Bij one-to-one-marketing draait het om communicatie met individuele klanten, in tegenstelling tot massamarketing waarbij grote groepen mensen naamloos worden aangesproken.
A one-to-many approach means most of a brand's prospects and customers will have the same experience and receive similar messaging and offers. This is typically the sign of a brand that manages customer relationships and marketing from an inside-out perspective.
Marketing is het gehele proces van het onderzoeken van jouw doelgroep en mogelijke kopers tot het waarde geven aan het product waarmee je de behoefte van de klant kunt vervullen. Vervolgens het vergaren van informatie om aan te sturen op herhaalaankopen.
Onze communicatie bestaat slechts voor 7 % uit woorden, de overige 93 % van onze communicatie is non-verbaal, waarbij 38 % bepaald wordt door de tonaliteit van de stem en 55 % door lichaamstaal. Meer dan de helft van onze dagelijkse communicatie wordt dus bepaald door onze lichaamstaal.
de communicatie
naamw. (v.) Verbuigingen: communicaties (meerv.)
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon). Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Goede communicatie maakt menselijke connecties mogelijk, stelt ons in staat om te leren, te groeien en vooruit te gaan. Je bouwt goede relaties met anderen op en bereikt jouw doelen makkelijker.
Als je problemen ervaart in het communiceren met andere mensen, dan kun je last hebben van communicatieproblemen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan: Je vindt het moeilijk om aan te geven wat je wilt. Je hebt een neiging tot ruzie maken of ruzie te vermijden.
Probeer elkaar niet te onderbreken of in de rede te vallen. Praat niet te lang achter elkaar, geef de ander ook de ruimte. Accepteer dat de ander anders is, ook met communiceren. Probeer als antwoord eerst datgene wat de ander zegt samen te vatten, dan weet je of je de ander goed begrepen hebt.
vertel je in niet mis te verstane woorden waar het op staat. spreek je irritaties snel uit. heb je een uitgesproken mening. reageer je vanuit emotie en gevoel en daardoor kom je onstuimig over.
Vier belangrijkste aspecten van communiceren
Een boodschap mondeling of schriftelijk helder aan anderen overbrengen. Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen. Non-verbale signalen of lichaamstaal begrijpen en gebruiken (denk aan houding of gezichtsuitdrukking) Nagaan of de ander jouw boodschap goed begrepen ...
Maak tijd en ruimte voor elkaar
Zo kan je relatie verder verslechteren. Om diepere verbinding te voelen moet je echt tijd en ruimte maken voor elkaar. Neem regelmatig samen een middag vrij, of praat met elkaar, elke dag. Vertraag even, laat de boel de boel, en geef elkaar de volle aandacht.
De betekenis van non-verbale communicatie is alle communicatie die gaat over hoe je iets zegt in plaats van wat je zegt. Dus niet de woorden die je uitspreekt, maar wel onder andere je intonatie, gezichtsuitdrukking, lichaamshouding en eventuele gebaren.
Maak regelmatig oogcontact in een gesprek, let op je intonatie en gezichtsuitdrukkingen, maak een warm en aanmoedigend gebaar. Iemand die gesloten is maar zich wel graag open wilt stellen, is vaak hypergevoelig voor dit soort signalen.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Een goed en efficiënt gesprek heeft het welbekende LSD nodig: luisteren, samenvatten en doorvragen. Mensen vatten tussendoor weinig samen, terwijl het ontzettend functioneel is. Met een samenvatting - in je eigen woorden - van een deel van het gesprek kun je veel bereiken.