Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Een fiets is veel beter voor het milieu dan een auto, omdat een fiets geen CO2 uitstoot. Natuurlijk komt er wel CO2 vrij bij de productie van de fiets, maar is vrijwel niets in vergelijking met een auto. Op de fiets verspreid je geen ongezonde uitlaatgassen.
Per miljard gereden kilometer komen er gemiddeld 3,1 mensen om in de auto. Bij fietsen is dat aantal een schokkende 44,6 en bij voetgangers is dat maar liefst 54,2. Dat is dus minimaal 14 keer meer! Alleen motorrijden is gevaarlijker met 108,9 doden per miljard kilometer.
Zijn fietspaden klaar voor vergrijzing? Het risico op een dodelijk fietsongeval is gedaald, heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) becijferd. 'Fietsen was al veilig in Nederland en nu blijkt het per afgelegde kilometer nog veiliger.
De algemene regel is: op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan bestuurders die van rechts komen. Dit geldt ook voor fietsers.
Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.
Een fiets blijft dus stabiel doordat het zijn eigen val voorkomt met behulp van corrigerende bewegingen van het stuur. De regel is daarbij dat het stuur altijd de kant van de val opgaat, maar er is wel voldoende snelheid voor nodig.
In principe krijg je geen boete als je als fietser harder gaat dan toegestaan. De maximumsnelheden uit het 'Reglement verkeersregels en verkeerstekens' gelden niet voor fietsers.
De meeste verkeersslachtoffers in 2021 waren fietsers (207) en inzittenden van een personenauto (175). Van de verkeersdoden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel.
Omkomen in een motorongeluk (1 kans op 802)
Snelheid speelt vaak een rol bij ongelukken met motoren. Een hogere snelheid leidt tot een langere remweg en beperkt het vermogen om snel te anticiperen. Dat komt doordat je minder tijd hebt om informatie te verwerken. Een hoge snelheid levert doorgaans ook een grotere impact op als je een motorongeluk krijgt.
Door regelmatig te fietsen zorg je er bovendien voor dat je hart ook in rusttoestand gezonder is. Het is bewezen dat het risico op hart- en vaatziektes gevoelig daalt als je regelmatig (2,5 uur per week) beweegt. En met elke dag twintig minuutjes op de fiets kom je daar al bijna aan.
Hoewel de buikspieren tijdens het fietsen niet zo hard werken als je bilspieren, is wielrennen toch een geschikte sport om van je buikvet af te komen. Als je drie keer per week een tochtje maakt op een matig intensief tempo, dan train je je lichaam om vet als brandstof te gebruiken.
De remmen moeten veel harder werken om de fiets tot stilstand te brengen; zo slijten remblokjes sneller. Bovendien is het makkelijker om op een e-bike grotere afstanden af te leggen, wat veel mensen dan ook doen. Banden, ketting en tandwielen draaien dus vaker rond, met meer slijtage tot gevolg.
Elke agent die een fietser opmerkt met onaangepast gedrag of snelheid, kan hem of haar staande houden en beboeten. In de praktijk, geeft de politie zelf aan, is dat niet evident. Bewijzen dat iemand sneller dan 30 kilometer per uur fietst, is moeilijk. Een fiets kan wel worden geflitst.
Raak ik mijn rijbewijs kwijt als ik dronken op de fiets word aangehouden door de politie? De politie kan uw rijbewijs niet innemen als u dronken op de fiets wordt aangehouden. U kunt wel voor enkele uren een rijverbod voor de auto krijgen.
Wat is de boete voor appen of bellen op de fiets in 2023? Als de politie u met een telefoon in uw hand ziet bellen of appen op de fiets, kunnen ze een bekeuring uitdelen van maar liefst 140 euro. Een flink bedrag, zeker als je dit vergelijkt met de boete van 60 euro voor het fietsen zonder licht.
De reden dat er geen standaard op een fiets met 3 wielen zit
Eigenlijk is het antwoord heel simpel. De reden dat er geen standaard op een fiets met drie wielen zit, is omdat de fiets niet om kan vallen door de 3 wielen. Dit is bij een tweewielfiets wel het geval.
Bescherming door de wet (artikel 185 Wegenverkeerswet)
Normaal gesproken moet je na een ongeluk bewijzen dat de tegenpartij aansprakelijk is. Dit geldt niet wanneer je als fietser of voetganger wordt aangereden door een motorrijtuig (auto, motor, bromfiets, snorfiets etc.).
Fietsers of voetgangers worden gezien als zwakkere verkeersdeelnemers. Omdat zij kwetsbaar zijn in het verkeer, kent de wet een speciale regeling bij een aanrijding met een motorvoertuig. De automobilist is aansprakelijk voor de schade van de fietser zonder dat zijn schuld bewezen hoeft te worden.
In de praktijk bent u als automobilist bijna altijd volledig aansprakelijk voor de toegebrachte schade na een ongeval met een kind jonger dan veertien jaar. Bij een ongeval tussen een automobilist en een kind ouder dan veertien jaar geldt dat de automobilist aansprakelijk is, tenzij hem of haar niets te verwijten valt.