Je kan alles maken van oude banden: hangmatten, korrels voor op kunstgrasvelden, plantenbakken en zelfs laptoptassen. Jaarlijks worden er wereldwijd 800 miljoen (!) banden afgedankt.
Consumenten kunnen op twee manieren hun gebruikte of versleten autobanden inleveren: via de garage, als ze nieuwe banden laten monteren, of via de milieustraat van de gemeente waar ze wonen.
Het afdanken van autobanden is kosteloos bij de aankoop van nieuwe- of tweedehands banden. Bij de meeste milieustraten kun je autobanden ook kosteloos inleveren, tot maximaal 5 banden. Gespecialiseerde bedrijven verwerken oude autobanden. Zij halen verschillende materialen eruit, zoals rubber, staal en textiel.
Personenautobanden met velg kun je op de meeste milieustraten inleveren; kijk voor het actuele overzicht bij de milieustraat. Het afdanken van autobanden is kosteloos bij de aankoop van nieuwe banden. Je kunt personenautobanden met velg ook inleveren bij de milieustraat.
Als richtlijn geldt: u rijdt met vier identieke banden, elk met een profieldiepte van ten minste 1.6 mm. en een maximumleeftijd van tien jaar. Als u zich aan deze richtlijnen houdt, rijdt u aan de veilige kant. Tegelijkertijd hebt u voldoende tijd om de banden te vervangen wanneer de grenswaarden dichterbij komen.
Hoe oud mogen autobanden zijn bij de APK-keuring? Voor de APK-keuring is de leeftijd van een autoband niet belangrijk, maar er wordt wel gekeken naar de staat van je banden. Het is in ieder geval belangrijk dat de banden nog voldoende profiel hebben en geen beschadigingen hebben.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Als je niet bij je afvalstraat terechtkunt, kun je kijken of je ze bij een motorzaak kunt afgeven. Motorzaken mogen de kosten die zij bij inlevering betalen natuurlijk aan je doorberekenen. Dat gaat om een euro of drie per band.
Voor een band in maat 205/55 R16 kan deze 2,8-3,2 kg wegen. De massa van het loopvlak van een 13-inchband ligt rond de 2 kg. Bij laagprofielbanden, die lage zijwanden hebben maar een grote omtrek en brede bovenzijde, is het aandeel van het loopvlak in de totale massa nog groter en soms zelfs meer dan 40%.
Granuband haalt dagelijks banden op bij 1500 gecertificeerde inzamelpunten door heel Nederland. Granuband is de specialist voor het inzamelen en recyclen van oude, afgedankte banden. Onze groene vrachtwagens rijden dagelijks door heel Nederland om rubberafval in te zamelen en duurzaam te recyclen.
Zo hanteert een grote recycler een tarief van €87,50 per uur voor het ophalen van banden (heen én terug). Het verwerkingstarief is daarbij 115 euro per ton. 1 band weegt 8,2 kg, dus als je er 50 hebt, betaal je al gauw 50 euro aan verwerkingskosten, exclusief transportkosten.
Ter indicatie; als je premium autobanden online koopt, ben je in een standaard maat ongeveer 75 euro per band kwijt. Wil je goedkope autobanden bestellen van een budgetmerk? Bij BandenExpert vind je goedkope autobanden van budgetmerken in een standaard bandenmaat al voor ongeveer 45 euro per stuk.
Het versleten loopvlak (het gedeelte van de band dat tijdens het rijden contact maakt met de weg) wordt er afgefreesd, Daarna brengt men een nieuw loopvlak aan. Resultaat: een nieuwe band. Het materiaal dat vrijkomt van het oude loopvlak komt na bewerking keurig in het recyclagecircuit terecht.
Door de auto vaker te gebruiken en ervoor te zorgen dat de autobanden in beweging blijven, zullen ze minder snel uitdrogen. Wordt de auto toch minder vaak gebruik? Plaats deze dan in een garage i.p.v. buiten op de stoep. Veel zonlicht en droogte/warmte zorgen voor een snel uitdrogingsproces.
Controleer eerst de slijtage-indicatoren in de groeven van uw banden. Deze kleine horizontale staafjes zijn gelijkmatig verdeeld over de omtrek van uw band. Als uw band tot op het niveau van deze indicatoren is afgesleten, hebt u de minimale profieldiepte bereikt en dient de band te worden vervangen.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden.
de load index. dit geeft het draagvermogen van een band (in kg) weer. 91 komt overeen met een draagvermogen van 615 kg.
Het cijfer 98 geeft hierbij de loadindex van de band aan. De loadindex is altijd een cijfer tussen de 71 en 120.
De bandenbranche organisatie Vaco gaat zelf uit van een maximale leeftijd van 3 jaar en adviseert zijn leden oudere banden niet als nieuw te verkopen. De ANWB is zelfs van mening dat een band met een productiedatum van 2 jaar of meer niet als nieuw aangeboden én als zodanig gefactureerd zou mogen worden.
Wel worden er in juli bij veel merken prijsstijgingen doorgevoerd, maar dit komt vooral door de gestegen olieprijzen, die zowel doorwerken in de grondstofprijzen als transportkosten. Daarnaast hebben de bandenfabrikanten nog steeds last van de productiestops tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Wanneer je in die periode geen winterbanden onder je auto hebt of je banden onvoldoende profiel hebben (minimaal 4 of 5 millimeter voor diagonaalbanden), kun je een boete van 40 euro krijgen. Als je betrokken bent bij een ongeval, kan deze boete oplopen tot maar liefst 5000 euro.
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
De normale houdbaarheid van banden bedraagt ongeveer 10 jaar. Goed opgeslagen banden worden tussen 1 en 5 jaar nog als nieuw gezien. Banden verouderen op basis van fysieke en chemische processen. Dit geldt ook voor opgeslagen of weinig gebruikte banden.