Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Factoren als gevoel van gelijkwaardigheid, vertrouwen, inzicht in elkaars werk- en denkwijze en belangen zijn bepalend voor het slagen van jullie samenwerking. Daarnaast moeten ook de interne collega's van de samenwerkingspartners een goed gevoel over de andere partij ontwikkelen.
Complexe problemen en moeilijke taken kun je beter samen aanpakken dan individueel. Het geheel is namelijk groter dan de som der delen. Ieder teamlid draagt bij aan de oplossing. Door samen te werken in een team kunnen er nieuwe en vaak hele creatieve ideeën naar boven komen.
Bij de communicatie hoort ook het helpen van en luisteren naar teamgenoten. Bijvoorbeeld elkaar inspireren, motiveren en het geven van feedback. Iedereen binnen het team heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Door van elkaar te leren en elkaar aan te vullen komt het team het beste tot zijn recht.
Gevorderde vaardigheden van een ideale teamspeler
Heeft een eigen mening en staat toch open voor de ideeën van anderen. Neemt verantwoordelijkheid voor iets wat hij/zij niet goed heeft gedaan en wijst niet naar anderen. Denkt in oplossingen, niet in problemen. Geeft eerlijke feedback.
Een teamrol is een sociale rol die iemand aanneemt binnen een groep, zoals binnen een team collega's op het werk. Wanneer je in een team werkt, merk je dat iedereen een andere bijdrage levert aan het groepsproces. Elk teamlid heeft diens eigen kwaliteiten.
Onderstaand tref je een aantal kenmerken van een effectief team: er wordt voorzien in organisatiebehoeften en in de behoeften van de medewerker. mogelijkheden worden benut en grenzen worden aangegeven. de onderlinge communicatie is open.
Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken, zich inspannen om een gezamenlijk resultaat te bereiken. Er is een relatie met de competenties Sensitiviteit en Luisteren. Iemand die goed kan luisteren, zal gemakkelijker met anderen kunnen samenwerken.
De recruiter wil graag weten welke rol jij aanneemt binnen een team en of je binnen het bestaande team zult passen. Geef aan de hand van een voorbeeld antwoord op de vraag. Bijvoorbeeld door te vertellen over een werksituatie of een project waaraan je hebt gewerkt en wat jouw rol hierin was.
Het inzetten van de teamrollen is een goede basis voor teambuilding activiteiten. Vanuit de teamrollen kun je goed kijken naar de talenten en valkuilen van een team en de individuele teamleden. In een team is vaak een disbalans in teamrollen.
Dit betekent dat ieder lid van het team aan de anderen is verbonden. In teamverband kun je niet meer als individu winnen: het team wint. Jouw belangen worden afhankelijk van het teambelang.
Door teambuilding leert een team hecht samen te werken. Ze zijn zich bewust van het doel waar ze samen naar toe werken en weten wat ze aan elkaar hebben. Teambuilding heeft een positief effect op het plezier op de werkplek. Dit is goed voor de motivatie en voor de creativiteit van het team.
Samenwerking is het proces waarbij meerdere mensen samen aan een taak werken. Je werkt dus samen richting hetzelfde doel: je hebt elkaar nodig! Dat maakt het soms ook lastig, want iedereen is verschillend en dat zie je terug in hoe mensen met elkaar samenwerken.
Teambuilding is een groepsactiviteit die de onderlinge verhoudingen moet bevorderen of verbeteren. Aspecten die veel voorkomen bij teambuilding zijn: problemen oplossen, communicatie, onderling vertrouwen, en opdracht maakt alleen kans van slagen indien de groep goed samenwerkt.
Overzicht. Een groep is een verzameling mensen die hun inspanningen coördineren, terwijl een team een groep mensen is die een gemeenschappelijk doel hebben. Om de werkrelaties te verbeteren is het belangrijk om de verschillen tussen de twee te begrijpen, om een gezonde werkdynamiek te bevorderen.