Zaken waarvan de webwinkel het retourneren door de klant mag weigeren: Maatwerk. Bederfelijke waar. Hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico met verbroken verzegeling.
Bij veel winkels mag u een aankoop binnen een bepaalde tijd ruilen. Maar dit mag niet altijd. In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert.
Als producten of verpakkingen beschadigd, gebruikt, vies, geïnstalleerd[2], gemonteerd of onvolledig terugkomen (en waarbij de consument wel gebruik heeft gemaakt van zijn herroepingsrecht[3]) mag je deze retouren niet weigeren en terugsturen.
Als je een artikel weigert omdat deze niet voldoet aan de retourvoorwaarden, dan dien je eerst contact op te nemen met de klant. Geef aan waarom je de retour weigert. Vervolgens stuur je de retour op eigen kosten terug naar de klant. Klant wil retourneren buiten zichttermijn.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Kleren die niet door de 'keuring' komen, worden vaak verbrand of bijvoorbeeld verwerkt tot vulling voor autostoelen. Maar voor verschillende webshops komt het goedkoper uit dit hele proces over te slaan, en alle geretourneerde artikelen gewoon meteen te vernietigen.
Let op: het herroepingsrecht geldt niet als je het product gekocht hebt in een fysieke winkel. Als je een product in de winkel wil ruilen, dan moet je de verpakking wel bewaren. Het product wordt namelijk opnieuw verkocht en daarvoor is de verpakking ook nodig.
Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet, moet hij je het aankoopbedrag terugbetalen. Maar hij mag daarmee wachten totdat hij het product terug heeft ontvangen. Of als jij bewijst dat je het product hebt teruggestuurd.
Fysieke winkel: geen wettelijke eisen
Anders dan vaak gedacht wordt, bestaan er geen rechten op retour bij fysieke winkels. Hoewel bijna alle fysieke winkels de mogelijkheid aanbieden om een product te ruilen, zijn ze hier niet toe verplicht.
Volgens de wet heeft u 14 dagen de tijd om deze koop ongedaan te maken. Dat is de bedenktijd. De verkoper moet u over de bedenktijd vertellen vóórdat u iets koopt. U maakt de koop ongedaan met het 'herroepingsformulier' van de verkoper.
Laat de verkoper dit eerst per brief Verzoek tot repareren of vervangen van kapot product weten. De koopovereenkomst ontbinden. U heeft recht op teruggave van uw geld; de verkoper krijgt het product terug.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Te Ruim ingekocht? Dan kun je 33% van je aankopen met de kassabon binnen 30 dagen ruilen of retourneren in je slijterij.
Wat kun je doen, als je van de koop af wilt binnen de bedenktijd? Als je iets hebt besteld bij een webwinkel, heb je vanaf de dag van ontvangst 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je, zonder te vertellen waarom je iets wilt retourneren, afzien van je koop.
Consumenten hebben meestal bedenktijd als u iets op een bepaalde manier verkoopt, zoals online of per telefoon. Zij mogen tot en met 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract is bevestigd van de koop af. Dat mag zonder reden.
Ruilen is geen recht in fysieke winkels
Zij hoeven je dus überhaupt geen geld terug te geven als je spijt hebt van je aankoop. Uit klantvriendelijkheid doen winkeliers dit vaak wel, maar soms kiezen ze ervoor om een tegoedbon ter waarde van het bedrag aan te bieden.
Het herroepingsrecht, de wet kopen op afstand, de zichttermijn, de afkoelingsperiode. Het zijn allemaal benamingen voor hetzelfde. Namelijk het recht van de klant om te mogen retourneren bij een internet aankoop.
Rechten bij een koopovereenkomst
een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.
Als je geen ander product kunt vinden, zijn er winkels die in dit soort gevallen een tegoedbon geven. Sommige winkels geven zelfs het geld terug als het product binnen een bepaalde tijd teruggebracht is. Op de kassabon staat vaak voor welke datum je het product kunt terugbrengen.
Het is vanwege hygiënische redenen over het algemeen ook redelijk dat ondergoed, maar ook tandenborstels, scheermesjes en dergelijke niet kunnen worden teruggestuurd nadat ze uit de verpakking zijn gehaald of zijn gebruikt.
Je mag altijd van gedachten veranderen!
Als je een artikel binnen 28 dagen terugbrengt met een kassabon als aankoopbewijs, kun je het ruilen of krijg je je geld terug. Het artikel mag niet zijn gebruikt en moet in oorspronkelijke staat zijn, inclusief verpakking en prijskaartje.
Zodra we je retournering van je artikelen hebben verwerkt, gaan we over op de terugbetaling. Als je een retournering hebt gedaan van een artikel die je in de winkel hebt gekocht, wordt de terugbetaling gedaan via de betaalmethode die gebruikt is voor de aankoop.
De waarde van de teruggestuurde items (minus de retourkosten van €0,99) wordt zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 14 dagen verrekend of terugbetaald via dezelfde betaalwijze die je hebt gebruikt bij het plaatsen van je bestelling. De retourkosten van €0.99 worden (indien je retourneert) per bestelling verrekend.