Voor de meeste nieuwe motoren wordt een mengverhouding van 1:50 geadviseerd, dit betekent 100 ml 2-taktolie op 5 liter E5. Voor oudere motoren wordt aangeraden om het mengsel wat rijker te smeren in een verhouding van 1:25 of 1:40. Schudt voor gebruik van de brandstof deze altijd even goed.
Denk aan een Jerrycan, maatbeker en natuurlijk de juiste olie. Voor standaard brommers is 1:50 een goede verhouding. 1:50 staat voor 1 liter olie op 50 liter benzine. Neem je een Jerrycan van bijvoorbeeld 5 liter, dan doe je er 0,1 liter (=100cc of ook wel 100ml) olie bij.
Tweetakt olie is olie die geschikt is voor 2 takt machines. 2 takt motoren werken door middel van mengsmering. Mengsmering is brandstof met smeerolie vermengd. Olie die in deze toepassingen gebruikt kan worden is hier speciaal voor gemaakt.
Bij 2 takt voertuigen, vaak kleinere motoren, is mengsmering noodzakelijk. Hierbij wordt smeerolie gemengd met brandstof. Het motorcarter kan niet gebruikt worden voor smering, omdat hier geen olie in kan. Het is daarom van belang om deze motorolie toe te voegen aan de brandstof.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie. Let op: de dosering kan echter variëren afhankelijk van het type en de leeftijd van de motor.
Amsterdam is de eerste stad in Nederland die de speciale milieuzone invoert. De tweetakt scooters met het bouwjaar 2010 of ouder mogen Amsterdam niet meer in. Een uitzondering is er voor viertakt scooters die nog geen tien jaar oud zijn, die mogen met een ontheffing nog wel de stad in.
2-takt motor
Voor tuinmachines met een tweetaktmotor raden wij aan om geen Euro 95 E10 te gebruiken. Tweetaktmotoren kunnen namelijk niet goed tegen agressieve bestanddelen.
In de tank van een 2-takt past in de meeste gevallen rond de liter. Je kunt dus beter uitgaan van een liter benzine. Daarvoor gebruik je (1/25)*1000=40 ml 2-takt olie. Wil je 2 liter benzine gebruiken meng je dit met (1/25)*2000=80 ml olie, enzovoorts.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor. Dit kan schade veroorzaken op termijn.
De meest gebruikte schaal is 1:50, dit betekent dat elke centimeter op papier in het echt 50 centimeter is. Zo wordt een muur van 4 meter in het echt, dus 8 cm op papier.
Bereken op basis van hoeveelheid eindproduct
Als de verhouding “1:200” is, dan tel je deze bij elkaar op = 1+200. Je komt nu op “201”. Stel dat je nog steeds een emmer van 12 liter wilt vullen, dan deel je die 12 liter door 201. De rekensom wordt dan: 12 / 201 = 0.06 (afgerond).
Je controleert een keer per maand het oliepeil van je scooter en waar nodig vul je wat bij. Het is namelijk raadzaam om dit goed in de gaten te houden om grote kosten te voorkomen. Let hierbij op dat je de olie peilt bij een warme motor.
Op het ogenblik dat er sprake is van tweetakt olie in de benzine van een viertakt motor zal de motor onregelmatig gaan lopen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de benzine niet meer goed kan verdampen.
Een uitstekende tweetakt olie voor zowel luchtgekoelde als watergekoelde tweetaktmotoren is bijvoorbeeld de Kroon Oil Maestrol motorolie. Zoek je een betrouwbare motorolie die speciaal is ontwikkeld voor scooters, dan is de Kroon Oil Scoosynth motorolie een prima keuze.
Synthetische oliën zorgen voor een betere verbranding en zijn minder vervuilend dan minerale oliën. Kies dus voor een kwalitatieve tweetakt motorolie. Gebruik alleen loodvrije benzine met een minimaal octaangetal van 90 RON voor uw 2-taktmengsel.
Aspen 2 is een kant en klare tweetakt mengsmering voor kettingzagen, heggenscharen, bladblazers, brommers en andere tweetaktmotoren.
Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.
We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98 zijn. Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5).
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Tweetakt motoren hebben meer uitstoot dan hun nieuwere opvolgers en met de groeiende media aandacht voor het milieu zullen alle onnodig vervuilende machines binnen een aanzienbare tijd verboden worden. Sterker nog, in Amsterdam zijn ze al begonnen met het verbieden van tweetakt buitenboordmotoren.
Een 2-takt verbruikt meer brandstof en meer olie, dat is wellicht een nadeel, maar er zijn ook een paar voordelen te noemen. Een 2-takt motorblok heeft namelijk wel meer vermogen en is eenvoudiger op te voeren. Bovendien zijn er minder onderdelen in het blok aanwezig.