Krachtige gesprekken voeren en goede vragen weten te stellen is cruciaal in het vormen van een succesvol team. Alleen door goed te kijken, open te luisteren en gedrag (zowel positief als negatief) met elkaar te benoemen, creëer je eenduidigheid en maak je het gezamenlijk streven duidelijk/herkenbaar.
Onderstaand tref je een aantal kenmerken van een effectief team: er wordt voorzien in organisatiebehoeften en in de behoeften van de medewerker. mogelijkheden worden benut en grenzen worden aangegeven. de onderlinge communicatie is open.
Een sterk team bestaat uit de volgende 10 kenmerken.
Doel. Resultaat boeken kan alleen als het team een helder – objectief en expliciet omschreven – doel heeft waar alle teamleden zich medeverantwoordelijk voor voelen. ...
Teams inrichten - Effectief samenwerken en organiseren - Office 365 (1/4)
43 related questions found
Wat zorgt voor een goede samenwerking?
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Werkbare doelen zijn duidelijk, realistisch, meetbaar, zinvol en ze worden gedeeld door de teamleden. De teamleden moeten zich eigenaar van het doel voelen en er volledig achter kunnen staan. Zo wordt een goed doel dus ook 'gedragen'.
Topteams zijn heel verantwoordelijke teams. Op de eerste plek voelen ze zich heel verantwoordelijk voor het met succes volbrengen van een teamopdracht. Waar willen ze naartoe, wat willen ze samen bereiken. Op de tweede plek voelen ze zich verantwoordelijk voor het versterken en verbeteren van de andere teamleden.
Met een stabiel team bedoelen we hier met nadruk niet een homogeen team, waarvan de mensen worden ingezet op verschillende opdrachten. Een dergelijke situatie noemen wij eerder een vakgroep of afdeling. Hierbij wordt iedereen ingezet op (meerdere) verschillende projecten die binnen verschillende afdelingen lopen.
Bijvoorbeeld elkaar inspireren, motiveren en het geven van feedback. Iedereen binnen het team heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Door van elkaar te leren en elkaar aan te vullen komt het team het beste tot zijn recht. Het vermogen om verantwoordelijkheid te nemen is cruciaal binnen een team.
Een teamrol is een sociale rol die iemand aanneemt binnen een groep, zoals binnen een team collega's op het werk. Wanneer je in een team werkt, merk je dat iedereen een andere bijdrage levert aan het groepsproces. Elk teamlid heeft diens eigen kwaliteiten.
De Britse onderzoeker Meredith Belbin bekeek wat de meest voorkomende en belangrijkste teamrollen zijn. Met behulp van deze teamrollen kun je inschatten wat jouw toegevoegde waarde is in een team en met wie je het beste kunt samenwerken. Handig voor wanneer je een nieuw project start, van baan of team wisselt.
Om sterke vaardigheden in team-samenwerking op te bouwen, moet u open en eerlijk communiceren. Dat betekent niet noodzakelijk dat u het altijd met elkaar eens moet zijn. Weten hoe u het oneens kunt zijn en die meningsverschillen uitpraten is ook een essentieel onderdeel van samenwerking.
Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van een expert in online training van softskills, onder ruim 1.000 kantoormedewerkers. Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig.
Hou je antwoord in ieder geval werkgericht en licht je antwoord met een voorbeeld toe. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruikt van de STAR-methode. Daarbij beschrijf je aan de hand van de punten Situatie, Taak, Actie en Resultaat een voorbeeld, waaruit jouw eigenschap of competentie blijkt, die een collega jou toedicht.