De route naar Italië via de Fréjustunnel is de snelste. Op drukke dagen kan het verschil met de Gotthardtunnel oplopen tot drie kwartier. Deze route is echter ook de op één na duurste. De goedkoopste manier om naar Italië te rijden is nog steeds via de Gotthardtunnel.
Iedereen heeft een favoriete route naar Italië. Doorgaans brengen de meeste routes je óf door Zwitserland óf door Oostenrijk. Via de Duitse Autobahn, Bazel, Luzern en Gotthardtunnel rijd je Italië in. Het nadeel is dat je vaak lang moet wachten bij de tunnels, voornamelijk bij de Gotthardtunnel.
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
De meest gunstige maanden voor uw reis zijn april, mei en juni, en in het najaar september en oktober. In deze periodes is het in Zuid-Italië erg lekker weer met aangenaam warme en veelal zonnige dagen. Een andere aanrader is om Zuid-Italië eens in het late najaar, in december, te bezoeken en er kerst te vieren.
De snelste route naar Toscane, Florence en Pisa (West-Italië) gaat via Zwitserland. Ook wanneer je naar Lago Maggiore, het Comomeer of Milaan wilt, is dat de beste route. Naar de Adriatische kust of alles ten Oosten van het Gardameer, rij je het beste naar Italië via Oostenrijk.
De route over de pas duurt ongeveer een uur langer dan die door de tunnel, maar bij een flinke file voor de tunnel kun je hier wel wat tijdwinst behalen. Bovendien krijg je magnifieke uitzichten als bonus! Nog een alternatief voor de Gotthardtunnel is de San Bernardinopas, die iets meer naar het oosten ligt.
Het eerste stuk kan je via Frankrijk gaan, maar ook via Duitsland. Daarna kies je voor Zwitserland of Oostenrijk. Hier lichten we de routes via Zwitserland en Oostenrijk uit, vanuit Duitsland. Vanaf Karlsruhe ga je óf verder zuidwaarts richting Zwitserland óf richting zuidoosten naar de grens van Oostenrijk.
Wanneer je door Italië rijdt met de auto, zie je meer dan eens een auto voorbijkomen met een grote P op (veelal) een wit A4tje. Waar staat deze P voor? De P staat voor ' principiante' (beginner).
Ga je naar Italië, dan moet je niet alleen rekenen op tol langs de autostrada, maar ben je ook geld kwijt voor een tolvignet op de doorreis langs Oostenrijk of Zwitserland. Hierdoor kost een tocht naar Venetië in totaal 28 euro aan tol(vignetten). Voor een retourtje moet je dus rekenen op 56 euro.
In Italië gelden verschillende snelheidslimieten. Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 km/u. Buiten de bebouwde kom is dit 90km/u en op autowegen mag je maximaal 110 km/u. Op de Italiaanse snelwegen is de snelheidslimiet 130 km/u.
De meeste prijzen in Italië zijn vergelijkbaar met die in Nederland. Benzine en boodschappen zullen je dus ongeveer hetzelfde kosten als thuis. Maar er zijn ook een aantal dingen veel duurder, zoals medicijnen.
Volgens onderzoek van ADAC blijkt dat Italië met een gemiddelde overnachtingsprijs van € 48,35 voor 2 volwassenen en één kind van 10 jaar het duurste kampeerland van Europa is.
De snelste overtocht met de veerboot naar Italië is via de route Minori naar Amalfi, met een vaartijd van ongeveer 05m.
In Bologna, Milaan en Palermo kun je als toerist een milieuvignet kopen. Meestal kost een ticket ongeveer 5 euro per dag. In de overige steden in Italië gelden de milieuzones meestal alleen voor bepaalde delen van het historische centrum, of op bepaalde tijdstippen. Je kunt hier ook geen milieusticker voor kopen.
Als je via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië rijdt, zul je een tolvignet nodig hebben. Deze kan je onderweg bij een tankstation kopen, maar het is net zo handig om vooraf alvast een tolvignet te kopen. Dat kan bij de winkel van de ANWB. Tip: rijd je in Italië over de snelweg, dan moet je vaak tol betalen.
Het Autobahnvignet kost € 19,90 voor tien dagen en € 39,40 voor 2 maanden. De Brennerautobahn kost voor een auto bovendien € 14,50 (enkele rit).
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is net zoals in Nederland 0,5 promille. Bij een alcoholgehalte van 0,8 promille of meer in het bloed, krijgt de bestuurder een zware boete en mogelijk zelfs gevangenisstraf.
Op de Brennerpas van de A13 naar Italië is het vignet niet verplicht. Er zijn echter vier tolpoorten. Creditcards worden er aanvaard. De tol voor het volledige stuk bedraagt voor een auto (PKW) 11 euro in 2023*.
Tip: 'Om in Italië een huis te kunnen kopen, een bankrekening te openen, te mogen werken en naar school te gaan, heb je een codice fiscale, oftewel fiscale code, nodig. Dit is gratis en kan je aanvragen bij de Agenzia delle Entrate.
Rechts rijden. Voorrang aan rechts, tenzij anders aangegeven. Veiligheidsgordels voor- en achterin verplicht. Dagrijlichten altijd verplicht op de snelweg en buiten de bebouwde kom.
Het probleem is alleen dat het kompas van de Italianen altijd stuk is. Daarom rijden Italianen bijvoorbeeld nooit binnen de lijntjes van de rijbaan, maar allemaal midden op de weg. Het is tevens de reden dat ze bellen in het verkeer, geen veiligheidsgordels dragen en nooit in hun spiegels kijken.
Een populaire route naar Italië is via Duitsland en Zwitserland. De wegen in Zwitserland zijn erg goed en rijden dus goed door. Ook is de route iets korter, dus je verbruikt minder benzine. En de Gotthardtunnel, waar je vanuit Zwitserland de Italiaanse grens over gaat, is gratis.
Via Oostenrijk naar Italië rijden. Ga je naar Zuid-Tirol, het Gardameer, de Adriatische kust, of Le Marche? Dan kun je het beste via Oostenrijk reizen. Naar het Gardameer zou je ook via Zwitserland kunnen rijden, maar vaak is dat wat duurder qua tol en vignetten.
Logisch, 17 km lang op je motor door een tunnel rijden is behalve ongezond, ook nog eens erg saai. Voor zwaar verkeer is het verboden om over de Gotthardpas te gaan, maar campers zijn wel toegestaan.