De zes scheppingsdagen worden in een gespiegelde volgorde weergegeven, waarbij dag 1 (schepping van het licht) correspondeert met dag 4 (schepping van hemellichamen), dag 2 (uitspansel en watermassa's) met dag 5 (vogels en vissen) en dag 3 (land en gewassen) met dag 6 (landdieren en mensen).
De zeven scheppingsdagen bestaan uit twee parallelle blokken van drie dagen, die uitlopen op een climax: de sabbat. Dagen 4-6 werken dagen 1-3 verder uit: de dag krijgt een zon, de nacht wordt bevolkt door maan en sterren; de hemel krijgt bewoners (zo ook de zee); het land krijgt bewoners.
Volgens het eerste Bijbelboek Genesis schiep God op de zesde scheppingsdag de eerste mens. Het Hebreeuwse woord voor 'mens' is Adam.
Twee Nederlandse wetenschappers zeggen op zogenaamde Oegaritische kleitabletten uit de dertiende eeuw voor Christus een geschreven versie van het verhaal over Adam en Eva te hebben ontdekt. Het zou daarmee gaan om het oudste verhaal over de eerste twee mensen die God volgens de Bijbel schiep.
Schepping of creatie is zowel het maken van iets nieuws als het geschapen resultaat. Oorspronkelijk is de Schepping het aanmaken van het heelal inclusief levende wezens door een of meer goden in vele religies, en het heelal zelf.
De zogenoemde 'Zuilen der Schepping' (Pillars of Creation) zijn onderdeel van de Adelaarsnevel, die zich op 6500 lichtjaar afstand van de aarde bevindt. De nevelformatie dankt haar naam aan de vorm van 'pilaren' en omdat er veel stervorming in plaatsvindt.
Op de vijfde dag schiep God de vissen in de zee en de vogels in de lucht. Hij zegende wat Hij geschapen had: dat alles talrijk zou worden en de vissen de wateren zouden vervullen.
Jezus. In de vroegste christelijke kunst wordt God zelf meestal niet afgebeeld. In Mozes' Tien Geboden staat immers: 'Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is'. Door kunstenaars in de eerste eeuwen na Christus werd God daarom vrijwel nooit direct getoond.
Het verhaal staat op kleitabletten uit de 13de eeuw voor Christus. Daarmee is het zo'n 800 jaar ouder dan Genesis.
Adam en Eva aten niet vegetarisch: ze waren waarschijnlijk fruitariërs. Maar in de Partij voor de Dieren gaat het om de keus tussen messianisme en dierenrechten.
De plaats waar Eufraat en Tigris samenkomen - in Mesopotamië, vgl. het huidige Irak - volgens traditie de plek waar het aards paradijs lag.
Genesis begint met de woorden "In het begin schiep God de hemel en de aarde", wat als een inleidende samenvatting kan worden gezien of als een beschrijving van gebeurtenissen die voorafgingen aan de scheppingsweek. Hierop volgt een beschrijving van zes scheppingsdagen.
Hoe gebeurde dat? Lang werd aangenomen dat Joodse rabbijnen de canon van de Hebreeuwse Bijbel afsloten tijdens een soort van een 'concilie' in het stadje Jamnia, ongeveer in het jaar 100 voor Christus.
Kaïn en Abel waren volgens Genesis 4 in de Hebreeuwse Bijbel de twee oudste zonen van Adam en Eva. Kaïn was volgens dit verhaal de eerste persoon die werd geboren en de eerste moordenaar, want hij vermoordde zijn broer Abel, de eerste persoon die stierf.
Zijn rol was echter nog een stuk breder dan dat. Thor gold namelijk ook als de sterkste vechter onder de goden, die Asgaard beschermde tegen de aanvallende reuzen. Deze god was vrij populair onder de Germanen en Vikingen.
' De Mammon – een woord dat de betekenis in zich draagt van geld, zekerheid, vermogen – maakt namelijk aanspraak op de goddelijke troon. Het is een afgod. Een onrechtvaardige zelfs, volgens Jezus, een die verblindend werkt.
Zeus. Zeus is de machtigste van alle goden op Olympus. Maar ook de bekendste god. Als je de machtigste god bent ben je een oppergod.
Meest gezocht. In de christelijke traditie is de zondag de eerste dag van de week. Op deze rustdag vieren christenen de verrijzenis van Jezus Christus.
a. Het woord 'eersteling' heeft in de bijbel een specifieke betekenis. 'Eerstelingen' zijn de eerste vruchten van de oogst en de eerste worp van het vee. In Israël leefde het besef dat God recht had op die 'eerstelingen' of 'eerstgeborenen' en dat ze Hem uit respect en dankbaarheid geschonken dienden te worden.
In de vertaling van het NBG staat:het was ongeveer het zesde uur. Dat staat ook in het Grieks. Maar volgens de Joodse tijdrekening is het zesde uur altijd middag op de dag, als de zon het hoogst staat. De Nieuwe Bijbelvertaling houdt hier echter de Joodse tijdrekening erop na en vertaalt: het was rond het middaguur.
De geschiedenis van het dorp Zuilen gaat ruim 1250 jaar terug en is gebaseerd op het vroegere landgoed “Swesen”. In de dertiende eeuw werd door het geslacht Van Sulen de naam veranderd in Zuylen, gebaseerd op een plaatsnaam in het Rijnland.
Niet de mens, maar de sabbat is de kroon van de schepping. Rabbijn Abraham Joshua Heschel schrijft dat wat de sabbat aan de mens schenkt 'iets echts is, bijna waarneembaar, een licht dat als het ware van binnenuit schijnt. ' Joodse legenden vertellen over een rabbijn bij wie op de sabbat een roos op zijn wang bloeide.