Hou het stuur altijd met twee handen vast in de houding 'kwart voor drie', zoals de wijzers van een uurwerk (zie foto).
Stuurmethodes. We onderscheiden de doorgeef- en de overpakmethode. De doorgeefmethode verdient de voorkeur. De overpakmethode kan echter goed worden gebruikt bij snel sturen met lage snelheden, bijvoorbeeld tijdens het wegrijden na het parkeren of tijdens het omkeren door middel van steken in 3 keer.
U mag dus wel degelijk met één hand rijden, maar bv. niet zigzaggend… Nergens staat dat u altijd twee handen aan het stuur moet houden. Rijden met één hand mag dus wel degelijk, zolang u maar de controle over uw voertuig behoudt.
Je armen mogen niet gestrekt zijn bij de correcte handpositie van kwart na negen of tien na tien op het stuur. Een tip om een goede afstand van het stuur te bepalen: je polsen moeten de bovenkant van het stuur kunnen raken met je rug tegen de zetel en je armen in een rechte lijn van schouder tot pols.
De ideale afstand tussen stoel en stuur is snel gevonden. Leun comfortabel met je rug en schouders tegen de rugleuning en strek een arm uit – je pols hoort op de bovenkant van het stuur rusten. Vervolgens pak je met beide handen het stuur vast op 'kwart voor drie' om te checken of je ellebogen licht gebogen zijn.
Dat is allemaal bedoeld om het je als bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken.” Daarbij houd je het stuur met de vingers vast en houd je de handpalm aan de buitenrand van het stuur. De duimen leg je ontspannen op de stuurwielrand.
Het feit dat de koetsier rechts op de bok zat, verklaart waarom bij de eerste auto's het stuur (in wat voor vorm dan ook) rechts werd gemonteerd. Deze traditie hield lang stand, ook in landen waar men aan de rechter kant van de weg reed. Bij sommige merken was rechts stuur juist een symbool van sportiviteit.
Plaats je handen op kwart voor drie (tien voor twee bij moderne voertuigen met stuurwielbediening). Leg je duimen op het stuur, knijp ze er niet in. Door de geperfectioneerde stuurinrichting neemt de auto bijna van uit zichzelf een flauwe bocht. Je hoeft dan bijna niet te sturen.
De afwas doen, een muziekinstrument bespelen, het touchscreen van je mobieltje bedienen, een kunstwerk maken, doe-het-zelven, kinderen verzorgen, je geliefde strelen, typen, de hond aaien, sporten… je handen zijn onmisbare werktuigen en tastzintuigen.
Of het nu gaat om die lange vakantierit of de file onderweg naar huis: lang achter elkaar rijden is erg vermoeiend. En gevaarlijk, want maar liefst 1 op de 5 ernstige verkeersongelukken wordt veroorzaakt door vermoeidheid.
voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur; Binnen de bebouwde kom geldt in beginsel een maximumsnelheid van 50 km per uur.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
Het monteren van een stuurknop is alleen toegestaan wanneer u hiervan een codering heeft op uw rijbewijs. De benaming stuurknop wordt hierin vervangen door 'hulpmiddel op stuurwiel'. Dit is dus alleen mogelijk bij een fysieke noodzaak.
In een variant worden afwisselend de linker wijsvingertop tegen de rechter duimtop en de rechter wijsvingertop tegen de linker duimtop gedrukt. Zo ontstaat een ononderbroken roterende beweging, die kan worden volgehouden zolang de betrokkene dat wenst.
Door duimen kunnen tanden scheef gaan staan: de middelste snijtanden in de onderkaak draaien naar binnen en de boventanden worden naar voren gedrukt. Hierdoor ontstaat een overbeet. Duimen kan het beste worden afgeleerd vóórdat het blijvende gebit doorkomt.
Je mag dus tijdens het rijden bijvoorbeeld niet handheld bellen, appen, je mail lezen of sms'jes versturen. Let op: Dit geldt ook voor fietsers! Het is ook verboden tijdens het rijden de telefoon tussen je oor en schouder te klemmen. Handsfree bellen is wel toegestaan.
U mag niet rijden met meer dan 0,5 promille (ongeveer 2 glazen) alcohol in uw bloed.
Roken in de auto is in Nederland niet verboden. In steeds meer EU-landen geldt wel al een rookverbod in auto's als er ook minderjarigen in de auto zitten, bijvoorbeeld in België, Frankrijk, Finland en Oostenrijk.