- Maximumsnelheid
Op de tol-/snelwegen is de maximum snelheid 130 km/u, op andere snelwegen meestal 110 km/u.
Met een camper die als personenauto is geregistreerd, mag je in Nederland net zo hard rijden als met een personenauto. Op autosnelweg tussen 6.00 en 19.00 uur 100 km/u, daarbuiten 130 km/u, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen buiten de bebouwde kom 80 km per uur.
Binnen de bebouwde kom: 50 km/u. Buiten de bebouwde kom met twee rijstroken in elke richting (zonder middenberm): 90 km/u. Buiten de bebouwde kom met middenberm: 110 km/u bij droog weer, 100 km/u bij regen. Autosnelwegen: 130 km/u bij droog weer, 110 km/u bij regen.
Snelheidsovertreding tot 20 km/u op wegen met een maximumsnelheid vanaf 50 km/h: € 68. Overschrijding van 20-50 km/h: € 135 en mogelijk een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal drie jaar. Overschrijding van meer dan 50 km/h: € 1.500 en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal drie jaar.
Wildkamperen is in Frankrijk verboden, net als in veel andere Europese landen. Met toestemming van de eigenaar van een private grondbezitter mag je daar overnachten. Als je dus aan de eigenaar van een boerderij toestemming vraagt om ergens op zijn land te staan en je krijgt die toestemming dan is dat in orde.
Maximumsnelheid Duitsland lichte camper: < 3.500 kg
Binnen bebouwde kom: 50 kilometer per uur. Buiten bebouwde kom: 100 kilometer per uur. Snelwegen: 130 kilometer per uur als aanbevolen maximum.
In Zwitserland mag je vanaf 1 januari 100 kilometer per uur rijden met een caravan. De Tempo 100 regel gaat gelden voor caravans tot 3500 kilo. Een keuring of de zoveelste sticker is niet nodig zoals die in plakplaatjes minnend Duitsland wel nodig is om met een caravan over de Autobahn te jakkeren.
Theoretisch kan de minste overbelading van een camper leiden tot een boete en/of kan verlangd worden dat lading wordt verwijderd. In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels.
Verkeersregels Nederland
Is je camper volgens je kentekenbewijs een personenauto (categorie M1) dan gelden in Nederland de verkeersregels voor personenauto's, ongeacht je gewicht.
U kunt ze vermijden door de nationale wegen te gebruiken. Die zijn tolvrij en leiden u doorheen Franse dorpjes en langs nationale natuurparken. Een klassieke oplossing is om Frankrijk binnen te rijden via Luxemburg. Zo kan u in Nice geraken zonder enige tol te betalen, via de A30, de E23 en de E712.
Zo werken Franse tolpoortjes
Bij aankomst kies je één van de tolpoortjes. Aan de bestuurderskant krijg je een kaartje, daarna gaat de slagboom omhoog. En kun je verder rijden. Aan het einde van de tolweg betaal je tol met je creditcard of contant.
ANWB advies: De ANWB adviseert je om met een caravan of aanhangwagen de Nederlandse maximumsnelheid van 90 km/h aan te houden.
Vooral de prijzen van nieuwe campers zijn daar lager, omdat Duitsland geen bpm kent. Die extra belasting bedraagt in Nederland al gauw zo'n 10 duizend euro op een nieuwe auto. BPM wordt alleen geheven over het basisvoertuig en niet op de opbouw.
Geen snelheidslimiet in Duitsland. Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
De hoogte van de boete voor wildkamperen in Nederland anno 2023 bedraagt 150,- euro. Als je ontdekt wordt door de handhaving dan zijn ze bevoegd om jou een boete te geven. Boetes in andere Europese landen verschillen en kunnen oplopen tot een hoogte van meer dan 150,- euro.
De gemiddelde prijs van een doorsnee camping is tussen de 35€-45€ per nacht. Grote campings met veel faciliteiten zijn zelfs veel duurder. Maar je kan ook gratis kamperen bij de boer of kiezen voor een “camperplaats” die geen faciliteiten heeft maar dan ook 5€ per nacht kost.
Voorheen was het verplicht om in Frankrijk een brandblusser in de auto te hebben. Hoewel deze regel in andere landen binnen de EU nog steeds geldt, is dit in Frankrijk niet meer het geval.
Op 1 juli 2016 is in Frankrijk de wet Crit'Air in werking getreden. Hiermee kunnen Franse gemeentes permanente en tijdelijke milieuzones instellen. Binnen een milieuzone moeten alle auto's voorzien zijn van een Crit'Air milieusticker.
Sinds mei 2020 is het in Frankrijk niet meer verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. Wel is het nog steeds aan te raden om een alcoholtest bij je te hebben. Je eigen alcoholtesters zijn alleen nodig voor eigen gebruik.