Er zijn twee soorten back-ups: een bestandskopie en systeemkopie. Een bestandskopie kopieert alleen je bestanden. Een systeemkopie is een één-op-één kopie van de complete harde schijf van je computer. Wanneer er iets mis gaat kan deze kopie geraadpleegd worden om bestanden, instellingen en programma's te herstellen.
Hoe wordt een back-up gemaakt? Een backup kan gemaakt worden naar een gedeelde (netwerk) map, een externe USB schijf of bijvoorbeeld een cloudlocatie. Bij een gedeelde map draait een stukje software welke de back-up taak uitvoerd. De software zet de back-up bestanden in de gedeelde map neer.
Regelmatig een back-up maken is belangrijk. Zo voorkom je dat foto's, video's en andere bestanden verloren gaan. Je kunt een back-up maken op een externe harde schijf of in de cloud. Bewaar een back-up bij voorkeur altijd op 2 plaatsen: in huis en buitenshuis.
Gebruik Bestandsgeschiedenis om een back-up te maken op een extern station of een netwerklocatie. Selecteer Start > Instellingen > & Beveiliging > Back-up bijwerken> Een station toevoegen en kies vervolgens een extern station of netwerklocatie voor uw back-ups.
De WL Backup Mode activeert u handmatig op de betaalautomaat wanneer dit nodig is. De betaalautomaat controleert vervolgens zelf wanneer de verbinding is hersteld en schakelt dan automatisch terug naar online acceptatie.
Drie kopieën van je data
We raden je aan om naast je originele gegevens steeds minimaal twee bijkomende back-ups van je data te bewaren. Afhankelijk van het aantal wijzigingen die er op je bestanden worden uitgevoerd en de belangrijkheid van je data, kan je het aantal back-ups opdrijven.
Een back-up is een reservekopie van de bestanden op uw computer(s). Die kopie komt van pas wanneer er onverhoopt iets mis gaat. Het is niet ondenkbaar dat bestanden per ongeluk worden gewist, beschadigd raken of dat de computer crasht of besmet raakt met een virus.
Een systeemkopie bevat alle besturingssysteembestanden, voorkeuren, apparaatstuurprogramma's en meer informatie over wat u moet back-uppen. Wanneer u een back-up van een systeemkopie kiest, maakt u een back-up van alle bestanden die op uw systeem aanwezig zijn.
Een goed Nederlands woord voor back-up is: reservekopie. Dat is dan ook precies wat een back-up is, een reservekopie van alle belangrijke bestanden die op de pc staan. Een kopie waarmee kan worden voorkomen dat er niets verloren gaat wanneer er onverhoopt iets mis mocht gaan.
Sluit de telefoon met een USB-kabel aan op de computer. Tik op je telefoon op de melding 'Dit apparaat wordt opgeladen via USB'. Selecteer onder 'USB gebruiken voor' de optie Bestandsoverdracht. Er wordt een venster van Android File Transfer geopend op de computer.
Einde. Tijdens de back-up is het gewoon mogelijk om je laptop of computer te gebruiken. De back-up kan wel 2 uur duren, afhankelijk van de hoeveelheid data die je over gaat zetten. Vergeet je externe media achteraf niet los te koppelen en te bewaren op een veilige plaats.
Daarin wordt gesteld dat organisaties gegevens niet langer mogen bewaren dan noodzakelijk is. Hoe lang dat is, verschilt per situatie. Zo mag een huisarts de persoonsgegevens van een patiënt niet langer dan 15 jaar na de laatste behandeling bewaren. Voor een werkgever is dat twee jaar na de datum van uitdiensttreding.
Cloud back-up is een automatisch proces
Een groot nadeel is dat het een tijdsintensief proces is. Bij cloud back-up wordt een back-up automatisch gemaakt, waardoor u zich wellicht minder bewust bent van het belang van een back-up en te makkelijk vertrouwt op technische middelen.
Stap voor stap uitgelegd:
Tik op 'Back-up en synchronisatie' en vink 'Back-up en synchronisatie' aan. Geef eventueel nog handmatig aan welke mappen er gesynchroniseerd moeten worden. Open op je nieuwe telefoon de Google Photos-app met hetzelfde Google-account. Je foto's zijn nu direct overgezet!
U kunt back-ups automatiseren.
Door een back-up van uw externe schijven naar de cloud te maken, kunt u automatische back-ups instellen, zodat u niet steeds opnieuw een back-up van uw bestanden hoeft te maken.
Een back-up kun je gebruiken om je bestanden terug te krijgen bij beschadiging of verlies; Synchronisatie gebruik je om twee of meer computers dezelfde bestanden met dezelfde inhoud te geven (de website van een online dienst als Dropbox.com tel ik hier even als een computer);