Het herroepingsrecht geldt niet voor producten die om hygiënische redenen niet meer teruggestuurd kunnen worden, zodra de verpakking is geopend. Zo mag je ondergoed of tandenborstels niet meer terugsturen zodra de verzegeling na de levering is verbroken.
Wel somt de wet uitzonderingen voor consumentenkoop op, zaken die dus niet kunnen worden geretourneerd. Dat geldt bijvoorbeeld voor het gebruik van ondergoed, lippenstift en tandenborstels, maar parfum staat niet op de uitzonderingslijst.
Veel parfumerieën kunnen dat voor je maken waar je bij staat. Valt de geur niet in de smaak, dan kun je het probleemloos ruilen of terugbrengen. Zit je eenmaal in je maag met een aangebroken parfum, dan kun je het altijd nog verkopen op Marktplaats.
Alle ondeugdelijkheden die niet vanaf de buitenkant te zien zijn, daarvoor mag je een geopende verpakking terugsturen. Met jou product was niks mis, en dus mag je het ook niet terugsturen op hun kosten.
Je kunt het product terugbrengen naar één van onze winkels of omruilen voor een ander product. Je kunt hiervoor elke winkel van ons bezoeken en je bepaalt zelf wanneer je dit doet. Ruil je het product voor een ander product, dan wordt het verschil verrekend.
Direct na de retourmelding ontvangt de klant een retourlabel in het klantaccount. Er is automatisch een track & trace gekoppeld, die zichtbaar is in je verkoopaccount. Je vindt de kosten automatisch terug op je Verkoopfactuur. We brengen alleen kosten in rekening wanneer de retourlabel daadwerkelijk is gebruikt.
Als producten of verpakkingen beschadigd, gebruikt, vies, geïnstalleerd[2], gemonteerd of onvolledig terugkomen (en waarbij de consument wel gebruik heeft gemaakt van zijn herroepingsrecht[3]) mag je deze retouren niet weigeren en terugsturen.
Zaken waarvan de webwinkel het retourneren door de klant mag weigeren: Maatwerk. Bederfelijke waar. Hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico met verbroken verzegeling.
Gratis retourneren
Is jouw bestelling bezorgd, maar wil je toch een (van de) product(en) retourneren? Dat kan binnen 14 dagen. Je kunt de producten met jouw orderbevestiging gratis retourneren in één van onze winkels. Je krijgt je geld dan contant terug.
De klant dient de producten zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag van herroeping te retourneren. De klant dient de producten te retourneren naar een door Douglas vastgesteld retouradres of in een van de Douglas Stores.
De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is. Als u koopt in de winkel, vraag dan van tevoren aan de verkoper of u mag ruilen.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Het begint allemaal in 1975 met het idee om Nederland kennis te laten maken met een nieuw begrip: de discount- drogist.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Kortom, het gaat over producten die vanwege hygiënische redenen naar hun aard niet meer verkocht kunnen worden nadat de verzegeling op de verpakking is verbroken. Voorbeelden zijn: onderbroeken, (hand)tandenborstels, wc-borstels en seks speeltjes.
Als u iets in een winkel koopt, geldt er geen bedenktijd. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een bankstel of keuken. Als u het product dan niet meer wil, kan de verkoper annuleringskosten vragen. Soms staan deze annuleringskosten in uw koopovereenkomst of algemene voorwaarden.
De wettelijke bedenktijd houdt in dat u binnen 14 dagen mag afzien van uw aankoop zonder dat u daarvoor een reden hoeft te geven. U kunt hiervoor de verkoper aanschrijven per (aangetekende) brief of per e-mail. U retourneert dan het product waarvan u wilt afzien en de verkoper dient u uw geld terug te geven.
Wat is herroepingsrecht precies? Herroepingsrecht, retourrecht, bedenktijd, recht op ontbinding… welk van deze termen ook worden gebruikt, het betekent allemaal hetzelfde. In veel gevallen kan een consument binnen veertien kalenderdagen na levering beroep doen op het herroepingsrecht.
Telkens er een aankoop op afstand gebeurt (door je klant via je webshop), geldt het herroepingsrecht – dat op Europees niveau is vastgelegd. Ruilen daarentegen, is een service die je aan je klanten geeft. En geen enkele winkel of webshop is verplicht artikelen te ruilen.
Je kunt artikelen binnen 14 dagen na ontvangst retourneren bij een Apple Store. Retourzendingen kunnen worden aangevraagd via onze Bestelstatus-website. Je kunt ook contact opnemen met de Apple Store-klantenservice om een retourzending aan te vragen. Zorg in elk geval dat je het webbestelnummer bij de hand hebt.
Klanten kunnen de artikelen die ze kopen via bol.com altijd gratis retourneren. Dit geldt ook voor grote en/of zware artikelen. Bij het inrichten van jouw retourproces heb je 2 opties. Je kunt gebruik maken van de bol.com retourservice, of je kunt een eigen retourservice hanteren.