Alleen tussen Maarssen en Vinkeveen v.v. geldt er tussen 19 – 6 uur een snelheidslimiet van 130 km/u. Op korte termijn zal deze situatie worden aangepast. In eerste instantie zal dan op het gehele traject A2 tussen Utrecht – Amsterdam v.v. HOE HARD MAG IK WAAR RIJDEN!
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt.
Aangezien Duitsland bekend staat om de Autobahn, is het misschien geen verrassing dat Duitsland wordt genoemd als 's werelds snelste land voor automobilisten. En natuurlijk helpt de afwezigheid van een snelheidslimiet om de Numbeo-score op te drijven.
Maar na 19.00 uur is de situatie inderdaad heel verschillend. 's Avonds en 's nachts gelden maximumsnelheden van 100, 120 of 130 kilometer per uur. Op de website van Rijkswaterstaat is een wegenkaart te downloaden waarop alle trajecten met de limieten terug te vinden zijn.
Deze snelheidsmaatregel brengt volgens Van Wee vooral veel voordelen met zich mee. Om te beginnen het doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130.
Inmiddels mag op ruim de helft van de snelwegen 130 kilometer per uur gereden worden. "Het kabinet voorspelde destijds dat een maximumsnelheid van 130 de reistijd zou verkorten met 8 procent, maar uit ons onderzoek is gebleken dat dat niet of nauwelijks waarneembaar is.
Met 241 kilometer is de A7 de langste snelweg van Nederland. Deze weg begint bij knooppunt Zaandam in Noord-Holland, en loopt vervolgens via Hoorn en de Afsluitdijk naar Friesland. Vanuit hier gaat de snelweg daarop langs Heereveen naar Groningen, om uiteindelijk bij Bad-Nieuweschans aan de Duitse grens te eindigen.
Maximumsnelheid: 130 kilometer per uur
Tussen 19.00 - 06.00 uur is de maximumsnelheid op de meeste autowegen óf 130 óf 120 kilometer per uur. Dit staat aangegeven op de borden naast de snelweg.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid.
Algemene snelheidslimieten in België
Buiten de bebouwde kom mag je in Vlaanderen en Brussel maximaal 70 km/u, in Wallonië is dat 90 km/u. Op autosnelwegen en wegen met minimaal 2 rijstroken in elke richting gescheiden door een middenberm mag je maximaal 120 km/u.
tot 200RMB indien meer dan 10 km/u te snel, maar wel nog onder 150% van de maximum snelheid. Voorbeeld: honderd rijden waar je slechts tachtig mag. tot 2.000RMB en mogelijk inhouden van rijbewijs als je meer dan 50% te snel rijdt. Voorbeeld: 190 per uur halen op een snelweg van 120.
Voor motorvoertuigen op autosnelwegen geldt een maximum snelheid van 130 km/u. Voor motorvoertuigen op een autoweg geldt een maximum snelheid van 100 km/u. Voor motorvoertuigen op andere wegen geldt een maximum snelheid van 80 km/u. Voor T-100 bussen geldt een maximum snelheid van 100 km/u.
Almelose automobilisten moeten vanaf maandag 16 maart 2020 de voet iets van het gaspedaal afhouden. Op alle snelwegen mag je overdag maximaal 100 kilometer per uur rijden.
De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen. Dan heet het een Tempo 100-bus of T100-bus. Een T100-bus heeft geen staplaatsen en alle stoelen moeten autogordels hebben.
Binnen de bebouwde kom: 50 km/u. Buiten de bebouwde kom met twee rijstroken in elke richting (zonder middenberm): 90 km/u. Buiten de bebouwde kom met middenberm: 110 km/u bij droog weer, 100 km/u bij regen. Autosnelwegen: 130 km/u bij droog weer, 110 km/u bij regen.
De snelheidslimiet is 50–65 km/u in de bebouwde kom en 110 km/u op snelwegen of expreswegen. Let op snelheidsborden op andere wegen. Het dragen van een gordel is verplicht in Groot-Brittannië. Je mag niet onder invloed rijden in Groot-Brittannië en de boetes zijn zwaar.
In Spanje geldt voor binnen de bebouwde kom een maximale snelheid van 20, 30 of 50 km/u. Buiten de bebouwde kom is dit 90 km/u en op de snelweg is de maximumsnelheid 120 km/u. Op snelheidsovertredingen staan in Spanje boetes vanaf €100, maximaal oplopend tot €600 en een eventuele rijontzegging.
Volgens de Nederlandse verkeerswet is de snelheid voor vrachtauto's en autobussen altijd 80 km/u in Nederland. Er is geen uitzondering voor vrachtwagens die zonder aanhanger rijden. Kort gezegd is het antwoord dus: nee, ook zonder aanhanger moeten vrachtwagens 80 km/u rijden.
De wettelijke correctie is gelijk aan de maximale foutmarge die bij een snelheidsmeting kan optreden. Deze wettelijke correctie bedraagt 3 km/h voor snelheden niet hoger dan 100 km/h en 3 procent van de werkelijke snelheid voor snelheden hoger dan 100 km/h.
Meetcorrectie
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Rijbewijs afgegeven buiten EU, EER of Zwitserland
Dan mag u ermee rijden, als u hier komt voor uw werk of voor vakantie. Gaat u in Nederland wonen, dan mag u nog 185 dagen met het rijbewijs blijven rijden. Daarna heeft u een Nederlands rijbewijs nodig. U vraagt een Nederlands rijbewijs aan bij uw gemeente.
Structureel probleem. Maastricht, Horn, Almelo, Sittard en Urmond blijken toplocaties te zijn om je rijbewijs te halen. De slagingspercentages liggen op deze plekken met zestig procent een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde. Aan de onderkant halen Rotterdam en Barendrecht niet eens de 40 procent.
Rotterdam wordt gezien als de moeilijkste stad om in te rijden. De slagingspercentages in Rotterdam zijn het laagste van het land, namelijk 37% (Alleslagingspercentages, 2020).