Een uitrit is een uitrit als het eruit ziet als een uitrit en voor alle verkeersdeelnemers duidelijk is dat er sprake is van een uitrit. Om te bepalen wat een uitrit is, gebruiken we het constructiecriterium (is er sprake van een uitritconstructie) en het bestemmingscriterium (heeft de weg een beperkte bestemming).
Een uitweg (ook wel inrit, uitrit en oprit genoemd) is een ingang of uitgang van een perceel voor motorvoertuigen om de openbare weg te bereiken, gelegen op gemeentegrond.
Voorrangsregels woonerf
Op een woonerf gelden geen speciale voorrangsregels. Voetgangers en fietsers hebben dus niet altijd voorrang op een woonerf, zoals sommige mensen denken. Bij het inrijden of verlaten van een woonerf kan er sprake zijn van een uitrit, waar bestuurders al het andere verkeer voor moeten laten gaan.
Een belangrijke misvatting betreft de snelheid: binnen een woonerf is de snelheid voor alle gebruikers beperkt tot 20 km per uur, en niet tot 30 km per uur zoals velen denken. Voetgangers mogen er immers de volledige breedte van de openbare weg gebruiken; bovendien is spelen op de openbare weg eveneens toegelaten.
De aansluiting/uitmonding van weg X op weg Y kan in de praktijk gekenmerkt worden als een uitrit, als blijkt dat (1) het trottoir langs weg Y ononderbroken doorloopt en (2) ter hoogte van de uitmonding wat type en kleur bestrating betreft ten opzichte van het trottoir niet afwijkt.
De oprit zelf valt niet onder de openbare weg. Verkeer dat de oprit verlaat dient dus voorrang te verlenen aan het verkeer op de weg waaraan de oprit is aangesloten. Hetzelfde geldt voor een zogeheten eigen weg of een oprijlaan, een weg die op een kavel aangelegd is, en dus eigendom is van de grondeigenaar.
Hoewel het je eigen terrein is, mag je niet zomaar van je voortuin een oprit maken. Ook niet als je buren dat wel gedaan hebben. Een reden hiervoor is dat je op deze manier een nieuwe uitweg op de bestaande weg creëert. Ook neem je hiermee ruimte voor parkeerplaatsen langs de weg voor jouw deur weg.
Het is verboden om te parkeren voor een inrit of een uitrit. Dit staat letterlijk te lezen in artikel 24 RVV. De buur begaat met andere woorden een overtreding op de verkeersregels en kan daarvoor beboet worden. Hiervoor kan er dan ook contact worden opgenomen met de politie.
Wanneer een bestuurder toch meent zijn voertuig voor uw inrit of uitrit te parkeren, kunt u de politie verzoeken tot handhaving. Voorts kunt u uw gemeente verzoeken paaltjes te plaatsen, opdat er niet langer deels voor uw in- of uitrit geparkeerd kan worden.
Op welke afstand? In het verkeersreglement staat niets over de afstand. In principe mag je dus tot helemaal tegen de garage parkeren. Maar wanneer duidelijk is dat je het in- en uitrijden daardoor zal hinderen (b.v. in een smalle straat, of omdat de inrij zeer smal is), dan kan je maar beter enige afstand houden.
Bij het verlaten van een uitrit moet je aan het overige verkeer voorrang verlenen. In de film gaan we een uitrit naderen en afslaan naar links. ( het middenberm is te kort voor de hele auto om veilig voor te sorteren dus mogen wij daar niet staan! Anders blokker je het verkeer.)
Een eigen terrein is doorgaans niet begaanbaar voor het openbaar verkeer. De Wegenverkeerswet is hier daarom niet van toepassing. Op het terrein moet dan wel duidelijk zichtbaar zijn aangegeven dat het om een eigen terrein gaat door middel van een bordje met de tekst 'verboden toegang voor onbevoegden'.
Een oprit is het gedeelte van een woonperceel bedoeld voor het parkeren of stallen van een voertuig, of voor het bereiken van de bij het huis behorende garage. Een oprit is altijd direct bereikbaar vanaf de openbare weg.
In principe heb je voor het aanleggen van een verharde constructie, zoals een terras of oprit een stedenbouwkundige vergunning nodig.
Een uitrit is een uitrit als het eruit ziet als een uitrit en voor alle verkeersdeelnemers duidelijk is dat er sprake is van een uitrit. Om te bepalen wat een uitrit is, gebruiken we het constructiecriterium (is er sprake van een uitritconstructie) en het bestemmingscriterium (heeft de weg een beperkte bestemming).
Een aanvraag van een inritvergunning kost € 99,60. (de prijs is opgebouwd uit 3 onderdeel: de aanvraag van een inrit € 33,70, het publiceren van de aanvraag € 32,95 en het publiceren van het besluit € 32,95.
Gebruik je rijnzand en is je laag ongeveer 10 cm dik. Dan bedraagt de droog – en verhardingstijd een zevental dagen. Scheldezand of plaatzand verlengen gauw de verhardingstijd tot zo'n twee à drie weken. Gebruik je zeezand, dan loopt het wachten op tot een viertal weken.
Een waterdoorlatende oprit is opgebouwd uit waterdoorlatend materiaal dat ervoor zorgt dat regenwater wegloopt via de bodem en niet via het oppervlak. Hierbij wordt het hemelwater eerst opgeslagen in de poreuze ruimten van de oprit. Nadien loopt het water langzaam weg in de onderlaag en tenslotte naar de ondergrond.
80 vierkante meter
Er is ook geen vergunning vereist voor een oprit die geen bouwvolume heeft, niet hoger dan 1,5 meter boven het maaiveld komt, minstens 1 meter van de perceelgrens ligt, zich minder dan 30 meter van de woning bevindt en niet in een kwetsbaar of gereguleerd gebied is gelegen.
De breedte van een oprit
De gemiddelde auto is 2,30 breed. Voor alleen een parkeerplaats zul je dus minimaal een oppervlakte van 2,5 bij 3 meter nodig hebben. Voor een goede oprit waar je langs je auto op kunt fietsen of lopen adviseren wij een minimale breedte van 3 meter.
In beginsel is het daarom niet toegestaan om andermans voertuig weg te slepen. Dit is een inbreuk op zijn of haar eigendomsrecht. Wegslepen zal daarom veelal onrechtmatig zijn. Alleen in bijzondere omstandigheden kan men als eigenaar van een privé-parkeerplaats andermans voertuig rechtmatig wegslepen.
Een weg wordt openbaar als een weg (artikel 4 Wegenwet): 30 achtereenvolgende jaren voor een ieder toegankelijk is geweest; als een overheid het onderhoud daarvan doet, gedurende 10 jaren voor iedereen toegankelijk is geweest; als de rechthebbende daaraan de bestemming van openbare weg heeft gegeven.
'Een openbare weg is een weg, die vrij voor ieder toegankelijk is. ' Deze definitie impliceert een onbelemmerd, vrij gebruik voor alle verkeersdeelnemers op alle denkbare momenten. Dit kan dus ook uw 'eigen terrein'betreffen.
Verlaat een uitrit constuctie altijd stapvoets circa 5 a 10 km p/u en meestal in de eerste versnelling. Wil je een inrit constructie inrijden doe dit dan ook stapvoets.
“Zorg dat je bij een in- uitrit ruim op tijd afremt en in de 1e versnelling schakelt. Zo kun je voldoende de snelheid eruit halen. Op deze manier heb je genoeg tijd om te kijken en (eventueel) aan je voorrangsverplichting te voldoen.”