Het burgerservicenummer (BSN) is uw eigen persoonsnummer voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld voor zorg of belastingen. U krijgt een BSN als u zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP).
Hoe kom ik aan een burgerservicenummer (BSN)? U krijgt automatisch een burgerservicenummer (BSN) als u zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP).
Uw BSN staat onder andere op uw paspoort, rijbewijs en identiteitskaart. Als uw kind in de gemeente gaat wonen waar het geboren is krijgt u het BSN van uw kind meteen mee. Als uw kind in een andere gemeente gaat wonen krijgt u het BSN van uw kind na een aantal weken.
Wanneer vertrokken uit Nederland. Of u wel of geen BSN heeft, hangt af van wanneer u vertrokken bent uit Nederland: Als u vóór 1 oktober 1994 naar het buitenland bent vertrokken en sindsdien niet meer in Nederland woont, heeft u waarschijnlijk geen BSN .
Alle overheidsorganisaties mogen gebruik maken van uw burgerservicenummer (BSN). Andere organisaties mogen uw BSN gebruiken als dit in een wet staat.
In de RNI staan bijvoorbeeld de persoonsgegevens van Nederlanders die naar het buitenland zijn vertrokken, grensarbeiders of arbeidsmigranten die voor een korte periode in Nederland verblijven. Uw gegevens staan ook in de RNI als u in het buitenland woont en AOW of pensioen uit Nederland ontvangt.
U ontvangt het burgerservicenummer (BSN) direct na inschrijving. De inschrijving is gratis. Wilt u langer dan 4 maanden in Nederland verbljiven? Dan moet u zich inschrijven in de gemeente waar u woont.
Na inschrijving als niet-ingezetene krijgt u een uittreksel met uw burgerservicenummer (BSN). De inschrijving is gratis.
Zonder BSN mag je in Nederland niet werken of studeren. Je kunt een BSN aanvragen via het RNI (registratie niet-ingezetenen). Als het BSN van een werknemer niet bekend is bij de werkgever, is de werkgever volgens de Wet op de identificatieplicht verplicht een werknemer te belasten met het toptarief van 52%.
Heb ik een burgerservicenummer (BSN) nodig om een bankrekening te openen? Als u in Nederland belasting betaalt, dan heeft u een burgerservicenummer nodig om een bankrekening te openen. De bank kan u daarom vragen om een identiteitsbewijs waarop uw BSN staat als u een rekening opent.
In principe wordt een BSN nadat het is toegekend niet meer gewijzigd. Dit kan echter wel, in het geval dat bijvoorbeeld aan twee verschillende mensen hetzelfde BSN is toegekend (zie Logisch Ontwerp BSN 1-3, pagina 18), of in het geval van (ernstige) identiteitsdiefstal.
Uw burgerservicenummer (BSN) staat op de voorkant of achterkant van uw identiteitskaart (ID-kaart). Let op: vanaf 2 augustus 2021 staat uw BSN ook in een QR-code op de achterzijde van uw identiteitskaart. Op onderstaande afbeeldingen staat een rode cirkel om het BSN.
Waar kan ik mij laten inschrijven als niet-ingezetene in de BRP (ook wel bekend als RNI)? Verblijft u niet langer dan 4 maanden in Nederland? Dan kunt u zich laten inschrijven als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit doet u bij een gemeente met een loket voor niet-ingezetenen (RNI-gemeente).
Een burgerservicenummer (BSN) is een persoonlijk nummer dat u gebruikt als u iets wilt regelen met de Nederlandse overheid. Ook als u in het buitenland woont of niet de Nederlandse nationaliteit heeft, kunt u een BSN hebben.
Uittreksel aanvragen als u in de RNI staat
Het uittreksel wordt altijd per post opgestuurd naar het adres in het buitenland waarmee u geregistreerd staat in de RNI. Het uittreksel wordt binnen 3 weken na uw aanvraag verstuurd. Hoelang de post erover doet, verschilt per land.
Het BSN is een uniek nummer en wordt beschouwd als een persoonsgegeven van gevoelige aard. Het is oorspronkelijk bedoeld voor de communicatie tussen burgers en de overheid. Andere organisaties mogen het BSN uitsluitend gebruiken als dat wettelijk is bepaald.
U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op. Houd rekening met de termijnen van postbezorging.
Meld u bij één van de Nederlandse gemeenten met een loket voor niet-ingezetenen. De gemeente registreert u als 'niet-ingezetene' in de Basisregistratie Personen. Na de inschrijving krijgt u een afschrift met uw BSN.
Als een werknemer zijn BSN niet meer weet, is inschrijving niet opnieuw nodig, maar kan bij een RNI-loket worden gevraagd om – tegen betaling – een uittreksel.
Heb ik een verblijfsvergunning nodig als ik voor langere tijd naar Nederland kom? U heeft een verblijfsvergunning nodig als u langer dan 90 dagen in Nederland verblijft.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Inschrijven bij gemeente
U schrijft zich in bij uw gemeente als u langer dan 4 maanden in Nederland komt wonen.
Het BSN is in de eerste plaats bedoeld voor het contact tussen burgers en de overheid en voor overheden onderling. Organisaties buiten de overheid mogen het BSN alleen gebruiken als dat wettelijk is bepaald. Dit geldt bijvoorbeeld voor zorgverleners, zoals huisartsen, apotheken en zorgverzekeraars.