Overweeg dan een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in te schakelen. Dat zijn bedrijven die facturen namens u innen: Een incassobureau stuurt brieven met het verzoek tot betaling, maar mag betaling niet afdwingen. Een deurwaarder kan een gerechtelijke procedure starten.
Neem contact op met de opdrachtgever en vraag waarom de factuur nog niet is betaald. Maak vervolgens afspraken over wanneer jij de betaling kan verwachten. Is de opdrachtgever vaak te laat? Ga dan in gesprek en leg elke afspraak duidelijk schriftelijk vast.
Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.
Wettelijke betalingstermijn voor consumenten
U mag als ondernemer de betalingstermijn voor consumenten zelf bepalen. Dat moet wel een redelijke termijn zijn. U zet die betaaltermijn in het contract of uw algemene voorwaarden.
Op grond van de wet verjaart een vordering 5 jaar (artikel 3:307 BW) nadat deze opeisbaar is geworden. Verstuurt u alsnog een factuur binnen deze periode van 5 jaar nadat u uw prestatie / of goederen heeft geleverd, dan is er niets aan de hand en kan nakoming in en buiten rechte worden gevorderd.
Als een factuur heel laat is verzonden, kan de ontvanger zich op de verjaring beroepen. Een vordering, en dus ook de factuur die dit bewijst, kan nu eenmaal verjaren en blijft niet eeuwig bestaan.
Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.
Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.
Als zelfstandig ondernemer mag je zelf je betaaltermijn bepalen mits je dit duidelijk afspreekt met je opdrachtgever. Spreek je contractueel niets af over een betalingstermijn? Dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. 30 dagen is dus de wettelijke betalingstermijn.
De normale betalingstermijn voor zelfstandigen of ondernemingen bedraagt 30 dagen, te rekenen vanaf de ontvangstdatum van de factuur. Uiteraard kunt u in onderling overleg een andere termijn bespreken. Facturen gericht aan particulieren moeten binnen een 'redelijke termijn' betaald worden.
Wettelijke rente is de rente die een schuldeiser volgens de wet kan eisen als u een betalingsachterstand heeft. De wettelijke rente is vanaf 1 juli 2023 6,00 % (voor niet-handelstransacties) of 10,5 % (voor handelstransacties).
Schuldeiser schakelt incassobureau in
De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.
Wat is de wettelijke betalingstermijn van een factuur? De wettelijke betalingstermijn van een factuur bedraagt 30 dagen als geen betalingstermijn is overeengekomen. Het is mogelijk om een kortere betaaltermijn af te spreken, maar de wet stelt grenzen aan langere betaaltermijnen.
Als betaling door de consument uitblijft, mag u na de gestelde 14 dagen de incassokosten en de wettelijke rente in rekening brengen. U heeft ook andere middelen die u kunt gebruiken. De eerste is het eigendomsvoorbehoud.
Als u meer dan 3 dagen bij 1 opdrachtgever werkt, bent u waarschijnlijk in loondienst bij deze opdrachtgever. Als u daarnaast nog bij een andere opdrachtgever minder dan 4 dagen werkt, valt u voor dat werk wél onder de regeling.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is er geen minimum voor het aantal opdrachtgevers waarvoor je werkzaam bent in een kalenderjaar. Je mag het hele jaar voor dezelfde opdrachtgever werken, mits er geen sprake is van een gezagsverhouding.
Factureer regelmatig
Probeer niet te lang te wachten met het sturen van je factuur, maar laat de frequentie aansluiten op het moment dat je prestatie geleverd en beoordeeld is. In sommige gevallen kan dit al na een week zijn, maar vaak is 2-wekelijks tot 1 keer per maand factureren gebruikelijk.
Wat is de wettelijke betalingstermijn voor bedrijven? Betalingstermijnen tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden zijn wettelijk vastgesteld. Sinds 1 juli 2022 is deze betalingstermijn maximaal 30 dagen.
Er zijn ook bedrijven die langere betalingstermijnen hanteren, omdat dit beter uitkomt voor hun liquiditeit. Dit kan als reden hebben dat hun leveranciers ook een lange betalingstermijn hanteren en het bedrijf hierdoor ook gedwongen is een langere betalingstermijn te hanteren.
Bij een consumentenovereenkomst wordt dikwijls een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Het is voor bedrijven toegestaan om de betalingstermijnen zelf te bepalen, mits dit een redelijke termijn is voor een consument om tot betaling van de factuur over te gaan.
U mag op elk door u gewenst moment een incassobureau of gerechtsdeurwaarder inschakelen. Hiervoor gelden geen wettelijke termijnen of voorschriften. Zo kunt u een incassobureau of gerechtsdeurwaarder inschakelen op het moment dat de betalingstermijn is verstreken, zonder dat uw factuur is voldaan.
de wanbetaler zelfst. naamw. (m.) persoon of organisatie die rekeningen niet of slecht betaalt Voorbeeld: `- De gemeente Rotterdam ging in 2010 willens en wetens in zee met een notoire wanbetaler bij de verhuur van het pand van voormalig poppodium Waterfront.
De wet voorziet geen termijn om facturen te protesteren. Een onderneming is verplicht om onmiddellijk na ontvangst een betwiste factuur formeel te protesteren, bij gebreke waaraan tegen haar een vermoeden van aanvaarding kan worden ingeroepen.
Wij adviseren om een korte maar vriendelijke email te versturen, met het verzoek om het bedrag binnen 7 dagen te betalen. Een eerste betalingsherinnering zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: “Uit onze administratie is gebleken dat de volgende factuur [factuurnummer] van € [factuurbedrag] nog niet is voldaan.