Deze zones worden ook weergegeven in de pop-up van de afgeleide snelheidsregimes: Zone= Snelheidszone met snelheid=50 (deze snelheid kan op een bepaald segment afwijken zoals hierboven uitgelegd). Een bebouwde kom zone wordt weergegeven aan de hand van een grijze stippellijn.
Vanaf 1 maart 2017 wordt de zone 50 ingevoerd op alle lokale wegen buiten de bebouwde kom. Dit betekent dat er maximum 50 km/u kan gereden worden op alle gemeentewegen met uitzondering van de zone 30 aan de schoolomgevingen. Op bepaalde delen van de gewestwegen (N9 en N442) mag je wel nog 70km/u rijden.
Aan deze bebording kunt u zien dat u een 60 km/h gebied in rijdt. Deze snelheid geldt voor de hele zone. U verlaat de zone als u een "einde-zone" bord ziet.
Een zone 30 is een gebied waarin je nergens sneller mag rijden dan 30 km/u. De zone wordt aangeduid op alle toegangen en uitgangen van de zones door een vast begin- EN eindbord. Schoolomgeving 2 Naast een zone 30 bestaat ook een schoolomgeving. Ook hier mag je niet sneller rijden dan 30 km/u.
Zone 30. De maximumsnelheid is 30km/u voor alle voertuigen. Deze maatregel geldt vanaf het bord dat het begin van de zone aangeeft (F4a) tot het bord dat het einde van de zone aangeeft (F4b), op alle straten en kruisingen.
Hoofdrijbanen binnen de bebouwde kom
Binnen de bebouwde kom geldt over het algemeen een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur, tenzij anders aangegeven. Het plaatsnaambord zelf impliceert ook een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Tegenwoordig wordt het bebouwde kom-bord ook wel gecombineerd met een 30-bord.
En die tarieven lopen snel op. Zeker wanneer u in een bebouwde kom, schoolomgeving of een zone 30 wordt betrapt. Wie in een zone 30 wordt geflitst met 48 km/u, mag meteen een boete van 75 euro verwachten. Wie 60 km/u rijdt, dubbel zo snel als toegelaten, krijgt een boete van 207 euro.
Een zone bestaat uit een of meerdere openbare wegen, waarvan het begin wordt aangeduid door een begin zonebord en het einde door een einde zonebord. Tip examen Zolang je binnen een zone rijdt, geldt de verplichting die je bij het binnenrijden van die zone hebt meegekregen: dag en nacht.
gebied tussen bepaalde grenzen
Een zone is een langgerekte band of regio die van andere onderscheiden wordt door gemeenschappelijke kenmerken die in de naam besloten liggen.
Het begin en einde van een 30km/uur-gebied moeten duidelijk herkenbaar zijn door een poortconstructie: met borden, ondersteund door een in- en uitritconstructie. Binnen een 30km/uur-gebied heeft verkeer van rechts voorrang; er zijn in beginsel geen voorrangswegen of -kruispunten.
Geflitst in zone 50
Wie op een weg waar een snelheidsbeperking tot 50 km/u geldt, tussen 57 en 66 km/u rijdt, krijgt een onmiddellijke schikking van 53 euro. Als je 80 km/u hebt gereden in plaats van 50 km/u, krijg je een boete van 137 euro.
De lengte van een zone is 4 à 5 km. Afwijkingen zijn mogelijk. Doordat een zone vrij groot is en bushaltes meestal dicht bij elkaar liggen, vallen vaak veel haltes binnen dezelfde zone. De kleinere dorpen en steden vormen vaak een enkele zone.
Een rit van 5 zones komt ongeveer overeen met 20 kilometer. Om te weten of u binnen de 5 zones blijft kunt u het volgende nummer bellen: 0900 9988 778.
Geflitst worden met 85 km per uur op een plaats waar je 50 mag, en toch nooit een boete in de bus krijgen: het kan. Het is de tolerantiemarge die een openbaar ministerie in ons land hanteert om een overrompeling aan te versturen verkeersboetes te voorkomen.
Binnen een woonwerf mogen voetgangers op de rijbaan wandelen en kinderen mogen er spelen. Daarom mag je er maximaal maar 20 km/uur rijden.
Je kunt aan de plaats namelijk zien of je je binnen of buiten de bebouwde kom bevindt. Binnen de bebouwde kom staat het bord vóór het kruispunt en buiten de bebouwde kom erna. Op deze manier kun je bepalen of de maximumsnelheid die voor jou geldt op dat moment 50 km/u of 80 km/u is.
De centrumzone is het middelpunt van je reistraject en de sterwaarde is het aantal zones die je kunt afleggen vanaf de centrumzone. Ofwel: indien je in stapt in zone A en uitstapt in zone C, dan is je centrumzone B. Let op: Jouw centrumzone is dus niet perse de plaats waar je instapt, bijvoorbeeld je woonplaats.
Met een 1-sterabonnement kun je in één zone reizen. Met een 2-sterabonnement kun je in de gekozen centrumzone reizen en van daaruit in alle richtingen 1 zone verder. Met een 3-sterabonnement kun je in de gekozen centrumzone reizen en van daaruit in alle richtingen 2 zones verder.
50 km/h is de standaard binnen de bebouwde kom. Zoals aangegeven merk je dat aan het plaatsnaambord dat je voorbij rijdt. De rijbaan wordt vaak aangegeven door middel van een onderbroken of doorgetrokken streep tussen jou en de tegenligger.
Een 30km/uur-gebied is een verblijfsgebied voor wonen, werken en winkelen. Er geldt een snelheidslimiet van 30 km/uur waardoor doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt ontmoedigd. Deze gebieden bestaan sinds 1984. Woonerven bestaan sinds 1976 onder de woonerfregeling.
De keuze voor de snelheid in 30km/uur-gebieden is in de eerste plaats uit verkeersveiligheidsoverwegingen. Bij een botssnelheid lager dan 30 km/uur heeft een ongeval namelijk zelden een dodelijke afloop. Dit geldt ook bij een botsing tussen een auto en een kwetsbare, onbeschermde fietser of voetganger.
GEEN MIDDENSTREEP EN ONDERBROKEN ZIJSTREPEN
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur. Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69. Bij 15 km/u te hard rijden is de boete al boven de honderd euro en dat kan oplopen tot bijna driehonderdvijftig euro bij 30 km/u te hard binnen de bebouwde kom.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.