Schrijf de verkoper een brief of e-mail waarin u om de levering vraagt. Zet daarin binnen welke tijd u het product wilt hebben. Hebt u het product daarna nog steeds niet ontvangen? Dan kun u de overeenkomst alsnog ontbinden.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Krijgt u uw geld niet terug? Maak dan duidelijke afspraken over terugbetalen, bijvoorbeeld een betalingsregeling. Soms kunt u via de rechter uw geld terugvragen.
Betaalt de webwinkel het aankoopbedrag niet terug, stuur dan een betalingsherinnering. Een voorbeeld van een betalingsherinnering kunt u hieronder downloaden. Hierin geeft u aan het bedrag per direct terug te willen. Doet de winkel dat niet, dan geeft u de vordering aan ons uit handen.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is. Dan moet de verkoper het sowieso oplossen.
Klacht indienen tegen (online) verkoper
U kunt uw klacht indienen tegen uw (online) verkoper bij De Geschillencommissie. Check wel of uw verkoper hierbij is aangesloten.
Als u bent opgelicht en u weet de domeinnaam van de webwinkel dan raden wij u aan om aangifte te doen via politie.nl. Bent u slachtoffer van een andere vorm van oplichting? In dat geval kunt u via politie.nl bepalen welke mogelijkheden er dan zijn.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten.
Wanneer u dus geld heeft uitgeleend en dat geld terug wilt hebben moet u, wanneer er geen afspraken zijn gemaakt over de terugbetaling, een termijn aanhouden van zes weken. Degene die het geld van u heeft geleend moet zes weken de tijd krijgen om het terug te betalen.
Vraag het gewoon, het liefst al vooraf: 'Jij kunt wel met mij meerijden en dan delen we de kosten voor benzine. ' Daarna is het kwestie van een Tikkie sturen, die je eigenlijk al aangekondigd had. Dezelfde tactiek werkt voor etentjes, uitjes, geld voorschieten, etc.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Bestelt u iets online? Dan is de webwinkel verplicht om uw bestelling te leveren tegen de afgesproken prijs. Dat is het bedrag dat op de website stond toen u het product bestelde. Ook bij een prijsfout moet de webwinkel leveren.
Wanneer kan ik de koopovereenkomst ontbinden? Als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren of u een nieuw product te geven. En als het probleem daarna niet is opgelost. Als de verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een bepaalde tijd.
Wat doet de politie? Je aangifte wordt beoordeeld op het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie. Bij 5 of meer aangiftes over dezelfde verdachte, worden banken geïnformeerd. De politie bekijkt alle aangiftes van internetoplichting op aanknopingspunten voor verder onderzoek.
In de meeste gevallen kunt u bellen met de politie op 0900-8844 of naar het politiebureau gaan. In sommige gevallen moet u zich elders melden. U kunt zich opgelicht voelen terwijl dat voor de wet geen oplichting is. Als u daarover twijfelt, bel dan 0900 - 8844 (belkosten).
Meld het bij de fraudehelpdesk. Doe aangifte van oplichting en fraude bij de politie. Bel 0900 - 8844 of meld het online op politie.nl. Als je anoniem een melding wilt doen van fraude, waarvan je niet zelf het slachtoffer bent, kun je bellen naar Meld Misdaad Anoniem op 0800 - 7000.
Als de bank je aanvraag goedkeurt, dan krijgt de (vermeende) oplichter eerst een verzoek van de bank. Hij krijgt 3 weken om het geld vrijwillig terug te betalen. Volgens de Betaalvereniging Nederland gebeurt dit regelmatig.
U ontvangt boze berichten van mensen die u als oplichter zien. Bijvoorbeeld omdat u hen via een online marktplaats zou hebben opgelicht. U moet op verhoor komen, omdat de politie u als verdachte ziet. U wordt aangehouden bij een grensovergang of bij controle door de politie.
Als u vindt dat u benadeeld bent door een webwinkel, doe dan niet alleen aangifte, maar meld het ook bij Consuwijzer. Dat is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dit loket ziet erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren en beschermt uw belangen als consumenten.
Zo heb je het recht om van de koop af te zien binnen de bedenktijd (herroepen). Je hebt het product namelijk niet voor de aankoop kunnen zien. De regels voor koop op afstand gelden voor producten en diensten, zoals een online taalcursus. Ook gelden de normale wettelijke regels van consumentenkoop.
Als een bedrijf niet reageert, of het probleem niet oplost, stuur dan een aangetekende brief. Dit is een belangrijke stap in het proces. Een aangetekende brief is uw bewijsmateriaal en een belangrijk ijkpunt om de klacht officieel vast te leggen. Voor ontvangst van de brief zal het bedrijf moeten tekenen.
Je moet je klacht eerst hebben gemeld bij de verkoper of dienstverlener. En hij moet een redelijke termijn krijgen om te reageren. Vaak is dit 4 weken. Je moet je klacht op tijd melden bij de Geschillencommissie.