Voor banden bestaat geen wettelijke maximum leeftijd. Jaarlijkse controle op haarscheurtjes, beschadigingen, bulten en profieldiepte is voldoende om banden veilig te gebruiken. De praktijk leert dat na 10 jaar vaak de koordlagen van banden het begeven en er bulten ontstaan.
In de meeste gevallen zal een (winter)band vanwege slijtage aan vervanging toe zijn en is veroudering dus meestal geen reden. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen en is wat ons betreft bij een leeftijd van maximaal 10 jaar het beste van een band er wel af.
U doet er goed aan op de prestaties van de band te letten. Bij 44.000 km per jaar is het verstandig zomerbanden na 3,5 jaar en winterbanden (er vanuit gaande dat deze alleen in de winter gebruikt worden) na 7 jaar te vervangen.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Winterbanden in Oostenrijk zijn bij winterse omstandigheden verplicht tussen 1 november en 15 april. Buiten deze vaste periode kan zeker in de bergen het gebruik van winterbanden ook verplicht zijn. Dat wordt duidelijk gemaakt met een bord.
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe.
Vanaf 1 november 2021 zijn winterbanden (pneus hiver) in Frankrijk in de wintermaanden verplicht. Deze verplichting gaat jaarlijks gelden van 1 november t/m 31 maart in de Franse berggebieden.
Wanneer je in die periode geen winterbanden onder je auto hebt of je banden onvoldoende profiel hebben (minimaal 4 of 5 millimeter voor diagonaalbanden), kun je een boete van 40 euro krijgen. Als je betrokken bent bij een ongeval, kan deze boete oplopen tot maar liefst 5000 euro.
Is het verboden om met winterbanden in de zomer te rijden? In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
De profieldiepte van een nieuwe winterband ligt meestal tussen de 8 en 10 mm. Het advies is om winterbanden te vervangen op het moment dat de profieldiepte 4 tot 4,5 mm is. Je kunt de profieldiepte meten met behulp van een profieldieptemeter of een muntstuk van twee euro.
Consumenten kunnen op twee manieren hun gebruikte of versleten autobanden inleveren: via de garage, als ze nieuwe banden laten monteren, of via de milieustraat van de gemeente waar ze wonen.
Winterbanden beginnen bij zo'n €70 per band. Gemiddeld betaal je voor een set winterbanden tussen de €300 en €600. Koop je een set (stalen) velgen bij je winterbanden? Dan lopen de kosten op tot gemiddeld €900.
In de zomer heb je met winterbanden een langere remweg dan met zomerbanden. Dat komt omdat het profiel en het rubbermengsel van winterbanden zijn ontworpen voor gebruik bij lage temperaturen en sneeuw, wat leidt tot een verminderde effectiviteit bij hoge temperaturen en op droog wegdek.
De winterband blijkt volgens de onderzoeker eigenlijk alleen de beste keus wanneer er echt sneeuw op de weg ligt. In Nederland heb je het dan in de regel over hooguit een paar dagdelen per jaar. De conclusie van de test luidt dan ook dat je beter geen winterbanden kunt kopen.
Rijden met winterbanden in de zomer is minstens zo gevaarlijk als zomerbanden in de winter. Bij een temperatuur boven de zeven graden bieden zomerbanden namelijk meer grip op het wegdek, is de remweg daardoor korter en ligt het brandstofverbruik lager dan wanneer wordt gereden met winterbanden.
U bent in Nederland niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Bij winterse omstandigheden is het wel verstandig om voor winterbanden te kiezen.
Winterbanden zijn in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden. Er is geen vaste periode waarin winterbanden verplicht zijn. Het beste is om winterbanden te hebben tussen oktober en april (dan is er kans op winters weer).
Wissel je winterbanden als de temperatuur onder de 7 graden komt. Dat is vaak tussen november en april. Handige ezelsbruggetjes: plaats je winterbanden als de 'r' in de maand zit of laat winterbanden monteren als de wintertijd ingaat.
Uit onderzoek blijkt dat je met winterbanden vanaf een graad of 7 en daaronder meer grip hebt op de weg dan met zomerbanden. Vooral als er neerslag valt, bewijst de winterband zijn nut. Uiteraard bij sneeuw, maar ook op een nat wegdek heb je een betere grip op de weg. En in Nederland regent het natuurlijk regelmatig.
Landen in Europa waar het verplicht is om met winterbanden te rijden gedurende de wintermaanden zijn o.a.; Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Finland, Zweden, Noorwegen en Luxemburg. In landen als Frankrijk, Spanje en Italië zijn winterbanden in bepaalde regio's alleen verplicht bij signalisatie.
Tijdig de zomerbanden erop leggen
Dan is het tijd om de winterbanden te vervangen voor de zomerbanden! Winterbanden slijten namelijk 20 procent sneller dan zomerbanden bij temperaturen boven de 15 graden.
De beste band uit de test is de Michelin Primacy 4 met overtuigende prestaties op alle onderdelen. Vooral op het onderdeel slijtvastheid steekt hij nog boven de 3 andere 4 sterren banden uit. Die andere drie zijn de Bridgestone Turanza T005, de Maxxis Premitra 5 en de Pirelli Cinturato P7.
A-merken banden van uitstekende kwaliteit
Vanuit de historie worden Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear, Pirrelli en Dunlop gezien als de topmerken die hoogwaardige kwaliteit autobanden op de markt brengen.
Boete geen winterbanden Duitsland
Als je de verplichting om op winterbanden te rijden negeert én wordt aangehouden, staat daar €60 boete op. De boete voor het niet hebben van winterbanden en het verkeer belemmeren is €80.