uitstaande bedrag te betalen. Onbetaalde schulden worden overgedragen aan incasso.
Sinds 1 juli 2022 ligt de wettelijke termijn voor het betalen van facturen op 30 dagen. Lever je aan consumenten, dan zijn er geen wettelijke betalingstermijnen.
De termijn van 5 jaar gaat in vanaf het moment dat de schuldeiser zowel bekend is met het bestaan van zijn vordering als de persoon van de ontvanger. De vordering verjaart in ieder geval na 20 jaar nadat de vordering is ontstaan.
De algemene verjaringstermijn voor persoonlijke vorderingen bedraagt tien jaar. De meeste facturen die uw leveranciers of aannemers u sturen, verjaren dan ook na tien jaar (art. 2262bis BW) . Zakelijke vorderingen, zoals een betwisting over de eigendomsrechten op een onroerend goed, verjaren wel pas na 30 jaar.
Binnen betekent dan 'voordat de periode afgelopen is', over betekent 'op het moment dat de periode afgelopen is'. Soms wordt binnen (vijf dagen) ook gebruikt in de betekenis 'na verloop van (vijf dagen), over (vijf dagen)'. Dat gebruik van binnen is geen standaardtaal. Tot over een week!
Hoe snel dat is, hangt af van het type schuld. Als u de huur niet betaalt, staat de deurwaarder meestal sneller op de stoep. Na de rechtszaak komt de deurwaarder weer langs om u op de hoogte te brengen van het vonnis, ook als u niet naar de rechtbank bent gekomen.
Wat is kortlopend uitstel? In bepaalde gevallen kunt u kortlopend uitstel van betaling krijgen, voor een periode van 4 maanden na de laatste vervaldag van uw aanslag. U kunt dit uitstel telefonisch aanvragen bij de BelastingTelefoon.
Een goed opgestelde factuur is een juridisch document dat als bindende overeenkomst fungeert. Daarom zijn facturen niet alleen belangrijk om uw verkopen en betalingen bij te houden, maar ook om eventueel formeel actie te ondernemen op achterstallige en ontbrekende betalingen.
Je protesteert een factuur waarmee je het niet eens bent, schriftelijk en per aangetekende post. Dit gelet op de bewijslast. Een mondeling protest (bv. per telefoon) kan je niet bewijzen.
Als je een een aankoop contant betaalt, moet de bijbehorende factuur aan de factuureisen voldoen. Dit betekent onder andere dat jouw bedrijfsgegevens op de factuur moeten staan. Aankopen aan de kassa kun je daarom beter met een pinpas of een creditcard betalen.
Heeft jouw opdrachtgever niet betaald binnen de afgesproken betalingstermijn, stuur de opdrachtgever dan een herinnering waarin je de opdrachtgever attendeert op de openstaande factuur. Hierbij is het verzoek om betaling binnen een termijn van 14 dagen gebruikelijk. Schroom niet om een herinnering te sturen.
Wij adviseren om een korte maar vriendelijke email te versturen, met het verzoek om het bedrag binnen 7 dagen te betalen. Een eerste betalingsherinnering zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: “Uit onze administratie is gebleken dat de volgende factuur [factuurnummer] van € [factuurbedrag] nog niet is voldaan.