Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Plaats je router op een centrale plek
Stalen platen, radiatoren, dikke muren of zelfs een spiegel of aquarium houden een deel van je wifi signaal tegen, waardoor je een slecht wifi bereik in huis kunt hebben. Verplaats de router naar een centrale locatie in huis voor een beter wifi bereik.
De makkelijkste manieren om het gebrek aan bereik op te lossen zijn het inschakelen van de mobiele data en het aan- en uitzetten van de vliegtuigmodus. Je kunt ook proberen om je iPhone opnieuw te starten, de netwerkinstellingen te resetten of je SIM-kaart er opnieuw in te doen.
Simkaart is (nog) niet geactiveerd
Heb je een nieuwe simkaart? Of wissel je van provider? Dan kan je toestel inderdaad ook de melding "geen service" of "geen sim" tonen. Als je een nieuwe simkaart van ons krijgt toegezonden, is deze meestal al actief.
Het opzoeken van de signaalsterkte kan in Android via het Instellingen-menu, onder noemers als SIM Info of SIM Status. Bij de iPhone X werkt dat niet, maar de signaalsterkte is op te zoeken in het 'field test'-menu. Dat menu is te bereiken door *3001#12345#* in te typen in de Telefoon-app.
Soms is je sim niet goed verbonden met het netwerk. Kies in je telefoon handmatig een ander netwerk en wissel dan weer terug naar het Vodafone netwerk. Dit doe je in de Instellingen, bij Verbindingen of Mobiele netwerken. Zet voor de zekerheid ook je toestel nog even uit en weer aan.
In de meeste situaties heeft dit te maken met een té goed geïsoleerde woning of een té goed geïsoleerd kantoor/magazijn. Daarnaast hebben mensen last van slecht mobiel bereik in bosrijke omgevingen. De meeste mensen weten niet dat dit signaal prima te verbeteren is.
Beste mobiele netwerk 2022
Er wordt regelmatig onderzoek gedaan naar de kwaliteit van onze mobiele netwerken. Uit 2 recente onderzoeken scoort T-mobile algemeen het hoogst. KPN is een goede tweede, terwijl Vodafone als laatste eindigt. De verschillen zijn op veel punten klein, met name in de grote steden.
De beste oplossing om het WiFi-bereik in huis te verbeteren, is om één of meerdere access points bekabeld op je router aan te sluiten. Voorwaarde hierbij is dat bekabeling aanleggen mogelijk is. Het voordeel van access points is dat ze een stabiele bekabelde verbinding hebben.
We horen vaak dat er slechte ontvangst in het buitengebied is, dit heeft onder andere te maken met bomen die het signaal absorberen, waardoor je als klant van KPN geen service hebt. Daarnaast kunnen obstakels ook voor problemen zorgen, een voorbeeld van een obstakel zijn gebouwen of bergen die het signaal tegenhouden.
Bellen via wifi betekent dat je gebruik maakt van een wifi netwerk om verbinding te maken, in plaats van het 2G, 3G of 4G netwerk. Handig wanneer je binnenshuis geen mobiel bereik hebt. Bijvoorbeeld in goed geïsoleerde huizen. Wifi bellen zorgt dan voor betere bereikbaarheid en een stabielere verbinding.
Een SMSje versturen gaat via het mobiele netwerk en niet over internet via Wifi. Dus als je geen bereik hebt met je toestel en je zit wel op een Wifi netwerk dan krijg je GEEN SMSjes binnen. Dus je moet echt ontvangst hebben op de plek daar je dan op dat moment bent.
In veel gevallen is het probleem op te lossen door je telefoon opnieuw te starten. Druk de power-knop in tot de telefoon is uitgeschakeld of totdat je de optie "uitschakelen" krijgt. De vliegtuigmodus schakelt alle draadloze verbindingen uit. Zoals de bel-, wifi- en bluetoothverbinding.
Als de simkaart niet correct in de simkaarthouder en in je telefoon is geplaatst, wordt de simkaart mogelijk niet herkend. Als de simkaart niet wordt herkend, verwijder je de simkaarthouder en controleer je of de kaart correct is geplaatst. Het is vooral belangrijk dat de hoeken van de simkaart goed uitgelijnd zijn.
Ben je nieuw bij ons? Dan is je simkaart al actief en klaar voor gebruik. Als je verlengd hebt, heb je misschien een nieuwe sim gekregen. Die activeer je snel en makkelijk in My Vodafone.
Via je provider kun je een nieuwe simkaart aanvragen. Heb je met een andere simkaart ook geen bereik? Dan zit het probleem waarschijnlijk bij je toestel. Probeer eerst je telefoon te resetten, vaak helpt dat om het probleem op te lossen.
Als u wilt zien hoeveel mobiele data u hebt gebruikt, gaat u naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' of 'Instellingen' > 'Mobiele data'.
Dit kan zijn doordat de simkaart vuil, beschadigd of verouderd is. Met een droge doek kun je de simkaart voorzichtig schoonmaken om te kijken of dit al effect heeft. Je kunt via My T-Mobile snel en eenvoudig een nieuwe simkaart bestellen. Op die manier ben je snel weer bereikbaar!
Als het apparaat geen netwerksignaal ontvangt of als het signaal te zwak is, neemt u contact op met uw netwerkoperator en controleert u of het netwerk dekking heeft waar u zich bevindt.
Soms kan iets simpels als een herstart er al voor zorgen dat je weer kan bellen. Start bij problemen altijd eerst de telefoon opnieuw op. Er zijn functies zoals "vliegtuigmodus" of "Niet storen" die ervoor zorgen dat je niet bereikbaar bent of kan bellen.
Natuurlijk kan je simkaart defect zijn, als je de kans hebt om jouw simkaart in een andere telefoon te doen (moet wel simlockvrij zijn) en die andere simkaart in jouw telefoon dan kan je met meer zekerheid zeggen of jouw simkaart of jouw telefoon de boosdoener is.
Het activeren van een eSIM kun je eenvoudig doen via de Instellingen applicatie. Ga naar 'Mobiel netwerk' en tik op 'Voeg mobiel abonnement toe'. Vervolgens gebruik je de camera van je iPhone of iPad om de QR-code te scannen die je aanbieder heeft gegeven, vul eventueel een bevestigingscode die bij de activatie hoort.