Een klepstoter is een relatief klein onderdeel, doch met een precieze constructie en nauwkeurige passing. Kosten voor een nieuwe klepstoter liggen bij minstens € 20 per stuk en soms ver daarboven. Bij de hoogte van het arbeidsloon spelen vooral de fabrikant en de model van de auto een beslissende rol.
De kleppen bevinden zich doorgaans in de cilinderkop. In oudere motoren heeft iedere cilinder één inlaat- en één uitlaatklep, bij moderne motoren zijn er meestal twee inlaatkleppen en twee uitlaatkleppen per cilinder.
Open de motorkap en verwijder de plus pool van je accu. Demonteer de kleppendeksel, het kan zijn dat je eerst het 1 en ander moet verwijderen om bij je kleppendeksel te kunnen komen. Heb je een een nokkenas die direct je Hydraulische klepstoters bedienen dan zal je de nokkenas moeten verwijderen.
De oplossing voor tikkende kleppen
kun je in een handomdraai de kleppen reinigen; bescherm je het oliefilter tegen verstopping; voorkom je sludge- en gomvorming in de zuigerveren; verminder je rook, vervuiling en slijtage van de motor.
Een hydraulische klepstoter regelt de klepspeling met behulp van hydraulica. Bij een draaiende motor wordt de klepspeling voortdurend op nul gehouden door middel van de door de motor geleverde oliedruk.
Tikken. Problemen met de hydraulische klepstoters kunnen worden vastgesteld aan de hand van specifieke symptomen. Een tamelijk eenduidig signaal van een defect is een duidelijk hoorbaar tikken van de de stoter direct na het starten van de motor - vooral bij een koude start.
Als de klepspeling te groot is, resulteert dit in het niet volledig benutten van de tijd en afstand welke dat de klep open hoort te gaan. Hierdoor kan de cilinder zich niet maximaal vullen en legen. Dit resulteert doorgaans in vermogensverlies en mogelijk in een tikkend geluid van de motor.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Als de motor van de auto tikt, is er vaak een probleem met de kleppen. De tik in de motor kan kort na het starten verdwijnen. Maar het tikken in de motor kan ook aanhouden.
Toralin Kleppen Reiniger maakt kleverige en tikkende klepstoters schoon en stil terwijl u rijdt. Houd kleppen los en zuigers schoon, waarmee wordt voorkomen dat kleppen vast zitten. Het Vermindert en voorkomt sludgevorming en gomvorming in de zuigerveren, en beschermt het oliefilter voor verstopping.
De chirurg opent altijd eerst het borstbeen zodat het hart vrij komt te liggen. De hartklepoperatie duurt gemiddeld vier uur, afhankelijk van de soort ingreep.
Verbrandingsmotoren hebben in- en uitlaatkleppen. Kleppen zitten gemonteerd in de cilinderkop en worden via een nokkenas geopend en gesloten. Via de inlaatkleppen wordt het brandstofmengsel aangezogen en vervolgens worden de uitlaatgassen via de uitlaatkleppen weer afgevoerd.
Het is verstandig om regelmatig de klepspeling te controleren en indien nodig af te stellen. Wat gebeurt er als de klepspeling te klein is. Als de klepspeling te klein is kan de klep open blijven staan waardoor er compressieverlies optreedt.
Vreemde geluiden uit de motor
Als de onderdelen niet goed geolied zijn, ontstaan luid bonkende, kloppende en knarsende geluiden.
Waarom moet men de klepspeling afstellen. De kleppen en alle onderdelen van het bedieningsmechanisme zetten uit zodra de motor op bedrijfstemperatuur komt, dus er moet altijd ruimte tussen het bedieningsmechanisme zitten. Een andere reden voor klepspeling is slijtage.
Doorrijden met een kapotte EGR-klep is niet verstandig. Hiermee loop je het risico dat de auto meer problemen en defecten krijgt, bijvoorbeeld met het roetfilter. De auto wordt dan waarschijnlijk afgekeurd bij de APK en de reparatiekosten stijgen aanzienlijk.
De oorzaak van verbrande kleppen moet gezocht worden in een hoge temperatuur door bijvoorbeeld te weinig klepspeling. Als er dus 1 klep verbrand is dan is de kans klein dat er een verband is met het vervangen van de distributieriem.
Wanneer bij een auto achter de typenaam 8V, 12V, 16V of 24V staat, wil dat zeggen dat de motor over achtereenvolgens 8, 12, 16 of 24 kleppen beschikt. De 'V' staat in deze afkorting voor 'valve' en dat betekent in het Nederlanders 'klep'. De kleppen van een motor zijn onder te verdelen in in- en uitlaatkleppen.
Een hart heeft vier kleppen die zorgen dat het bloed in de juiste richting stroomt. De bloedsomloop is daarvan afhankelijk. Bij een normale bloedsomloop pompt de linkerhelft van het hart het bloed richting weefsels en organen en de rechterhelft richting longen.
Tuimelen wil zeggen dat de nokkenas de uitlaatkleppen net gesloten heeft en op het punt staat om de inlaatkleppen te openen. Op het moment dat cilinder 1 op tuimelen staat, betekent dat dat deze aan het begin van de inlaatslag staat.
De hartkleppen voorkomen dat het bloed de verkeerde kant op stroomt. Dat doen ze door tijdens het pompen van het hart op het juiste moment te openen of te sluiten.
Doordat de uitlaatklep heter wordt heeft de klepzitting van die klep meer te lijden. Als deze erg heet wordt, verbrandt er elke keer een dun laagje van het raakvlak met de uitlaatklep. Dit verbrande laagje slijt versneld weg. waardoor de klep hoger in de kop komt te liggen en de klepspeling versneld afneemt.
De meest kritische situatie doet zich voor bij het hoog belasten van een koude motor. De hete uitlaatgassen zorgen er voor dat de uitlaatkleppen sneller uitzetten dan de cilinderkop. Het gevolg is dat de klepspeling kleiner wordt dan de waarde die bij koude motor is ingesteld.
De klepveer heeft als doel de klep (snel) te sluiten door tegen de klepveerschotel druk uit te oefenen. Het is van belang dat de klep snel sluit omdat er anders geen compressie opgebouwd kan worden in de cilinder. Daarnaast kan (in een extreem geval) de zuiger de kleppen raken wanneer deze niet snel genoeg sluiten.