Je checkt in door je OV-chipkaart tegen de lezer van het poortje of de paal te houden. Je hoort dan een piepje en het scherm geeft aan dat je ingecheckt bent; Zorg dat er voldoende saldo op je kaart staat.
Als je de NSApp op je telefoon hebt staan met NS-account kan je daar je reishistorie bekijken. Checkins bij de NS zie ik daar meestal al na 5 minuten staan. Anders bij het eerst volgende station eruit, paaltje zoeken en je kaart ervoor houden (Onderstaande niet doen bij poortjes!)
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
Je scant gewoon je pinpas en de paal reageert eigenlijk hetzelfde als bij de OV-chipkaart. Hetzelfde geldt voor in de trein: is er controle, dan scant de conducteur met zijn apparaat je pinpas om te zien waar je bent ingecheckt.
Als u niet bent ingecheckt met een OV-chipkaart, dan heeft u geen geldig vervoerbewijs. U riskeert dan een boete. Reist u met een tram of bus, check dan zo snel mogelijk alsnog in en vervolg uw reis. reist u met de metro, stap dan bij de eerstvolgende halte uit.
Geen zorgen; meld je bij onze conducteur bij een vergeten incheck. Vergeten uit te checken? Je kunt binnen 6 uur na je incheck alsnog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS.
Dat kun je doen in drie simpele stappen op www.uitcheckgemist.nl. Het saldo wordt vervolgens klaargezet bij een oplaadpunt en kan daar worden opgehaald met de OV-chipkaart. Heb je met NS gereisd en vraag je voor die reis je saldo terug, dan hoef je niet meer langs een ophaalautomaat.
Hoe werkt de controle door de conducteur? Dit werkt hetzelfde als met een OV-chipkaart. Een conducteur scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens zoals saldo.
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren. Je kan meteen op deze manier reizen.
"Via de bankpas kunnen we geen korting aanbieden, dus het is voor reizigers die incidenteel met de trein reizen. Abonnementshouders en mensen die met korting kunnen reizen, hebben een OV-chipkaart nodig." Een reis met de bankpas is niet duurder dan een normaal kaartje.
Kom je over de 60 minuten, dan schrijft de NS 10 euro van je OV-chipkaart af bij het uitchecken.
"Als u vergeten bent uit te checken, kunt u in ieder geval op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog uitchecken op uw bestemmingsstation. " Het is dus afhankelijk van de tijd van inchecken.
Officieel moet je als je het station verlaat uitchecken, of dat voor 5 minuten of 5 uur is. Wat jij doet, niet uitchecken als je het station verlaat, is niet de bedoeling. Heb je uitgecheckt en kom je later dan die 35 minuten terug dan begint er een nieuwe reis.
Als je al online ingecheckt bent, hoef je dus alleen nog maar je bagage af te geven bij een bagageafgiftepunt. Voor Europese vluchten kan dit tot uiterlijk 30 minuten voor vertrek, voor intercontinentale vluchten kan dit tot uiterlijk 60 minuten voor vertrek.
Online inchecken is gratis, bij veel maatschappijen vanaf ca. 24 tot 48 uur voor vertrek. In sommige gevallen is eerder inchecken wel mogelijk, maar dan enkel in combinatie met een stoelreservering. Voor de stoelreservering dien je dan wel te betalen.
Treinreizigers bij de NS kunnen voortaan inchecken met een bankpas, creditcard of een smartphone. Hiermee wordt een tweede klas reis voor het volle tarief geactiveerd. Abonnementshouders en mensen die met korting willen reizen, blijven voorlopig een OV-chipkaart of los kaartje nodig hebben.
IngeklaptMinimaal 4 of 10 euro op je OV-chipkaart nodig
Om te kunnen reizen met een OV-chipkaart moet je voor een reis met de bus minimaal 4 euro op je OV-chipkaart hebben staan. Voor reizen met de Arriva-trein is dit 10 euro.
Klanten met gewrichtsklachten, bijvoorbeeld artritis of reuma, kunnen met de ING Gripr gemakkelijk de betaalpas uit de automaat halen. Dankzij het knijpmechanisme in de Gripr hoeft een klant geen kracht te zetten of zelf te knijpen.
Vergeten uit te checken? Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen. Dit kan in drie simpele stappen via uitcheckgemist.nl. Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert.
Dan zou er toch meer dan EUR 20 op moeten staan om in te kunnen checken? Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.
Vergeten in of uit te checken: € 20.
Om iemand op te halen of uit te zwaaien op een station, moet je inchecken met je OV-chipkaart. Je betaalt dan het instaptarief. Check je binnen 20 minuten weer uit, dan worden er geen kosten in rekening gebracht.
Het kan soms even duren voordat een rit zichtbaar is. In de meeste gevallen binnen 15 dagen. Het terugvragen van saldo kan tot 180 dagen nadat de rit is gemaakt.
Je bent te vroeg of te laat. Online inchecken kan vanaf 30 uur tot 4 of 1 uur voor vertrek. 30 uur voor vertrek krijg je een e-mail met de exacte tijden waarbinnen je online kunt inchecken. Je probeert met verkeerde boekingsgegevens in te loggen.
Als je online incheckt voor jouw vlucht, kun je thuis zelf jouw boardingpass opslaan in een handige app (wallet bijvoorbeeld), of je boardingpass openen vanuit jouw mail als je hem nodig hebt. Reis je alleen met handbagage, dan kun je meteen doorlopen naar de securitycheck.