Voor de complexere ondersteuningsvragen geldt dat er sprake is van een combinatie van beperkingen en bijkomende problemen. Werken met deze doelgroepen vraagt om extra kennis en vaardigheden, waardoor professionals met een hogere functie vaak voor dergelijke doelgroepen worden ingezet.
Waar heb je last van? Wie is er bij jou betrokken? Wie maakt zich zorgen over jou? Wie kan jou helpen?
De zorg- en ondersteuningsvraag van de cliënt vormt de leidraad van de samenwerking tussen de cliënt, mantelzorger en professionele zorgverlener. Samen met onze medewerkers wordt er met de cliënt gekeken wat er aan zorg nodig is en zoeken samen met de cliënt en zijn omgeving naar oplossingen.
Raadpleeg verschillende bronnen, observeer de cliënt, voer gesprekken met de cliënt en/of personen uit het sociale netwerk. Relevante informatie stem je af met de cliënt en het (multidisciplinair) team.
De woorden zorg en ondersteunen worden nog weleens verschillend gebruikt. Bij mensen die veel lichaams-gebonden zorg nodig hebben wordt vaker het woord 'zorgplan' gebruikt. Voor mensen waar het accent meer ligt op begeleiden wordt vaker het woord 'ondersteuningsplan' gebruikt.
Woont u in een zorginstelling? Dan moet er voor u een zorgplan zijn. Dat staat in de Wet langdurige zorg (Wlz). Een zorgplan heet ook wel een (zorg)leefplan of ondersteuningsplan.
De hoofdaannemer is verantwoordelijk voor het ondersteuningsplan, ook als er sprake is van onderaannemer(s). De hoofdaannemer zorgt ervoor dat het ondersteuningsplan op tijd wordt opgesteld en wordt verstuurd zodat het aan de beschikking kan worden toegevoegd.
In het ondersteuningsplan staan alle afspraken tussen cliënt en zorgaanbieder. En wat er nodig is om samen afgesproken doelen te realiseren. Het ondersteuningsplan geeft je als ondersteuner inzicht in benodigde deskundigheid, taken, tijdsduur en tijdstip.
Enkele edities geleden hadden we het al over de ontwikkeling van een Digitaal Zorg- en Ondersteuningsplan. Kort gezegd is het DZOP een instrument om doelgerichte zorg te ondersteunen, georganiseerd rond de patiënt.
Een cliëntondersteuner is iemand die het aanbod van zorg en ondersteuning in uw regio goed kent. Hij kijkt samen met u wat u nodig heeft en waar u terechtkunt. Een cliëntondersteuner is geen hulpverlener en werkt ook niet bij een zorgorganisatie. Een cliëntondersteuner is dus onafhankelijk.
Motief en doel van de patiënt om bij arts te komen, bepaald door eigen opvattingen en belevingen.
Het zorgplan beschrijft welke zorg en/of begeleiding u van uw zorgaanbieder krijgt. Daarbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met uw wensen. Bijvoorbeeld: hoe laat u op wilt staan, bij welke handelingen u hulp nodig heeft, welke doelen u wilt bereiken. Het zorgplan moet realistisch zijn.
' Het ondersteuningsplan komt tot stand vanuit dialoog met mensen met een beperking, verwanten, vertegenwoordigers, sociaal netwerk en professionals. De wensen en de behoeften van mensen met een beperking (en eventueel hun verwanten, vertegenwoordiger en sociaal netwerk) vormen hiervoor de basis.
Het ondersteuningsplan moet door zorgnemer en zorgverlener in samenspraak worden opgesteld. Het betreft een persoonlijk zorgplan, afgestemd op de individuele behoefte. Concrete uiteenzetting van de zorgdoelen die zijn opgesteld en de afspraken die zijn gemaakt om deze zorgdoelen te bereiken.
Een dienst ondersteuningsplan (DOP) helpt u, als persoon met een handicap, bij uw zoektocht naar de juiste ondersteuning. Samen met u gaat een DOP op zoek naar een dienst of een persoon die hulp en ondersteuning op uw maat kan bieden.
Het doel van schaduwen is dat een kind zelfstandig kan deelnemen aan het onderwijs en de hulp die de schaduw geeft, zal dan ook zo snel als mogelijk afgebouwd worden. De schaduw ondersteunt het kind om de klasse-instructies op te volgen.
Er zijn verschillende soorten hulpvragen: onderkennend, verklarend en indicerend.
Een concrete hulpvraag is een duidelijke, gedetailleerde vraag. “Zou je wanneer je boodschappen doet ook een net mandarijnen en een pak houdbare halfvolle melk voor me willen meenemen?” is een voorbeeld van een concreet geformuleerde hulpvraag.
Wij houden het graag simpel. Een hulpvraag is een vraag waarmee jij de ander(en) om hulp vraagt over: inzet, kennis, expertise, (onder)steun(ing), assistentie, medewerking, zorg, middelen, etc. Het is de start van een gezamenlijke dialoog en mogelijk aanvullende actie die jou en daarmee de organisatie verder helpt.
Ook al is een handtekening onder het zorgplan niet meer nodig, toch blijkt in de praktijk dat het zorgplan nog vaak ondertekend wordt. Voorheen moest de verpleegkundige bij het eerste zorgplan én iedere kleine wijziging naar de cliënt of vertegenwoordiger om een handtekening te vragen.
' In het zorgleefplan leg je vast wat met de cliënt is afgesproken over die zorg en ondersteuning. Daardoor zijn afspraken voor iedereen duidelijk en goed met de cliënt te evalueren. In het zorgleefplan is aangegeven binnen welke vier domeinen de zorg en het welzijn van de cliënt zich afspelen.