Wanneer je kiest voor het opladen van je elektrische auto met zonnepanelen raden wij een slimme laadpaal voor zonnepanelen aan, zoals de Wallbox Pulsar Plus met een Power Boost module. Dit laadstation kijkt of voldoende stroom 'over' is om jouw auto op te laden.
Energie voor een laadstation
Een gemiddelde elektrische auto heeft zo'n 16 zonnepanelen per jaar en een laadpaal nodig om volledig op zonne-energie te kunnen autorijden, een hybride auto ongeveer 6 panelen. Dit is afhankelijk van de afstand die er dagelijks mee afgelegd wordt.
Laden via stopcontact met zonnepanelen
Laad je je elektrische auto voornamelijk op op het werk of onderweg? Dan kan het zijn dat je thuis geen slimme laadpaal nodig hebt. Je kan je ev zelfs dan gewoon bijladen met gratis en groene energie van je zonnepanelen.
Een van de eerste dingen waar je op let bij het kiezen van je laadpaal is het type aansluiting: een 1-faseaansluiting of een 3-faseaansluiting. Een 3-faseaansluiting laadt sneller. Maar je elektrische auto moet wel geschikt zijn om met een 3-faseaansluiting te laden. En ook je meterkast moet geschikt zijn.
Welke laadpaal kan terugleveren? De eerste laadpaal waarmee daarvoor geschikte elektrische auto's stroom terug kunnen leveren aan het net, is door netbeheerders goedgekeurd. De vehicle-to-grid-laadpaal is opgenomen in het register van goedgekeurde laadpalen van ElaadNL en nu dus in vrijwel heel Nederland* te gebruiken.
Als je dus vraagt: welke auto kan bidirectioneel laden? Dan zijn dat in ieder geval bijvoorbeeld de Nissan Leaf en Nissan EV200; omdat zij een CHAdeMO-stekker hebben. Welke auto kan bidirectioneel laden? Een Nissan Leaf bijvoorbeeld met een Wallbox Quasar bidirectionele laadpaal.
Op dit moment zijn de Nissan Leaf en de Renault Zoe bekende voorbeelden van elektrische auto's die ook als thuisbatterij kunnen fungeren. Ook Audi is bezig om een dergelijk systeem te ontwikkelen. Houd er wel rekening mee dat uw auto voor vertrek weer voldoende is opgeladen.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
Ons land heeft een enorm netwerk aan laadstations en, ondanks de verschillende soorten aansluitingen, kun je eigenlijk met elke auto overal terecht. Er zijn enkele uitzonderingen, maar de verschillen zitten hem vooral in de laadsnelheid.
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
Bij het 'slim laden' van een voertuig, 'communiceert' de lader via een dataconnectie als het ware met je auto, de beheerder en het nutsbedrijf. Met andere woorden, op het moment dat je je EV aansluit, verstuurt de lader automatisch belangrijke data, zodat het laden geoptimaliseerd kan worden.
Laat jouw airco 'lopen' op zonnepanelen
Goed, een airco met 4 units verbruikt gemiddeld zo'n 3.000 kilowattuur per jaar. Dan heb je een kwalitatief goede airco, maar het kost wel heel wat stroom. Onze tip: laat je airco compleet lopen op zonnepanelen. Voor 3.000 kilowattuur per jaar heb je zo'n 12 zonnepanelen nodig.
Wat als je zonnepanelen op je appartement wilt, of een laadpaal in de garage, en wat met schade aan het gebouw? Dit regelt een syndicus wel of niet. Woon je in een appartementsgebouw met minstens twee appartementen met verschillende eigenaars? Dan moeten de eigenaars volgens de wet een syndicus aanstellen.
Hoeveel zonnepanelen heb je nodig voor 3500 kWh? Dit is afhankelijk van het vermogen een zonnepaneel met een vermogen van 390 Wattpiek heeft een jaaropbrengst van circa 332 kWh per jaar. Voor 3.500 kWh aan energie zou je dus 11 zonnepanelen nodig hebben.
In principe is elke meterkast geschikt voor een laadstation. Er is wel een verschil tussen 1-faseladen en 3-faseladen.
Heeft u een 1-fase aansluiting en wilt/kunt u deze niet vervangen voor een 3-fase meterkast, kies dan voor een laadpaal met een vermogen van 3,7 kW. Wilt u een laadpaal met meer vermogen? Dan kunt u uw meterkast laten uitbreiden. U kunt een uitbreiding van uw meterkast aanvragen bij uw netbeheerder.
Heb je een elektrische auto met een laadvermogen van 3.7 kW of 7.4 kW, dan zijn 1-fase laadpalen geschikt. Heb je een elektrische auto met een laadvermogen van 11 kW of hoger, dan kun je kiezen voor een 3 fase laadpaal. 1 fase laadpalen zijn geschikt voor auto's die maximaal 3.7 kW of 7.4 kW kunnen laden.
Indien u wil kunnen laden aan 7,4kW of 22kW hebt u minimaal 32A nodig. Voor 3,7kW of 11kW volstaat 16A. Aangezien u ook nog uw licht wil kunnen aandoen en elektrisch wil koken of verwarmen dient er boven het vermogen van uw laadpaal nog marge te zijn voor deze apparaten.
De prijs van een 22kW laadpaal bedraagt ongeveer € 100,- meer, maar de installatiekosten liggen vaak wel hoger. Dit komt doordat er om op maximale snelheid te kunnen laden een meterkast aansluiting van 3 keer 32A nodig is, in plaats van de 3 keer 25A die nu de standaard is in nieuwe huizen.
De elektrische auto's die momenteel op 3-fasen kunnen laden zijn de modellen van Tesla, Audi e-Tron, BMW i3, Smart Q4 forfour en Renault ZOE. Het aanbod wordt gaandeweg steeds groter doordat de nieuwe modellen meestal een 3-fasen-accu hebben.
De thuisbatterij wordt pas echt interessant wanneer je er slimme sturing aan koppelt. Die balanceert je verbruik in overeenstemming met je verbruiksgewoonten, het weer en de productie van je zonnepanelen. Zo geniet je automatisch van de meest voordelige energietarieven en gewoonten.
"Zolang die bestaat, heeft het nauwelijks zin om een thuisbatterij te hebben." Op een later moment, als je juist meer verbruikt dan je opwekt, bijvoorbeeld in de avond, mag je die stroom weer gratis van het elektriciteitsnet halen.
Een vuistregel die vaak gehanteerd wordt voor het berekenen van de capaciteit van een thuisbatterij is 1 à 1,5 kWh per wattpiek (kWp). Dus bij een PV-systeem met een vermogen van 4 kWp zou de aanbevolen capaciteit van de thuisbatterij 4 à 6 kWh zijn.