Marktplaats zal klachten zorgvuldig in overweging nemen en, voor zover de klacht daar om vraagt, terugkoppeling geven aan de Gebruiker die heeft geklaagd. Wij zullen ernaar streven binnen 14 dagen na het indienen van de klacht te reageren. Over de verdere details van de af-handeling zullen wij jou informeren.
Oplichters op internet worden steeds slimmer en gebruiken verschillende methodes om geld van u te krijgen. Als u bent opgelicht via Marktplaats is de kans dat u uw geld terugkrijgt heel erg klein. Vaak kloppen naam en adresgegevens niet en het rekeningnummer is bijvoorbeeld van iemand anders die ook is opgelicht.
2021•Knowledge. Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt.
Wat doet de politie? Je aangifte wordt beoordeeld op het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie. Bij 5 of meer aangiftes over dezelfde verdachte, worden banken geïnformeerd. De politie bekijkt alle aangiftes van internetoplichting op aanknopingspunten voor verder onderzoek.
Bij Marktplaats bezitten we de aangeboden producten niet zelf. We kunnen de kwaliteit, legaliteit en juistheid van de producten niet controleren. Daarom vinden we het belangrijk dat je zelf controleert of een product, advertentie of verkoper betrouwbaar is.
Er van uitgaande dat je als particulier met een particulier een koopovereenkomst via marktplaats sluit, geldt het beginsel “garantie tot aan de deur”. Met andere woorden, er is geen ontbinding meer mogelijk zodra de koopovereenkomst gesloten is.
Zoek bijvoorbeeld online naar gegevens zoals naam, telefoonnummer en bankrekeningnummer (Google, social media, fora of andere websites). Controleer voordat je geld overmaakt of de (bank)gegevens bekend zijn bij de politie. Probeer persoonlijk met de (ver)koper af te spreken. Zo wordt de kans op oplichting kleiner.
Mogelijk heb je naar aanleiding van de fraude al contact met je bank. Of heeft je bank zelf op de mogelijkheid gewezen. Als de bank je aanvraag goedkeurt, dan krijgt de (vermeende) oplichter eerst een verzoek van de bank. Hij krijgt 3 weken om het geld vrijwillig terug te betalen.
Oplichting is een strafbaar feit. U kunt bij de politie aangifte doen van oplichting. Meldt de oplichting ook bij Marktplaats. De politie kan naar aanleiding van uw aangifte samenwerken met Marktplaats om de verdachte voor oplichting te straffen.
De politie laat u altijd weten wat er met uw aangifte gebeurt en of er een onderzoek begint. U krijgt ook bericht als er geen onderzoek wordt ingesteld. Bij een inbraak in een woning of misdaad met geweld neemt de politie persoonlijk contact met u op.
Online handelsplatform Marktplaats is per direct gestopt met de Gelijk Oversteken-functie. Deze functie was bedoeld om consumenten meer veiligheidsgaranties te bieden, omdat verkopers hun geld pas krijgen als de koper het bestelde object heeft ontvangen.
Oplichters zijn op marktplaats helaas volop aanwezig. Niet alleen verkopers kunnen oplichters zijn ook kopers. Verkopers kunnen hun klanten bijvoorbeeld oplichten door geen producten te leveren terwijl deze wel zijn betaald. Helaas zijn de afgelopen jaren veel mensen op deze manier opgelicht.
Meld het bij de fraudehelpdesk. Doe aangifte van oplichting en fraude bij de politie. Bel 0900 - 8844 of meld het online op politie.nl.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Er staan rekeningen, leningen, creditcards of woonruimten op uw naam. Maar u wist van niets. U ontvangt boze berichten van mensen die u als oplichter zien. Bijvoorbeeld omdat u hen via een online marktplaats zou hebben opgelicht.
Betaalpartner krijgt bemiddelaarsrol
Maar 100% waterdicht bestaat eigenlijk niet: er blijft altijd sprake van een menselijke, enigszins onvoorspelbare component. En reken maar dat oplichters tóch hun slag proberen te slaan door vervalste 'Marktplaats Kopersbescherming'-achtige namaaksites en -links online te gooien.
Wat kan ik doen tegen smaad of laster? Als iemand negatieve berichten over u verspreidt, vraag dan of hij hiermee stopt en de berichten verwijdert. Als de persoon weigert, kunt u aangifte doen bij de politie. U kunt de rechter vragen de dader te dwingen de berichten te verwijderen.
Voorbeelden van eenvoudige belediging zijn het grof uitschelden van iemand, het opsteken van een middelvinger of het spugen in het gezicht. Eenvoudige belediging is strafbaar gesteld in artikel 266 Sr. Een bijzonder vorm van belediging is smaad/smaadschrift.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben.
Krijgt u uw geld niet terug? Maak dan duidelijke afspraken over terugbetalen, bijvoorbeeld een betalingsregeling. Soms kunt u via de rechter uw geld terugvragen.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen.
Dien je klacht in via het Europees ODR Platform . Verwijs in je klacht naar het volgende e-mailadres: [email protected].
Op Marktplaats zijn biedingen niet bindend. We kunnen (ver)kopers daarom niet verplichten om te reageren.
Marktplaats is op basis van wet- en regelgeving verplicht om haar gebruikers te informeren indien zij niet beschermd worden door EU-consumentenrecht. Om die reden heeft Marktplaats aan al haar verkopers gevraagd om aan te geven of zij een zakelijke verkoper zijn of een particulier.