Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Goede leiders zijn zelfbewust, communiceren doeltreffend, delegeren werk, moedigen strategisch denken aan en motiveren het team om het beste van zichzelf te geven. We hebben een lijst samengesteld van de 15 meest effectieve eigenschappen in een leider.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Wat zijn de 3 belangrijkste taken van een leidinggevende?
Wat zijn de drie belangrijkste taken van een leidinggevende? Belangrijke taken van een leidinggevende zijn het aansturen van een team of afdeling, het opstellen van doelstellingen en het zorgen voor goede werkomstandigheden.
Goede managers hebben het in zich om goed te kunnen communiceren. Doordat je als manager goed luistert, begrijp je je medewerkers beter en kun je hen de juiste handvatten geven om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. Daarnaast is het belangrijk dat je deelt wat je kunt, om een transparante omgeving te creëren.
Mensen nemen geen verantwoordelijkheid, kunnen niet zelfstandig werken. Mensen hebben motivatieproblemen, communiceren niet goed met elkaar of dragen onvoldoende bij aan het resultaat. Het veranderen van je mensen in je team is meestal niet de oplossing. Andere mensen veranderen is lastig en misschien wel onmogelijk.
Werkgevers mogen niet zomaar bijhouden wat werknemers doen, ook niet bij privé-gebruik van internet, e-mail of telefoon. De regels over wat wel en niet mag, en wat de werkgever kan controleren, moeten in een ICT- en internetreglement worden vastgelegd.
Bijvoorbeeld wanneer het te koud is om te werken. Kunnen u en uw werkgever niet tot een oplossing komen? Dan kunt u advies vragen aan uw arbodienst of arbodeskundige. Zij geven een onafhankelijk advies waarmee u en uw werkgever het probleem op kunnen lossen.
De directeur staat helemaal aan de top, en onder hem of haar is er een heel web van managers en werknemers die het bedrijf draaiende houden. Maar elke medewerker heeft wel degelijk zijn of haar eigen takenpakket, ook al is dat soms niet altijd even duidelijk.
Volgens moderne organisatiedeskundigen is 15-20 medewerkers per manager een goed aantal. Meer traditionele deskundigen zeggen dat 4-6 medewerkers ideaal is. En heel vaak lees je ook dat 8 het perfecte aantal is, of dat juist 12-15 medewerkers raadzaam is. Deze getallen zijn overigens nog gebaseerd op het 'SoC-denken'.
Niet alleen voor de bühne maar oprecht en vaak zonder het woord ooit zelf te noemen. Vrijheid; ruimte aan mensen om zichzelf vrij te bewegen om werk naar eigen inzichten binnen aangegeven bandbreedtes succesvol in te vullen. Verantwoordelijkheid voor eigen handelen en verwacht dat ook van anderen.
Positief leiderschap is gebaseerd op de positieve psychologie. Als leidinggevende wil je het beste uit jezelf halen en anderen laten floreren, en je behandelt mensen als de unieke persoon die ze zijn, met hun persoonlijke aspiraties, waarden en kwaliteiten.