Er wordt in het weekend niet veel post verstuurd, waardoor er op maandag weinig aanbod is. Dat maakt de bezorging relatief duur. Het schrappen van de maandag betekent volgens het ministerie dat de stijging van de prijs van een postzegel beperkt kan worden.
Door internet, e-mail en sociale media neemt de hoeveelheid post al jaren af. Daarom bezorgt PostNL op maandag alleen maar post die echt spoed heeft: rouwkaarten en medische pakketten. Dat zijn relatief weinig poststukken, gemiddeld zo'n 35.000 per maandag, tegenover 8 miljoen per dag op andere dagen.
We bezorgen pakketten normaal gesproken op de eerstvolgende bezorgdag (maandag t/m zaterdag), maar altijd binnen 2 bezorgdagen. Op track & trace en in je PostNL-app vind je de laatste informatie over je pakket.
Postbezorging: 5 dagen per week
PostNL bezorgt post van dinsdag tot en met zaterdag. Als je vóór de buslichting je brief post, dan wordt deze meestal de volgende werkdag bezorgd.
Wij bezorgen je pakket van maandag tot en met zaterdag, in verschillende tijdvensters.
Van maandag tot en met zaterdag levert DHL Parcel ook in de avond aan huis, tussen 18.00 en 22.00 uur. Ideaal als uw klanten overdag van huis zijn.
Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer. We doen ons best om je pakket of post vandaag nog te bezorgen (uiterlijk 22.00 uur).
Kies voor zondagbezorging in Mijn PostNL
Meld je pakket voor in Mijn PostNL en kies voor zondagbezorging. Je voegt deze bezorgoptie ook eenvoudig toe aan de checkout van je webwinkel via onze plug-in of API.
Pakketten tot 10 kg mogen maximaal 100 x 50 x 50 cm zijn. Is je pakket groter, dan betaal je het tarief van een zwaarder pakket. Pakketten van 10-31,5 kg mogen maximaal 176 x 78 x 58 cm zijn. Grotere en zwaardere pakketten kun je als vracht versturen.
Nu zit ze op een gemiddelde van 170 tot 190 pakketten per dag: fors meer. 'Sinds de coronatijd is het merkbaar drukker: mensen bestellen veel meer online. Black Friday, Sinterklaas en Kerst maken het er zeker niet rustiger op. Het aantal pakketten op de CityHub was voor Black Friday gigantisch.
Hoe snel bezorgt DHL mijn pakket? Binnen Nederland bezorgen we je pakket in principe de volgende dag, mits je pakket op tijd is afgeleverd. Door drukte kan het gebeuren dat je pakket langer onderweg is dan gepland.
Als een pakket of brief niet bij u is bezorgd, neemt u contact op met de verzender. Bijvoorbeeld de webwinkel waar u iets hebt besteld. Hebt u zelf iets verstuurd wat niet is aangekomen? Neem dan contact op met het postbedrijf.
Stap naar de Geschillencommissie
Ga na of de bezorger is aangesloten bij de Geschillencommissie Post. Zo ja, dien dan daar je klacht in. Gebeurt er niets, onderzoek dan of de bezorger is aangesloten bij een klachtenregeling. Met een klacht over PostNL kun je sowieso terecht bij de Geschillencommissie Post.
Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt. Aan de hand van die gegevens kun je meer te weten komen over de status van je pakket.
PostNL heeft bij internationale zendingen langere levertijden en DHL Express biedt voor internationale zendingen snelheid en korte levertijden. PostNL kan vanwege verschillende post netwerken het trackingnummer van jouw zending wijzigen.
Wanneer je op zaterdag je pakket afgeeft, wordt het op dinsdag bezorgd. Als de ontvanger niet thuis is, dan kan hij het pakket binnen 1 week ophalen bij een PostNL-punt. Het pakket wordt niet bij de buren bezorgd.
Op een normale dag bezorgt PostNL zo'n 1,1 miljoen pakketten per dag. Tijdens de feestdagenperiode kunnen er dagelijks 2 miljoen pakketten bezorgd worden. Vanwege de nieuwe lockdown verlengt PostNL nu tot in ieder geval 14 januari 2022 de maatregelen om de piekdrukte aan te kunnen.
Ook in Nederland is er al jarenlang discussie over de positie van onderaannemers, die 70 procent van alle bezorgingen van PostNL voor hun rekening nemen. Zo stelde de inspectie in 2020 vast dat negen van de tien onderaannemers van postdiensten hun zaken niet op orde hebben.
Niet de wettelijke 95 procent maar zo'n 88 procent valt op zaterdag in de brievenbus. 8 procent van de brieven volgt in de dagen erna. Opvallend is dat 4 procent aangeeft de post nooit te hebben gekregen. In elke brief heeft de redactie ook twee cadeautjes gedaan.
Duurt het toch langer? Vraag de verzender of de zending al is overgedragen aan DHL en zo nodig een onderzoek in te stellen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je pakket voor een langere tijd niet in beweging is. In zo'n geval kun je het beste contact opnemen met de verzender.
Het verschil tussen DHL en PostNL zit hem voornamelijk in de extra service en de opties. Bij PostNL is de extra service voor een groot deel bij de prijs inbegrepen. Bij DHL betaal je voor extra service en opties. Daarnaast heeft PostNL enkele services die DHL niet heeft, bijvoorbeeld aangetekend versturen.
Dankzij track en trace weet je dag en nacht waar je DHL pakket is, en wanneer je 'm kunt verwachten. Het enige wat je nodig hebt is het zendingsnummer. Als je ook de postcode van de ontvanger invoert, worden de verzender en ontvanger zichtbaar en kun je de bezorgafspraak aanpassen.