Onder Bovag Garantie vallen alle reparaties en vervangingen van onderdelen die het gevolg zijn van een gebrek dat al aanwezig was op het moment van aankoop. Hierbij gaat het om verborgen gebreken die niet zichtbaar waren bij de aankoop, maar die wel direct na de aankoop zichtbaar werden.
Banden, ruiten, radio en accessoires vallen niet onder de garantie. Remmen (blokken en schijven) vallen binnen de garantie, mits de auto nog niet aan het reguliere onderhoud toe is.
Met BOVAG Garantie is de consument verzekerd van garantie op de aankoop van een voertuig. Onder BOVAG Garantie op aankoop vallen gebreken die met normaal gebruik binnen de garantieperiode zijn ontstaan waaronder significante slijtagesporen en gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop.
Onder BOVAG garantie vallen gebreken die gedurende de garantieperiode als gevolg van normaal gebruik ontstaan en gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren. Er is sprake van een gebrek als de norm die de fabrikant of wetgever stelt worden overschreden.
Wel kunnen we aangeven wat niet onder de garantie valt: Schade veroorzaakt door drukken, stoten, water, verkleuring, algemene slijtage, rolslijtage en dergelijke schade hoort te onstaan als je het product gebruikt. Het valt dan ook niet onder de garantie. Minder bekende, algemene zaken kunnen verschillen per product.
BOVAG Garantie houdt in dat uw occasion tot 12 maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren.
Wettelijke garantie: recht op goed product
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland.
Ook de BOVAG-garantie is hier vanaf 1 juni 2022 op aangepast van 6 naar 12 maanden, hierbij zijn ook de risicokosten verhoogt naar €895,- euro, i.c.m. de aangeven afleveringskosten.
Als u stopt als BOVAG-lid geldt echter nog steeds de 'wettelijke garantie'. Daar bent u dus niet 'vanaf'! Uw klanten kunnen daar nog steeds een beroep op doen. Bij BOVAG Garantie wordt er echt iets gedurende een bepaalde tijd gegarandeerd (behalve de uitzonderingen).
De wettelijke garantie (non-conformiteit) houdt in dat u een auto geleverd moet krijgen die aan de overeenkomst beantwoordt. Er wordt dus gekeken naar het moment waarop u de auto geleverd kreeg. U moet namelijk dat geleverd krijgen wat u op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
BOVAG biedt vier belangrijke voordelen. U kunt BOVAG Garantie krijgen op uw aankoop en vaak ook het onderhoud en de reparatie van uw voertuig, kampeermiddel of aanhanger. BOVAG-leden kiezen bovendien voor duidelijke taal: geen techneutentaal en kleine lettertjes, maar heldere adviezen en afspraken.
Kan ik mijn auto onder BOVAG Garantie bij een andere garage laten herstellen? In principe zal Wensink zelf de garantiewerkzaamheden uitvoeren. In uitzonderlijke gevallen kunt u de reparatie bij een ander laten uitvoeren, op onze kosten.
Voor de consument is BOVAG een bekend en breed geaccepteerd kwaliteitskeurmerk. Bedrijven die zich bij BOVAG willen aansluiten, moeten voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Het zijn betrouwbare bedrijven, die op deskundige wijze hun werk doen.
Als het voertuig de volledige controle goed doorstaan heeft, dan wordt hij getest tijdens een proefrit. En als het voertuig eenmaal helemaal goed is bevonden, dan kun je er zeker van zijn dat de occasion op de getoetste veertig punten (auto) of getoetste veertig punten (motor) in goede conditie verkeert.
U staat er nooit alleen voor met BOVAG Pechhulp
En u krijgt twee dagen lang vervangend vervoer. U maakt al gebruik van BOVAG Pechhulp vanaf € 5,60 per maand.
De wettelijke garantie op een gebruikte auto die door een autobedrijf wordt verkocht is eind vorige maand omhoog gaan van 6 naar 12 maanden.
BOVAG Garantie wordt gegeven door het bedrijf waar u uw voertuig heeft gekocht. En in principe zal deze verkoper de garantiewerkzaamheden ook zelf moeten kunnen uitvoeren. In de regel kunt u alleen in overleg met de verkoper de reparatie bij een ander laten uitvoeren op kosten van de verkoper.
Er is geen sprake meer van garantie. Het onderhoudsschema geeft aan wanneer de distributieriem vervangen moet worden. Als er geen sprake meer is van garantie is er nog altijd de wet. De wet geeft aan dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u heeft gekocht, in dit geval de distributieriem.
BOVAG Garantie (Auto) vanaf 1 juni naar 12 maanden: bereid u voor en gebruik de nieuwe voorwaarden. Met ingang van 1 juni 2022 verlengt BOVAG vanwege Europese regels de termijn van BOVAG Garantie naar 12 maanden. De kans op een garantieclaim na een verkoop verdubbelt hierdoor. Bereid u daarom goed voor.
Afleverkosten zijn:
Het vullen van de brandstoftank. Kosten voor de kentekenplaten. Accessoires zoals een mattenset of lifehammer. Overig onderhoud.
Recyclingkosten en/of een recyclingbijdrage. De aanvraag of overschrijving van het kenteken (leges) APK-keuring - bijvoorbeeld voor een nieuwe APK bij een occasion. Transportkosten - dit geldt voor nieuwe auto's.
Op de koop van een occasion zat voorheen zes maanden wettelijke garantie, maar eind april is dat verlengd naar twaalf maanden. En dit houdt in dat een auto twaalf maanden moeten moet doen waarvoor hij bedoeld is: jou veilig heen en weer vervoeren.
Garantie is een extra service. Vaak is er sprake van fabrieksgarantie, die afgegeven wordt door de fabrikant van het product. Bij problemen kan de consument naar de fabrikant om onder deze garantie het product te laten repareren of vervangen.
Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ongedaan maken. Vraag dan je geld terug. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet dan een deel van het aankoopbedrag aan je teruggeven.